fredag 8 november 2013

den 8 november 2013



det är så
att

skuggvingar faller
tungt
över

mina ögon
mitt ansikte

bröstet

och innerst vet jag
rosenorden

jag borde viska till mig själv

jag vet till fullo livets skönhet, ser upplever skönheten så intensivt
ändå kan jag endast fråga mig utan att nå mig;
vad är detta liv, en fallande regndroppe
kan jag till denna droppe viska
så låt mig vara dig
låt mig vara den vilken sjunker in
upplever närhet
vad är detta liv, den heta ökensanden
kan jag till denna ökensand viska
så låt mig vara dig
låt mig vara den vilken bär vågorna
upplever rörelsen
vad är detta liv, druvan i din hand
kan jag till denna druva viska
så låt mig vara dig
låt mig vara den vilken skänker sötma
uppleva detta
liv
levande

de sitter på trappan
det är en trappa
en märklig trappa
den bär steg
är bärsteg
samtidigt är den luft

den gamle mannen frågar mildleende
minns du hur du byggde detta hus
många trappsteg är det
du vandrat
vi vandrat
minns du
hur vi först vandrade runt i molnskogarna
blickade ned in
genom trädens fingrar
blickade in genom
gluggar
gläntor
strimmor
vi studerade hus
hur hus kan byggas
vi vandrade till öknar slätter
till
till
är

vi satte oss där vid ljusskäppa
den av stjärnlågor
skissade först lätt
på ett papper så tunt
av skiraste glas

papperet tätnade
vi ritade

så vandrade vi
bar rullen med oss
vi vandrade till skogar till slätter
till
till
är

vi bad behoven till
och byggde dig detta hus

stormarna har rivit har slitit
du står här
ja du står här
trappan är hållen ren
tröskeln är skinande

du har ofta höjt stämman
ja
ej utåt
bett mig
bett oss hämta dig hem

du är hemma
du är i ditt hus

du kan slå
visst kan du slå
det kan vi alla

ändå är det så
du kan ej slå sönder ditt hus
jodå visst kan du
fråga dig bara hur det kommer att vara utan dessa väggar fönster
utan
utan
du har byggt ditt hus din kropp i ljusminne i kärlek

egentligen är detta ej heller din vilja att slå sönder huset
det gör oss så ont näri du slår dig själv

du kan ej
slå sönder dig själv inifrån
stig in i tystfloden

det är sant du kan stiga ut
det är bara det att den vilken lever i ditt inre
slår ej sönder huset
ty denne är mästaren
ditt själv

sorgen var det vilket ställde till orkanerna
sorgen över den vilken lämnade honom
de avgav återseendelöften
utan att egentligen inse vidden av dessa
hur de lade bojor på varandras stigar
löften är vackra
avge dem ej i hast
till tröst
ty de har verklighet
de har vittnesmålet
du avgav detta löfte

ofta satt han helt stilla
den konsten hade han övat länge
han sträckte ut handen bjöd stormarna in
stormarna hade kommit att bli en del av honom
han bjöd dem in näri dessa reste sig upp
inväntade deras virvlande in i cirklande in i liggande stilla
helt tyst följde han stormarna

stormarna svarade hans lugn
de möttes i tystnadens hav

ofta satt han helt stilla
blickade in i kvistögat
livet var allt bra kvistigt ibland
speciellt då tanken fick för sig att lösa kvisttrasslet
han hade börjat stäcka ut en hand till de tankarna också
kvisttankarna
han insåg tämligen snart att samma skeende
som med stormarna infann sig

stormarna tankarna svarade hans lugn
de möttes i tystnadens hav

havet blev spegelblankt
de såg tingens verkliga är
kvistarna vek ut knoppar
fyllda med liv

ofta satt han helt stilla
blickade in i kvistögat
vari bilder vandrade stigar
elden i staden höll honom sällskap
veden den knastrade hemtrevnad
han minns krukorna hon så ömt vårdade med hemtrevnad
små gröna kullar bollar i fönstersmygarna

elden i staden höll honom sällskap
veden den knastrade hemtrevnad
släppte vattnet åter in i hav

han minns hur de vandrade hand i hand vid havet
hennes stjärnögon
hennes läppar
hennes mjuka stämma
han minns
deras stegs
samrytm
han minns hur de låg i sanden
tysta
i lyssnande
hur de kunde sitta helt stilla och följa havet
vinden rörde vid hennes hår
det doftade
henne

elden i staden höll honom sällskap
veden den knastrade hemtrevnad
släppte vattnet åter in i havet

båten måste upp på land

stigar vandrade bilder i kvistögat
hennes stämma kunde han höra
stämman vilken gjöt lugn inom honom
i de stunder minnen steg upp ur bäddar
han hade aldrig sökt gömma dem eller glömma dem
helt sonika bara bäddat in dem i sedda
vilobäddar
han log
ni likna leende dockor
eller kanske påskägg
eller
kanske paket
minnen steg upp ibland
sträckte sig
vackra minnen
tindrande ädelstenar

ändå
gav de honom smärta

elden i staden
det är ett sådant minne
hon frös ofta det hjälpte ej hur mycket han än höll om henne
hur många sjalar han än lindade om henne
hon tömde sin värme

resolut vandrade han till berget med de släppta stenarna
nåväl släppta var väl mera det vilket skedde den gången
rövarna sprängde gången
berget mindes hur de sprängde sönder kristallådror
begär till marknaden hade gripit rövarna
det enda vilket gavs dem var splittrade stenar
de hade bara behövt be
kristallerna

berget hade fyllts av vitvrede
stillade sig
det är så med berg
berget sände helandeord till rövarna
varigenom de såg med klarnade kristaller

så var det
så är det ler berget

och rövarna kom att  hela de sjuka med sina insikter

det var ur den gången stenarna släppts
han förtalte berget om hennes frysande
bad berget bad stenarna om gåva

berget
stenarna bejakade hans bild

och han bar stenarna hem till stugan
murade spisen
staden

han minns hur hon värmdes
hur hon lindade av sig sjalarna
hur hon dansade för honom
hur hon ofta låg lutad till honom
han förtalte henne skogarnas vandringar
och hon målade hans ögonbilder med
fyllda färger

innan vårgryningen kom
vandrade hon in i skymningen

ofta satt han helt stilla
den konsten hade han övat länge

de sitter på trappan
det är en trappa
en märklig trappa
den bär steg
är bärsteg
samtidigt är den luft

den gamle mannen frågar mildleende
minns du hur du byggde detta hus

varför fylls du så ofta av den känslan
varför 
slår du 

du kan slå 

jag ber dig 
linda dina händer 
i vaggans späda gren 


lyssna till vinden

släpp

Inga kommentarer: