tisdag 23 augusti 2011

den 12 augusti 2011

visa mig
du ber mig visa dig
visa
dig


jag ber dig
visa
dig
visa
dig


ser du barnet med handen – händer framför ögon
nu ser du inte mig
du ser mig ej
ser du


barnet andäktigt lutad över dina händer


knäpper på sin luta
i månsilvers
ögon


mildvida




du har ett ting i dina händer
sakta öppnar du dina händer
din
skattskål


er skattskål


inför barnets;
visa mig


andäktigt följer barnet rörelsen


upplever du


barnets porlande glädje
porlande källa
stiger






stiger ur barnmarker
barnmarker


bubblar ur
mun




körsbär
smultron
rosenfjäril flyger himmelsskyar






porlande källa stiger
stiger ur barnmarker


bubblar ur mun
strålar ur ögon
ur hud


urhud
skimrar




du dricker porlande källvatten
ni skänker
ni
skänker
varandra
livsskatter




visa mig är en bön
är en fråga
är ett svar


sprunget ur vishet
vis
visa


visa är de ögon
de ögon vilka ser örnen sväva himmelssången
vilka ser vindens rörelse
hur vinden
är
allts
rörelse


örnens skarpa ordblick
svetslåga skär rent
sömmar
är


motstånd smälter


visa är de ögon vilka ser örnen sväva
sväva himmelssången
vilka ser vindens rörelse
huru vinden är allts


andning


huru vinden däri skapar andningsmöten
skapar kemiska föreningar
kemi är
en vacker stjärnådra
kärna i äpple visar dig


ser du barnets porlandeljusa ögon
i mötet med äpplets kärna
visa är de ögon


kemi är en vacker stjärnådra
vinden rör vid
skapar
för
eningar


andningsmöten


klusterögon
klusterark


arken seglar lugn i
stormvirvlar
följer
med


ser du barnet andäktigt lutad över dina händer
du har ett ting i dina händer
sakta öppnar du dina händer
din skattskål er skattskål
erskattskål
rymdskål
i universum dansar stjärnor
kristalltoner
väver
ur tysta


inför barnets; visa mig
andäktigt följer barnet rörelsen
upplever du barnets porlande glädje
porlande källa stiger


stiger ur barnmarker
bubblar ur mun


körsbär
smultron
rosenfjäril flyger himmelsskyar
urmoder
vaggar
sitt
barn


blåskimrande
jordepärla


porlande källa stiger
stiger ur barnmarker


bubblar ur mun
strålar ur ögon
ur hud
urhud


du dricker porlande källvatten
ni skänker
ni
skänker
varandra
livsskatter


visa mig är en bön
är en fråga
är ett svar


sprunget ur vishet
vis
visa


visa är de ögon
de ögon vilka ser örnen sväva himmelssången
vilka ser vindens rörelse
hur vinden
är
allts
rörelse
andning


ja
de ser elden i det elden är
blod är en mycket egen saft
kyld är den
är den rubinen
i rubinens form
i dess värme är blodet
eld


och elden är allts levande
blod vilket skänker båd ljus och värme


elden
kärleksorden


ordonans


i det jag säger överraska mig är ej innebörden att jag ser ned på dig, är ej innebörden den att jag ej ser dig inneha ”kunskap” – hur skulle jag vilja eller kunna i det jag vet att kunskapen är samlevande, i det jag vet att varje droppe är pistillens mjuka öga –
i det jag säger överraska mig avser jag; bara stå – stå framför mig och säg hej här är jag
visa mig ty jag bär ej vilja vara den alltid visande, bär ej vilja vara en begärskompass
låt oss säga att den är: du törstar
glaset fylls på
är fyllt tills mottagaren har tömt glaset
i det den törstande tömt glaset
återkommer törsten
så upprepas det
och var gång glaset är tömt ställs det på hyllan
bak stängda dörrar
har du sett glas vilka ställs in i skåp och står där obrukade länge
det finns alltid många vackra glas att finna


visa mig
tag min hand
visa mig
orden




ordet visa
kan vara en
sång
kan vara handen
handen vilken lyfter slöjan samt uppenbarar
kan vara
ögonen
ögonen vilka talar
talar
kärleksorden
visa kan vara kloka
klokhets – visdomsfolken
kan vara
vishetens moder
i visdomsmoders hjärta
hon säger
tämj ej
vindarna
tämj ej
elden


se solens uppgående
samt nedgående
dessa hör samman
ihop


det glödande havet
haven
glöd


glödande bladen


varför
varför skall du fläta eldens hår
lågorna


varför skall du tämja vinden
fläta vindens hår


det tämjda
upplever
djupupplever ej längre sin styrka
”har förlorat upplevelsen av sin styrka”
känna är ytans andning av upplevande
känsloknoppar


styrkan är i
se huru de brista i solgryning


har förlorat upplevelsen
känslan
fladdrande
irrande
vilse
i glödhav
av sin styrka
ty genom tämjandet har en mur
en barriär byggts till det vilket är upplevandet
upplevande
upplevandedjup
upplevandehöjder
*
(ordonansblad)


vände ansikte


in i


blåvingad
natt


hon skänkte mig månblad


och detta månblad skrudade mina ådror


i det jag sjönk
sjönk in i hennes bröstgömme




däri


däri dansade jag in i


solögons glöd


bugade mig ödmjukt


i


gryningssångens bud


ordonansblad


silverne
fågel


bar min stämnyckel




auraklanger skriver


morgonvindens
väg visare
*




(oblatnäbb)
månmoder
blickar in i hjärta




violinens strängar
av regn




ljuda






vemodsstigande
lugn








och du
vindvandrare


lystrar




och vindmoder frågar dig


var
var är din brustna stämma








väver du
vindvandrare
hennes mantel
mellan stammars
viljesvepande








måne
blåsilvrande




blickar in i hjärtskogars skugghängen






spänner båges ljustråd
ena halvan av enhet






släpper pil
skriver
är








fågel
fågel


flyger




bär opalen i näbb




regnbågsguldad mantel
skimrar








fjäderlätta dun seglar i havets hand
drömhav andas




pilspets skriver namnet


namnet




ditt






stegen stampar
djupa gropar


vad
skall du

däri
förälskan
för älskan
flyr du
det är ej stjärnträdens mening
spänner
båge
pilspets skriver namnet








skriver namnet


ditt




i hennes sidenvars mjuka bolster








blixtregnen skär genom
det slutna rummet
vrider loss
dörrar


fönster skallrar
glasfåglar flyger
stjärnskogar








i natten sätter hon sig upp


gropen
gropen
ser
hon


gropen
i kudden




avtrycket av en längesedan kyss






ett blad av ovanvinden
fladdrar






gropen i kudden sträcker rotbäckar vida
marker slätas ut
vad sår du
däri




sår
en
murgröna runt hennes livgördel




spetsbårdens vita knyppelrosor
löser upp sig ur






skallror
ljuder




i morgonvinden vandrar rosen
gonggongens
klanger


till






stig ur
din sömn






fågel
fågel


flyger


ur
ur




bär opalen i näbb




släpper den
runt hennes hjässa






regnbågslotus slår ut bladvingar


hon dansar i opalgårdens
månskimran
med
dig
ty du gav dig modhanden
i varandras armar
skriver vi
ljuskrets
värme




opalrosor blomma i vårt hjärta

Inga kommentarer: