torsdag 25 augusti 2011

den 19 augusti 2011


och jag frågar dig
vilket ansikte har regnet

du svarar mig

andas dig
stilla

led dig in
i regn

upplev ditt vatten hölja

dina jordars glödande tistlar
*
så många uttryck
livet går sin gilla gång

hur är det
jo – livet går sin gilla gång

vad är gilla
giltighet

är livet ett gille
eller en giljotin

en giljotin vars bila skall sära
det
jag tror
vara verklighet
in i
är

innan jag lämnar denna värld
en önskan jag hade
*
minnesfåglar

flyger ur

trädkronshav

svirrar
runt
lob

lyft dina händer
kupa dem
mjukt
om

visa mimmesfåglar

molnredens
vila

att gå baklänges behöver ej vara att leva i då
det är likartat med att knyta en bindel för ögonen
i vilja till övande i tillit

att gå baklänges med öppnad rygg är ett positivt frågande
samt likartat med vandring i mörker
tvivlen löses upp samt frågan varför
du ser att det vilket var
lade sig till rätta
*

drömmen

visar

vem du är


elden
är
trädens
blod


upplev
var elementen

bliv elden havet vinden

allt det du

trodde

du ej var

är
*

(åhänder)

starrgräset
vajande

linfältens blå
kjortelfåll

utmed sluttningen flödar dansen
med nötbruna skallror i händer
till ån
till ån vilken slingrar sitt lopp
under brovalvsfästen
höga pelare håller vägräcke

så vackra
runda
stora
är stenarna
skummande av
åhänder

alldeles vid kanten av vassens plymer

där

vid pilarnas långa hår

står en sten
en tron

en berättaråder

kvinnor stannar
tvagar vävar i ås strida strömmars mjuka
så plägade de göra

det är i det

kvinnornas varma stämmor

i en av
allas

hon möter min blick

reser sig
sakta

stiger in i bilden

hon

vävde

av ljus av värme
starrgräset
vajande

linfältens blå
kjortelfåll

väcker lärkans drill

i näktergalens
nektargömsle

i

koltrastens vita bröst
*
umbäranden

umbärelse

aum bär ande
aum är rörelse
är bärelse

i de stunder jag ser denna bro, upplever vibrationerna i denna bro då bilar far över
i de stunder jag ser alla dessa hårda byggnader
upphör jag att förundra mig över alla törnar
upphör jag att förundra mig över
att den verkligheten är mer lättkänd
mer påtagbar
stängslen är många – multipel skleros

så vackert se alla ljusen tändas i dessa slocknade fönster

*

(frökapselbo)


vindvandraren
skallrade


stormarna piskade
rev upp huden

blottade drömstigarna

rullade sig samman

in i

frökapsel

*
så många uttryck
livet går sin gilla gång

hur är det
jo – livet går sin gilla gång

vad är gilla
giltighet

är livet ett gille
eller en giljotin

en giljotin vars bila skall sära
det
jag tror
vara verklighet
in i
är

Inga kommentarer: