lördag 9 november 2013

den 9 november 2013


så många vackra tecknade bilder finns. bilder vilka är tecknade av skeenden. bilden av barnet vilket rider på benet. lycka kärlek strålar. ofta på bilderna är det en äldremoder med långa kjolar. egentligen en fin bild ty barnet faller ej, kjolarna är en korg är mottagande samtidigt med händerna vilka håller. i samtliga bilder lever ögonmötet lever värnaden, kärleken. jag ser dig, räds icke.
bilder av änglar vilka leder barn över broar med avgrunder, närhet värnad.
alla dessa bilder kan tyckas vara sentimentala, de bringar et bud vilket kanske mången gång varit just det frö vilket gav livsmod.

det strömmar bilder av barn vilka med förundran möter tomten. tomten är för barnet en verklighet, vuxna fnyser eller ler bakom ryggen för se tomten finns ej. har de möjligen i sin vildaste tanke funderat över varför vuxna klär ut sig till tomtar. är det ett kall en kallelse. är det för att lura barnet eller tillföra barnet en livsupplevelse. barn är ej dumma dessa, barnen, står närmre det vi så kallade vuxna en gång skall vara; helt närvarande i är. helt i medvetenhet av det illusionen är. de illusion vi lever i.
omgivna av kroppar väggar materia vilken du egentligen kan sticka din hand igenom. ändå ropar denna materia ha mer.

ser bilder av träd vilka en gång kanske var ett litet frö eller en nöt eller, eller.
hjärtbladet ur grodden
kvisten
den späda stammen
grenarna vilka sträcks
helt i balans med rötternas utbredande
trädet sträcker sig alltmer
hus har byggts
människorna följer träden medan träden är små
ler människorna till trädens skönhet
att träden är friska vackra
plötsligt tycker människan att trädet skymmer ljuset
hindrar ljusvågen

plötsligt antingen huggs trädet helt ned
eller så skärs kronan av
en del av kronan
lobotomi

sant är att träd kanske har behov av att ansas
så har skägg
så har hår

är vi säkra på
i den handlingen att träd skall skäras av

är detta verklighet
eller är det vårt gottfinnande
vad är det träden visar

skymmer de ljuset
hindrar de ljusvågen

eller kan det vara så att de visar oss vägen till det
just det vi kallar himlen

för det bortser vi ofta ifrån
att himlen är himlar samt är runt oss i oss
vi är alla himlar

kanske är det så att träden visar just barnets väg
den väg vi vandrar
kronans närhet
med himlarna
det vill säga i det tanken är i flöde med hjärtat
hjärtsonaterna

kronan vilken sträcks vida
omfamnar egentligen allt

varför blir huset mörkt
varför råder mörkret i skogarna helt nära marken

barn är ej dumma dessa, barnen, står närmre det vi så kallade vuxna en gång skall vara; helt närvarande i är. helt i medvetenhet av det illusionen är. de illusion vi lever i.
omgivna av kroppar väggar materia vilken du egentligen kan sticka din hand igenom. ändå ropar denna materia ha mer.

kanske visar träden just det
barnet kommer in i
upplevandet
känslan av avskurenhet

rötterna är i moderns sköte
jordemodern gaia
stammen är i är
kronan är i månmoderns solfadern närhet
det vill säga i den dissekerade världsbilden

ty allt är i existensflöde

i det stilla vattnet
kan jag skåda tingens verkliga vara
näri jag befriar mig från krampen
kan jag röra vid alla under
kan jag kultivera min rörelse

kanske just detta kultiverande är det
trädgårdsmästare
talade med fruktträden om

har vi glömt trädens svar
eller har vi tillverkat egna svar

till självhävdelsegagn

frågan är vilket hindrar ljusvågen

denna ljusvåg är det vilket sker näri regnen upphör näri skyarna klarnar
är det vilket sker i gryningen näri morgonen stiger ur nattens mantlar
en gnista tänds och detta ljus är en smekande hand
är ett öppnande öga
är en mantel vilken mjukt sveper
smeker markerna ur mörker
börjar i östandalen samt stiger uppför berget
så är ljusvågen

det finns en mur
vem byggde denna mur
byggdes denna mur

var det ett barn
vilket byggde med klossar
övade balans. barnet övar i lekfylldhet minns att detta är verklighetsövande
barnet invänjer fingrarna vid materiens uppbyggnad
detta är en allvarsam lek
hur hanterar vi livet

det finns en mur
vem byggde denna mur
byggdes denna mur

var det ett barn vilket byggde med klossar
övade balans
klossarna föll
kittlade barnet till pärlandeskratt
med möda byggde barnet
barnet vet materiens verklighet
däri kan pärlskrattet ljuda
klossarna föll kittlade barnet till pärlandeskratt

byggdes muren
eller lades muren av stenbärarna

muren den byggdes
den restes mellan de gröna sommardalarna
och de vita vinterdalarna
den
muren byggdes i försök
kanske att ständigbevara sommarfjärilarna
barnet ser upp ur leken
hur skall balansen i detta leva

eller
kanske byggdes muren i försök att nå himlen molnen

barnet ser upp ur leken
vi är ju himlarna
varför sker detta

nå himlen
himlarna molnen
kanske kunde de vilka byggde muren ana att den ej skulle falla
de hade byggt torn med klossar samt sett tornen falla

övat balans
övat
övat
fingrarna sov
tankedalbanor

kanske upplevde de obalansen fräta sönder balansen
endast de vet varför de byggde denna mur

tanken kanske tog fatt i deras händer
utan hjärtat med

kanske upplevde de obalansen fräta sönder balansen
kanske var det därför muren byggdes
de flesta murar byggs under täckmantlar av skydd
vi bygger ett skydd mot stormarna

hade de verkligen ej sett
stormarna ryta
allt högre
vartefter muren byggdes

nu stod muren där
mellan
sommardalen samt vinterdalen

den ena sidan bar is den andra bar blottade stenar

de vilka vandrade vinterdalsstigarna såg ibland muren gråta

de vilka vandrade sommardalsstigarna hörde ibland muren sjunga

muren den stod
och muren undrade ofta till vad den hade rests
ty stormarna fortfor
oense var vandrarna
trots att muren stod där
både på sidorna den skilde helheten ur eller från
muren var ju kommen en mellan
oense var de sinsemellan
inom dalarna

det fanns inte portar till ingångens utgång
utgångens ingång
ville de nå varandra fick de klättra
och det högt
det hände ibland att krig bröt ut
muren stod där
stormarna röt

stormarna var ej hoten inte
de
stormarna

oensestormarna var hotfyllda

så hände det sig

näri
de hörde kärlekens toner
smälte muren de byggt

Inga kommentarer: