lördag 30 november 2013

den 30 november 2013

så såg jag denna vackra pärla
blå med skimrande gröna linjer

förundrad
hörde jag rösten
vad önskar du dig

därför bär hon
den blå klädnaden
dina önskningar
tänder ljuset i ditt inre

hon rörde vid mina ögon
vi seglade vida

ej vet jag
varför jag hörde stämman
livet är eviglärande
livet är rörelse

ej vet jag
varför jag svarade
så lär jag mig sakta att leva
lär jag mig sakta
liv

ett barn åker rutschkana
det svindlade
redan i den stunden svindlade
snurrade färden

kanske visste balanssinnet redan i den stunden
hur det skulle påverkas

så landade jag
barnet
i en kvinnas kläder

här vandrar jag ännu
alltmer tillsäger jag mig
sakta lär du dig
liv

ja
stigarna har varit många

hon pekar
ser du stjärnregnen
meteorfall kallas det
allt kallas så mycket

ser du
flockarna
av stenar
ädelstenar

kluster
flockar
hjordar

herdar
vem är herden
du är herden i ditt vara

ser du stenarna
dessa är i det dina ögon ser
just nu
materia
sägs vara ting

tingeling
älvan rörde med trollspöet
stjärnor
glittrar
tomtebloss

gnistrande

stenar är ting
ting är materia
materia
ting är rörelse
hur kan tingen annars bli

rörelse är de
det visar dig ditt tal
andningen
droppar
du talar
orden är en samling av luft
vilken pressas ut
formas av strupen
ja. vi behöver ej närmre gå in i den naturmedicinska förklaringsmodellen
ser du struten med grädde eller glasyr
hur tårtmakaren
pepparkakshusmakaren skriver

rörelsen formar
hans händer pressar samman

så är det med lärandet
teorier kanske blir det formpressade
detta är ej att förneka eller kasta bort
det hör samman
ty det är ju orsaken till detta kroppsinstigande
livs erfarenhet

minns du anden längtar till kropp
kroppen till ande

åter ser du detta upplösande
samt komprimerande

andning
andning

kupa dina händer
tag emot denna droppe
denna droppe är
en knopp
knoppen viker ut bladen
i din hand

en själsdroppe

släpp tanken vilken formar
släpp den tanken med vilken ni hamrar er människovärld

befäster er dogmatiska värld

dogmatik;
den herrelösa hunden vilken i oro gläfser
en tik
vilken bär valpar

ser du
frö
knopp droppe

vad är det hunden visar dig
hunden visar dig;
se mig
vad uttrycker hunden
hunden gläfser oron

ja
tag dessa naglar
spikar
med vilka ni befäster er dogmatiska värld

det är oerhört smärtsamt att envist försöka hålla åter det barn
den valp vilken är i vilja till födelse

därav detta förlossningsarbete
vilket pendlar
i ständig rörelse
så kallat mellan
mellan kramp samt upplösning
befäst
fri
fri befäst

i förundran
kan jag beundra dessa silverböljande linjer
rörelse ändock stillhet
marken är ett täcke innehållande ljus
vilket söker lysa upp modet

lågor tänds
skimrande förväntan
beundran

möjlighet till ro
till frid

änglar kysser markerna

så många möten
blåses ut
fläktar av mötesnärvaro
släcks

möten vilka har så många gestalter
gester

möten vilka visar
vilka andas

advent

god första advent

han sitter invid strandens månsilverstrimma
vid sidan ligger knippen
knippen av sommarvass

hennes fingrar doftar ljung
doftar heden
vilken stupar in i hav
hon kastade sig
ut
in i havet
ljungen
doftar honung
ur humlornas sångers
djup närvaro

knippen av sommarvass
plymerna skar hon
havskvinnan
varsamt av med silverskära
ej skar hon
lösgjorde plymerna
släppte dessa fria
sådde dessa in i vindarna
roten
stiger in i plym
stiger in i vind

rök ringlar upp ur kojans bonad

han lever här
i sällskap med uddens viloskaft
här har han levt
kanske sedan den första droppen regn föll
ur skopan
ur kåsan
de
höll fram

de
vilka knäppte upp mantlarna
släppte dessa fria
vidvingade syntes lyfta
syntes sväva
i vindarnas förelse

han kan uppleva denna droppe

du lever i mig

klangen
alltid

var gång han somnar in
var gång stegen stannat
var gång pendeln stannat
ljuder
klangen

han lyfter nyckeln ur bröstfickan
vrider medsols
urverket

knippen av vass
av  grenar
givna av hav
ur hav
av sommarvass
av sommarträd
ligger vid hans sida

han andas in
månne

regn blir till dun
till kristallblad i dessa nätter

än binder vi ej kärvar
detta är knippen

ögonknippen
må hända

han ler

fingrarna flyger
helt utan kärvan
vad är det han gör

hon nynnar i kojan
han lyssnar till hennes vidlånga kjolar
marksmekan
lyfter doften av trevnad till mannen

han flätar konten
den hon bär i vinterbruk

de skall vandra snart
längre in i land

till bergen
till

grottan
däri stormar ej viner in
däri bädden är redd


dit bär de konten

Inga kommentarer: