torsdag 11 augusti 2011

den 11 augusti 2011


drömmar följer var rörelse
lyssnar dig
svarar dig

du vaknar och drömmen
drömmen är ett otydligt blad

kanske är de
var du för trött för att djupminnas
du minns kanske strofer av drömmen
enstaka
utrivna sidor
hopknycklade lappar

strofer av drömmen
enstaka bilder

det är i det skeendet du har behov av att tömma dig
detta för att ej fylla i dina drömmar med murbruk

du minns kanske strofer av drömmen
låt det vara så
du minns kanske enstaka bilder
det är gott så
din röst stakar sig i beskrivandet
du söker
tolkaren

tolkningsropens stämma

söker tämja vinden
elden

allt det du ser i dina försök att genom det yttre tolka din dröm

det du glömmer i din iver är
att allt du ser är så att sägandes fyllt upptaget av i
att väva
sin
dröm

bokmeter efter bokmeter skrivs om drömmars budskap och jag frågar dig stilla
varför ”tolkar” du ej din dröm genom att ”sluta” dina kronblad runt dig
dina själsblad
samt
tillåt dina ljusblad
du är i din kärleks blom
förtälja dig din dröm
i det gryningen nalkas är det kommet av din nåd att sluta fred
fredsfrid
med dina drömblad

”varför spottar du mot vinden i motvind då du vet
att du genom detta beteende bespottar ditt eget ansikte”

*
(o v a n a)
i natten satte hon sig upp

ett blad av
ovanvinden



varför är mina händer ovana



ovana vid
kölden


hon förde händer
sakta samman

med blicken stadigt i
skeendet


bollen

bollen i hennes hand
händer

andas
mjuk


lätt särar hon ömhetsfingrar


i fingerblommas
inregård vaknar
dunboll


flyger nattens vingar

vita

in i dagskål
*
(hällristan)

de riste hällens hår

naglar av förtvivlan
av vrede

över vågkammarna
vilka utan sans kammade deras tovade hår


strå till strå
lades
till
rätta


vågkammar hölls i visshets händer
kammade


skuggtovornas
reden


solen sköljde
mattade
ur

i natten ströddes
måndroppsklanger däri

lövgroda
lyfter
vatten å sen

dagslända vänder vågar av värde

i skogen sitta de
under

underhjärtbladen

flätar hällens hår
med månfingrar till soldans

purpurfjäril
flyger genom ögon
*
(visa mig)

visa mig

önskar ej vara visande

låt oss tillsammans
visa

såg du vitfjärilar
lyfta det
kala


slånbären

bär

min eldröm


nyckelpigor tusenden lapar solnycklar


vem gjorde min docka

vem stack nålar i mina ögon

slånbären
bär

min eldröm

åkervinda lade sig runt min vrist

lyssna till nattsländans vakna sånger

åkervindan
öppnade kalken


varför tämja vinden
varför tämja elden
varför
tämja


slut dina kronblad runt dig
dina själsblad
se din dröm
tillåt dina
ljusblad
berätta
dig

du är i din kärleks blom

den

förtäljer dig
din
dröm

vem

vem utanför dig kan berätta dig
dina drömstigar


se dina vackra länder
landskap

i det gryningen nalkas
är det kommet av din nåd att sluta fred

fredsfrid
med dina drömblad


vem
stack nålar i mina ögon

det är så
jag såg huset rasa
stenar malde varandra till mjöl

elden i mitten fortfor brinna

blåste
stenmjöl in i åkermarker


vem
stack nålar i mina ögon


moln rörde vid mina sinnen
byggde husets verkliga

tolv

ser ros växa
utan
jordspill

älskade

visa
mig


tillsammans
är jag

mer än mig

du mer än dig


eldmoln stannade vid hennes sida


och honträdet dricker sol ur molnhand

kronfingrar flätas samman
*
(vandrare i vind)

och


var du än
är



vandrare i vind


solspinnare

vilken rör vid måndroppsklanger


vilken smeker hudens
hjärta

vilken väcker
sången


visa mig



kyss mina ögon in i höstglöd

och jag skall
öppna


mina
fingerknoppars

doft

för dig

vandrare i vind


och


var du än
är


kanske

jag

gömmer mig


ty jag har glömt
allt

detta




men är du

då hjärtvet
du

under vilken kruka vid min tröskel

nyckeln
väntar

Inga kommentarer: