onsdag 31 augusti 2011

den 23 augusti

natten andas stilla
gräset
är
tindrande
dofter av regn
spindelmor väver
väver
droppar
faller mjukt i

hösten är för månget sinne att träda in i
nedstämdhetens dal

lyss till trädens sånger
tillåt dem trösta dig
dina stigar

ja var är den tröstande handen
är den
den egna vilken lägges till kinden

drömbilden far icke ut genom fönstret till försvinnande
molnen kupar händer om
lagar revor
sår
vaggar barnet in i lugn

så vandrar sakta hösten in
åter är stjärnskogarna närmre
näten kastas vida
fyllda med
droppar
knoppar
stjärnblad

sakta viker de ut bladen
tonerna
upptänder natten
i ditt bröst

hon har sökt delarna
i november
synes de
i hel
måne
omfamna varandra

i

novembers stjärnskogar
andas stjärnbladen
*
(drömmer du nu igen)
den vilken ser mig
ser mig sitta
helt
stilla

ögonen

drömmer du nu igen sade de

ibland då de kom plötsligt på
ryckte jag till
visst var
det

störde de
störde stör
slog
hårt

i mitt inre log jag
jag är i frid
i denna
kan ni ej
störa
mig
ingå
kan
ni

ögonen

blickade friljusnad med
upplevde

den närhet

vilken så ofta gör mig till ensamhet

ingå
i är

pärlströmmar umbraskimrande
följer stigen

ser du kvinnan i köket med de väldoftande golvtiljorna
skimrar rent av såpa
kvistar
knäpper
gångsträngar
på pallen av furuvindar sitter en kvinna
kaffekvarnen håller hon stadigt i knä
veven följer
solen


kaffebönor
males
veva veva
positiv

han vandrar gårdsringar
vägars ringlande danser
vandrar städers gator och torg
hammaren når städet
klangen
hälsar

eld brinner i spisen
kopparkittelns trenne ben skuttar glatt

aromen
fyller
näsan
andas in

in buktar
bukten
bukt
näs

han kastar repet
finner stenfäste
ledfäste

ekan
eken
finner ro

ro
roende
ros

rosenringens
bladguld
lindas
runt finger

kojan han byggde till sin kvinna
älskade smycka vår
boning
för andra ringa
för oss

ringlar
rök
ur
skorsten

skor
sten
trampar
dammet stiger
blottar ådror
smeden smider i eldvindens bo
ryggen knotar en aning
knot
kota
kotor
orgel

klockor ringer in folkens spridda skurar

trampar de cykel
kanske cykliskt

trampor
orgel brusar

skorna knarrar
hälen svider
snören
löses
ovanlädret
släpper sula

gummiträden växer höga ur fotspårsvagga
gummiträd
varför gråter du
träd

träd dina stigar lyssnande in i floden
lägges kajak


vem är du

vilken vandrar barfota i trampvindens brusande stämma
vad har du i säcken du bär under armen
varför bär du dina fötter
så nogsamt
har du
ont

färgen sviker kinden
kritvit är den
sätt dig
här
sa

gungstolen gungar på trappan
mannen vaggas lugn
rusar gör stickan
till kritpipas
arom

aromatiska dofter ur krydda ur örtregn frigörs

bladen
glöder

han andas lätt

filosofen
flyger
vida

vida
gång
gonggong
stormklocka ljuder
haven skummar
vita gäss
fyren har fyra
vägar
förenas i cirkel av
liv

hur mår du
mår du bra
hur mås det
det
mås

måsar seglar rofyllda moln
brådskan är ett scenario
se igenom mig

näs
udde
kobbe

dimma stiger ur havsfågels öga
berg klippor
skogar
ängar skyms

så vackra är älvljusens följe

himmelsmaneten svävar kjolar
möter havsmaneten vid stranden
dansar en kvinna

röken sätter han
i halsen
vad är
detta

näsan
näset
puffar

ångloket följer rälsen
rallare
hummar nynnade
arbetssång
ånga

pipa
lakritspipa
puffar
den

puffas du ur stolens gung
växer träd

lönnen skiftar färg
barnen klistrar
näsor

näspipa



vem är du

vilken vandrar barfota i trampvindens brusande stämma
vad har du i säcken du bär under armen

en

säckpipa
horn
pipor

träd dina stigar lyssnande in i floden
lägges kajak

hon står vakande över fjärden
ögonen flyger fria
hon fiskarhustrun
väntar
honom


hav sköljer klippor
hon ser
båten
nalkas

springer med lätta fötter in i heden
ljungen glöder
humlor
surrar
mjuka

det växer ett träd ur hans spår
varför gråter du träd

han seglade så länge vilse

hav sköljer klippor
hon ser
båten
nalkas

äntligen

aromen når hans öga

hennes hud
glöder

vårdträdet
han planterade
kastanjen innan han for
blommar
vita
granar

håller sina händer över deras rede

träden
träden in över tröskeln
var hälsad
käre
make

säger kvinnan med långa vida kjolar
natt och dag växa vid knuten ur jordfårad panna
ur hennes bröst sjunger hasseln
säven susar
i hennes händer lever
blåklocksängen
i vallmoröda
vingars
öppnade
visshet

så var det du ler mannen

ängens blomster ler i gräsets hav
träden susar
molnen
seglar

orden kokar i kitteln
aromen
stiger
vida

till

den vilken ser mig
ser mig sitta
helt
stilla

ögonen

drömmer du nu igen sade de

i mitt inre log jag

jag är här
i frid

i denna
kan ni ej
störa
mig

ingå
kan
ni

ögonen

blickade friljusnad med
upplevde

den närhet

vilken så ofta gör mig till ensamhet

ingå
i är


så dansar jag med gud i mitt bröst
gud öppnar bergen
skogarna
haven
allt

och gud ler
i
kärleksvilja
vår

i det att gud möter sitt ansikte i vårt bröst
i det att vi möter gud i guds bröst

så dansar jag
med gud
i mitt
bröst
*
det synes vara en synfälla vilken sakta slutes runt dagens linser
okbågar brista ut i genljudande klanger
så hur kan detta ok brista ut i genljudande klanger
denna gen är ditt ”chips” ditt minneskort
du gav dig själv lösenordet till instigen
och detta kort innehåller all information du behöver om dina stigar
okbågar har jag alltid sett vara kindbenen medicinskt fysikaliskt
kanske de befinner sig annorstädes

en båge är en halv av en cirkel
för du bågar samman är dessa en enhet
en ögonglob
en slags kristallglob
jordglob
vari ljusen strålar
studsar åt
så gör fladdermusen i nattens vakan
vänder åter in i huset
in i grottan
hänger upp och ned däri eller frihängande i trädens grenar
ögat
globen vilar i en håla
i en grotta

okbågarna släpper ej
dessa är ok
ok vilandes över dina axlar
skuldror
skuldra
skuld
du bär ämbar med vatten
dessa umbäranden
detta ok brukades även till att bära tyngder i jämvikt

synfälla är ett vackert klart visande innebördsord
*
(synfälla)

i det höga gräset
skymtade
hon

en krona

träden i kullens
stenglöd
sökte
varna

slåttermaskinerna ströp trädens röster

fällan slog igen
hennes syn

träden
gråter

kallar in
lindar
rötter
runt

särar fällans taggkäftar

tistlar blomma violetta purpurfjädrar
björken bjuder henne saft
skogstjärna
vaggar hennes
syn

sov
sov in i vindens vila
låten skymningsdaggen
förtälja
dig

årornas sångtysta

hon flyter med floden sjön havet
hör årorna dyka
stiga

droppar stiger i himlars mantelhav in
stjärnängder blommar
helande

i gryningen sätter hon sig upp
bugar inför hennes morgonfölje

se ditt kvinnovara
din kvinnovärme

morgonstjärnan
sveper
hand
över
syn

jag ser stjärnträd stiga ur gråterskans bröst

ur himlens stjärnängder
skrudas träd

i nattens släckta
tindrar

stjärnbladens upplysta
vilja för dig
till ditt
inres

fällda

och du säger dig i kärlek
det fällda
kunde de ej
fälla

den synen lever alltid
bak dina fällda
ögonlock

växa vit ros
ur tagg
*
(höstnöjd)
vid äppelträdets fötter

sträcker hon sig
klarblå
klang

blåklocka
ljuder

frövind

vinden lyfter ur sömn

vitfjäril doftar
lavendel

lövgroda
bjuder jag in i handskål

vackra är dina ögon
ur handskålen
av sedd

stiger

frömakaren
in i rotskogens
bäckar

höstnöjd

Inga kommentarer: