tisdag 26 november 2013

den 26 november 2013

äppelblommen har släppt vingarna fria
äpplen doftar markfärder
kvinnan lindar sjalen tätare om
kjolarna sveper
böljar med varje steg
i rörelse till hennes själs vandring
de tvenne stammarna
vilka bär gungan viskade i nattens
silverklara händer
hon steg upp ur bädden

sitter nu i gungans rörelse
sluter ögon i befrielse

korgen
den hon flätat
står stilla
fylld med tankar
hon bäddat in i sidenmoln

sitter hon länge
sitter hon
sitter hon ej

gunga
gungar
ro

händer ger fart
ur vindmjuka stäppers blå salvia

hon glider mjukt av gungan
vandrar till

körsbärsträden har släppt vingarnas färder
natten leder hennes stigar

till hammocken
mjuka dynor
färder
sand
rosor
dynor
dyner

dofter
kryddor

hon gungar
gunga
gungar

här var nu
nu var här

floden bär henne
bär henne in i körsbärsdalen
månsilverfloden sköljer in
trädet
trädet med silverklara

följer henne

nu sitter hon i gungstolen
vägguret slår slagen
ekot av tystnad

väggar är tomma

korgen
hon vecklar upp
sidenmolnen
viker ut tankar
svävar
svävar
fjärilsvingar

gunga
gungar

här sitter en kvinna

sakta
knäpper hon upp bröstet

barnet mitt
är mina tankar renade nu
så är mina tankar renade
fruktträden
var i blom
tag mig i din famn

hon sade
se
in i mina händer
cirkeln vilken är i dessa
se denna cirkel

se sjön inom vilken detta blad är
se detta blad vilket är tvenne halvor i enhet
se dessa halvors helhet
ett hjärta
se detta hjärta
se detta blad
se denna fjäril

säg mig du vackra hjärta
vari du lever
lever jag av dig
lever du av mig

och hjärtat svarar
i bröstet lever jag

se detta bröst
se denna korg öppnas

du knäppte upp rosenbroschen
den med de tolv
i mitten ser du den trettonde

så är denna korg bladet
näckrosbladet

se denna sjö
hör näckrosens lugn
fylla dig

så är denna korg bladet
är detta blad fjärilsvingar

så är det med mig
jag flyger jag väver in mig
och varför gör jag detta
jag har vandrat vida
ätit utan att svälja
mött utan att sluka
nosat utan att svälja
utforskat utan att stjäla

se denna fjäril
se denna kokong
se denna larv

så är tanken vilken vandrar
och tanken väves in till mognad
i mognad fäller fjärilen ut vingarna

är det ett parasoll
ett tankeparasoll
parasollet vänder upp
ansiktet in i regn
vattna mina jordar
parasollet
är ur himlars
kupoler
öppna

i mognad fäller fjärilen ut vingarna

se dessa vingar
se detta blad
se denna cirkel
se in i mina händer

kunde mina tårar förenas med detta hav
kanske kunde jag i detta höra
den droppe vilken är mina tårar
kanske droppen skulle viska hamnens destination
kanske den vilken kastar ut näten
kunde hala upp fångsten
samt se dessa brännande inmatningar
dessa sår
släppa mig fri in i havet
till att vaggas i havets mening

tänkt har jag

se
dessa tankar svävar fria
du vackra hjärta

tag mina tankar i dina händer


här sitter en kvinna

sakta
knäpper hon upp bröstet

barnet mitt
är mina tankar renade nu
så är mina tankar renade
fruktträden
var i blom
tag mig i din famn

hon sade
se
in i dina händer
cirkeln vilken är i dessa
se denna cirkel

hon är trött
stormarna har piskat länge nu
hon är mycket trött
klagar gör hon ej
hon vet djupt i det inre
det sker nu

det är denna trötthet hon måste vandra in i
denna trötthet skall sluka henne
lösa hennes oförglömliga
det vilket hon manar in i stillhet
det kan endast ske
i denna trötthet

hon  urskiljer ej längre vems stormarna är
hennes eller omgivandets vara
varför skall jag urskilja
jag är omgivandet
omgivandet är jag

hennes låga mattas
allt hopp är släckt
hon viskar
det skall ske
detta är

det är i den stunden
mattheten har lagt henne ned
som marken skälver

röd magma
stiger

hon ser den svarta rutan
ser lågan släckas

lava väller upp
magma
sköljer över

stilla är hon
det bränns
det bränns ej
lavan
lindas runt

är jag i puppan
jag är
är jag
jag är

en kniv
skär upp puppan
hon kippar efter andning

andningen fyller henne
hon stiger upp ur havet
är jag en val
valet har du skrivit

vattenkaskader glittrar

hon stiger upp

stranden möter

hon bär kläder
en enkel skrud

hon är den hon var
den hon är

eldar flammar
i bergsöga ser hon dem
smida
svärd

svärd är det ej

hon ser dem smida sablar

djupt skådar de in i de utsträcktas
framsträcktas händer

överräcker sablar till de mognade

eldar flammar höga dånar

sabeltandade tigrar vakar i cirkel
runt

de höjer stämmorna
med huvuden lutade bakåt
ögon riktade in i skyar

elden dånar
marken skälver

hon ser dem
lyfta sablarna
ser dem dansa
sablar gnistrar i eld
rörelserna är allvärldars

hudar skimrar brons
hårens korpvingar är fria
lösta

de dansar
de för sablarna
korsar klingor
öppnar
korsar
vägar möts

sabeltandade tigrar vakar
med dröm

hon ser gryningens strimma

elden sänker manteln ned
värmen sköljer in
sakta stiger ljuset

hon ser dem lägga sablarna i ring

tigrar
öppnar cirkeln

hon stiger in

de bär henne
till floden


skjuter ut båren

strömmarna leder
för

en av dem
släpper pilen
elden

synes stiga
upp ur
bädden

ja
din tanke är ren
nu


du är redo

Inga kommentarer: