fredag 1 november 2013

den 1 november 2013




eldarnas rörelse kan jag uppleva
i mitt hjärta
händer är lagda över
kväver
elden
trycket blir allt tätare
det växer ett berg i mitt bröst
det växer ett uråldersträd ur mitt bröst

vem häver jord över mitt hjärta
vem häver
täckelse

elden falnar
glöden
så svårt att bibehålla livet

insikten i eldens falnande
stiger in
uppleva kan jag
eldarnas rörelse i mitt bröst

vattnen kan jag uppleva
vattnens rörelse
hur vattnen stiger
huru vattnen sinar

så smärtsamt är detta sinande
denna ebb
vattenrörarna
fiskarna
maneter
sjöstjärnor
flämtar i sanden

vrakdelar
synes blottade

så smärtsamt är detta

hon hör bönen
hon rör vid
vattnen
floden stiger

så gör min smärta
så gör mina tårar

elden är ej min vilja släcka

du släcker mig ej
ur vatten är nu mina eldblad

jag kan se floden stiga
ur vinterbädd
i våren

vårstigande
vårens stigande
i strå i stam
i blad i
livsvaknan

elden kan jag se
i det de vackra kysser
frö
frö in i vaknan

allt detta kan jag
kan vi se

rörelsen
rörd är själens iver

övertagande
är icke tagen över
övertagande är det våren gör
i det vintern stiger in i floden

detta sker näri vingfolken synliggör
sommarvindens nalkande
an nalkandes

elden kan jag se i höstens öga
i det ytan förinnerligas
stiger in i jordens bröst

jorden
gaia kan jag möta
andas i allt det vilket sker
genom oss
genom mig
genom
rörelsen

han sade
de vilka färdas i vindarna kan du ej
kanske du ej ser
rörelsen kan du se

i gardinen den skira
en fläkt vandrar genom det synliga rummens illusion av vara
rörelsen kan du se i löven
i bladens danser
kan du se i vattnen
kan du höra i instrumentens intonation
i instrumentens tonande ut

de vilka färdas i vindarna kanske du ej ser

det finns de
vilka talar hägringarnas skönhet
sagofeer
ökenvandrare vilka i solrök ser vandrare
ser oaser
trängtar till sällskap
säll
skapande
vandring
törstar den vilken vandrar
i ensamhet i sandvågshav
det finns de vilka talar hägringarnas skönhet
sagofeer
snövandrare vilka i snöröken
isröken ser vandrare ser oaser

allt kan du se
i de stunder du släpper målen
släpper synen ur betsel
ur remmar
ur tömmar
ur stigbyglar

ser du den vilken rider barbacka
den är en skymningsvandrare
en nattvandrare

du har släppt målen
du är medföljande
du är
skärpt
så är den vilken rider barbacka
vilken balanserar på den vassa eggen
är den vilken rider barbacka
du är den vässade blicken

därigenom kan du se det vilket är i är

vindarna är luft
är andning
andningen är droppar
är andedräkt
den avklädda kroppsuppfattningen
är i detta inlevelsen

eldarnas rörelse kan jag uppleva
i mitt hjärta
händer är lagda över
kväver
elden
trycket blir allt tätare
det växer ett berg i mitt bröst
det växer ett uråldersträd ur mitt bröst

vem häver jord över mitt hjärta
vem häver
täckelse

Inga kommentarer: