fredag 22 november 2013

den 22 november 2013


vad är dessa framsträckta händer
hon vandrade stigarna
med hjärtat öppnat
bröstkorgens mjuka linjer
var tvenne öppnade portar
portar vilka avtagits lås
bommar

vallgraven
i denna strömmade fiskar
fjällbärare
bärandes svävandeslöjor
skimrande
cinnober
röda
purpur

stundtals i det solen sträckte fingrar
in i vattnets svalka
bar slöjbärarna
fjällbärarna
blå samt violetta toner
detta är icke samt
samman är detta
ty tonerna väver samman
trädfolken hade slutit ringen runt
vita stammar
rötter grenar
vida hav

trädfolken bar
skrudar ur allväv

vingfolken samlades

ja
allt detta är skrivet i delar
än
än
nu
väver allt enhet

vad är dessa framsträckta händer

hon väckte berättareldarna
lyste upp alla hörn
alla världars hörn

skuggorna steg befriade ut
in

skuggornas ögon skimrade
in i skönheten
av alltet
de såg
innevarande

vad är dessa framsträckta händer
hon vandrade stigarna
vida
färder

sträckte händerna
och de vilka såg in
ser en värld
ur spegelns
gåva

ser skimrande
gryningsljus

det karvades i hennes vid
öppna portar

karvades allt djupare
hon visste
vad

hon visste
hon släppte ej de
framsträckta händerna

bjudande var händerna där
kravlösa gengäldslösa

vad är dessa framsträckta händer
dessa framsträckta händer är

hon kom till insikt
var i är händer sträckta fram

hon viskade
i detta
ej mer

se in

hon satte sig helt stilla
i insikten av

lev det du vet
bråttom
brådskan är
illusionens styggelse

sakta suddas hennes konturer ut
ut
in

dalen är skimrande
svävande slöjor
vävandes

i vinden kan en viskning höras
nynnandes tröst i väntan in

slupen med de svarta slöjorna
djupindigo
strömmar med
sjön
slöjbärare
fjällbärare följer
tag av år
höres ej
tystnaden
en vakande fågel

i det händerna tas emot
andas dimman in
händerna är
synliggjorda

så skriver höstens blad
mosaiker lagda
i regnvåta marker

stilla
stilla

ligga  höstens blad

utbredda värnandehänder
fyllda med
sommarvärme
sänder gryningsfåglars sånger
sänder fjärilsljus in i hennes händer

blanka äro bladen
i nattens lyktbeströdda parker

stigarna är bäckens
sandådror är kammade
borstade av stegfärder
är krattade till fötters rörelse

så skriver höstens blad mosaiker

stenmakaren vandrade vida
i barnsben
in i mandom

följde stenmästaren
tätt i hälarna

jag gick i skolf
lägger nu fram bladen
du döljer tätt i hälarna
för att i din mognad lägga fram bladen
en gång gick jag i lära hos sandmakaren
den vilken målar med sand
i sanden gavs jag synen
inlevelsen av färgtoner
denne
sandmakaren
förde mig till bergsväktarna
en av dem

var
är stenmakare

han tog mig under vingars
stenmantels beskydd
målade stenarnas
ådror
i gemensam med mina
blodsflöden
så hördes planeternas rådskrets tala
in i mig
de undervisade mig
och i den stund
av upplösta stunder
vari jag åter
inträdde
här
bars jag i denna kropp

kvinnorna i berget
sömmade mig denna ränsel
denna ränsel är
dig given
i din mognads
händer

ty du är jag
jag är du

låt oss lägga mosaikens vilja

i det hon utandades dessa ord
sänktes dimmorna nedöver

mjukt steg hon
in i

berättareldarnas
upplysta krets
i ringen av
stenar

Inga kommentarer: