onsdag 31 augusti 2011

den 29 augusti 2011

barnet ser genom vackra ögon
det är först vid vuxen
barnet ser med tabuögon
skeendet barnet ej förstod i den stund
de stunder det skedde
barnet är
förlåtelse
ser genom vackra ögon

och varför är måndagen den första klangen
varför är måndagen månens dag
så frågade jag barnet


barnet fattade min hand
lade handen till sitt bröst och jag hörde det rena hjärtats klanger

ser du stigen vi vandrar
in i nattens mantel
en gläntad dörr, en gläntad ingång, en springa
kom så springer vi med lätta fjärilsfötter

så sprang vi lätta vindar en stund
en sträcka, sträckte handen ut
i handen lades av månmoder strimma i handen
strimma av månsilver

och barnet sade
du stillnar var gång du skriver månmoder
månsilver
måndag
ty du ser mån
mån i bemärkelse grad utsträckning
i bemärkelsen av
måna om
värna om
och så är det

du står på tröskeln
på första trappsteget av det sjunde

du har badat i floden
du ser vägen
molnen av gångna har skingrats

ty du lade dess dagar – veckans, ansade vecken från vägdamm
i dammen seglar näckrosen i lugnstilla och strimman håller du i din hand

strimman är klangstaven vilken stavar ditt namn

rättfärdigade handlingar har ofta lindats in i mjuka leenden, bak slutna, halvslutna ögonlock
och alla har de sagt sig ha rätt till att fängsla, pina, våldföra, avrätta och mycket, mycket mer, allt i rättfärdighetens namn

se detta i urbegynnelsen så vackra ord
se dess sorgkanter
sorgeband i nuvarande
nu varande

rätt
färdigade
skulle vilja skriva rätt färgade
färgade till rätt
rätt färdigheter
rätt färdig heter
färdig heter rätt

och vad är det dessa rättfärdiga gör bakom masken av säkerhet
de gömmer sina svaga punkter, akilleshälen

jag undrar varför
de ej vandrar med månstav i hand
klingande
klara

lade dess dagar – veckans, ansade vecken från vägdamm
i dammen seglar näckrosen i lugnstilla och strimman håller du i din hand

strimman är klangstaven vilken stavar ditt namn

*
(luftfnöske)

frös så oerhört
om fotarna

golven var kalla

om axlarna

klippte molnfåren
i molnhimmelsäng
tvagade
molnull
i molnbäcken

kardade molnull
spannmolnull

färgade ullen med molnfärger
varpade lufttrådar

drog på luftvarpen
på bommen

trädde lufttådar
i solvögon tomma
i luftkammens tomma

knöt lufttrådar fast i vävbommen

vävde i luftvävstolen
luftväv

lade luftmattor på golvet

lindade luftsjal
om axlar


det kändes bättre än inte alls

tills taket

ramlade av huset

sopade ihop skärvorna
i mina händer

sen satte jag mig i himmelsängen

spelade
luften ur

det svarslösa





tvagade mig i daggkåpeblads händer
i bäckens klara gåva

nattskrud
den med spetsbården
bär jag

vacker är spetsens rosensång
vit rodnande vid drömmens dröm

i natten släppte jag
klädoken

klä doken

kläd oken

vindar
lyfte kjolar

kjolar är så mycket mer
höljer värnar smeker
sa vinden

bar mig till en stig jag ofta vandrat

i fjärran såg jag bergen resa sig
vågor dalar höjder
kammar

kammar molnen
slätten
ren

lyfte glaset helt rent
fritt från imma

silverne klockor
ljuder

i trädets fingrar

vita kaniner
mjuka molntussar dansar
stenar bär i himmelsflodens
klara strömmar
vindar
ler

de långa hornen ljuder
gongongar spräcker
lagda murar

silverne klockor ljuda
i trädens fingrar
strupsegel
fylls

bergen löses
sanden lägger sig i mjuka vågor

stjärnor bäres i händer
i nattens klara

vindar lyfter nattens mantel
baldakinen böljar
tältfliken
föres
till sidan

stiger in vilar i mjuka kuddar
eldfat glöder
dofter
stiger

mörka ögon
klarnar
stjärna
i din
hand

du lyfter duken
stavar vilka höll möts
är blommande
grenar
rötter
är
bäckar
vattnar
sand

stammen är
vår förenade vilja
kärleksvilja
ur denna
växa
en rosenlotus

ännu en stund dröjer baldakinen
vi sitter i eldskimran
dina ord omstrålar
och jag andas
liv

bilden av dig
nära
löses

baldakinen är vingar

berg växer ur sanden
vinden
bär mig till en stig jag ofta vandrat

vid foten av berg
landar jag

vit är nattskruden
med spetsbårdsfållen
löses

vid vart steg löses rosenbladen av är

och floden av är skimrar i framblick

lyfter händer
bär lågan

vandrar stigen

står i bergs krona av stenar
planetsfärers danande

vita stjärnblommor
de är där
för
mig

blickar
vida

månsilverdalen möter mitt är
och hon sköljer mina matta

jag lyfter mina händer
lågan

är en fågel

vilken bär min sång till dig


i träden hänga molnkjolar

det blir regn

ler

vinden


lågan släckes ej

det vilket är
är

endast den vilken kan höra hör


klangfåglar lyfta ur träden

regnbåge
är lågans
värnandehänder
*
(eldsjäl)
kan jag väl vara en eldsjäl
för

dina ögon

då rör jag vid taggarna i hennes bröst


lyfter

rosensången

in i

dina mötesögon

så är jag
en eldsjäl

vilken i kupade händer
bär glödens

djupa
värme

i de stunder du
fryser



(härförliden)

begav mig in i vimlet


viljan
känna
livspuls
känna
liv

drog mig
var min släde
i dagen

mötte härförliden en man
en stund varade en stund

han kom fram
bara

sådär

sådana steg tilltag smakar gott


och mannen började tala

inte

om
runtom
utan det han lärt

han talade
ur sitt hjärtas kunskapsbrunn
den gåvan önskade han giva mig

han stannade

för mig


vi hade aldrig mötts
mötet passerade
förbi

kanske såg han mitt behov av
en röst


han kom fram
bara

sådär

uppskattar mötet med en man
vilken ej talar

om
förbi

utan talar ur det
han andas i liv

bara vågar stanna
i nykterljus

kanske såg han mitt behov av en röst
kanske lyser det i de stunderna i mina ögon


jag är kvinna
begav mig ut i vimlet

till stadspromenad
för att känna att jag människolever

för en stund mötte jag en man
han kom fram
bara

sådär




en man såg mig
stannade

kanske

såg han mitt behov av en röst

jag tackade honom för
samtalsstunden han gav


såg honom gå

och hur konstigt det än höres
så är det efter dylika möten

stigen andas
tyngre

mötet lever
i mitt hjärta
i tacksamhet

någon stannade
bara
sådär

för en stund på stadens torg
fick jag snudda vid

kanske

jag är kvinna
har en kvinnoröst

för en stund mötte jag en man
han kom fram
bara

sådär

det

var konstigt

tror jag fortsättningsvis stannar
inom boplatsens väggar
*
(somnade aldrig)

somnade aldrig

sov

salvia omfamnar vakan

sömnfågel frigjorde

lade pärlas skimrande hav i ögon

ur kuddens var
stiger jag vaken

vindspelens klangvärldar
rör vid mitt inre

vindspelens klangvärldar
bär drömstigars möte

deras händer
snuddar vid varandra

däri månstrimma
väcker solstrimma

nog
näckros omger gryning

sömnfågel

rör vid

snäckans stämma

Inga kommentarer: