onsdag 24 augusti 2011

den 14 augusti 2011

varför kläder de sig i medeltida dräkter
varför kläder de sig i medeltid
beger sig så klädda in i skogar


är det så
att de söker
vända
loppet


flodens lopp
livsfloden
kan du icke vända


fråga dig varför du skall söka göra
den


vändningen


se pärlorna i dina händer
putsa de mattade
de svärtade


kanske söker de uppleva
de steg de en gång vandrade


kanske är tankens knaster
så torrt
så meningslöst
så sanslöst
sinneslöst
att de
söker minnas
medeltida scenarion


spänning
romantik


drakar
skogarnas levandeliv


det finns de vilka vet varför de kläder sig i medeltid
och så klädda beger sig in i skogarna
för en stund vänder de
den mänskligtillvaro ryggen
vilken ej förmår
skänka dem
det deras själ
trängtar
till


episk nivå


nyskapande skönhet
ur de ögon vilka ser det fyllda i det tomma


episk nivå
det storslagna ordet vilket omsluter dig


transformation
transcendent


trance
form
ation


nation
station


tågen samlas
resenärer samlas på station


en resandenation
befinner sig i en station




jag reser från tron att gudomens ljus är oss avskilt
ty jag vet att vi är gudomens ljus


var en modig resenär


du använder väl inte ett hörn av din karta
din karta är hela livsföljden


ser du orden; ” i den mytiska nivån – ej den bokstavliga – är historierna episka samt heliga”


ser du detta ja i den stunden vaknar du i vissheten av att
kartan är både vägvisare samt målet


det bokstavliga är evigheten vilken söker kvarhålla det förgängligas form från evigs skapande skönhet
inom vilken det förgängliga upplöses samt ständigt återskapas utan avvikelse från urkällan
det återskapande är ej evighetens bokstavliga kvarhållning




de flesta historier byggs upp av offer förövare samt räddare
så sitter en bedömare i västvärldens hörn och förfasar sig över blodiga skådespel
och fasan växer i fasan av sig själv allt det fasan åstadkommit
offer – indianer
förövare – conquistador
räddare – präster


var du än vänder blicken är detta bilden med olika kläder dräkter vilka är desamma, de växlar utseende beroende av folk av plats av socialt mönster
av nationella lagar samt paragrafer
av slutna ögon
överhögheter
underhögheter


så byggs den negativa historien upp


är allt det du ser det du ser
denna historia blir en slags fängelsehåla
vilken håller tidsanden i fast grepp
den blir en plåga
på grund av dess inre visshet
däri startar den ett vridmoment
det vill säga söker vrida sig ur fasans grepp


de folk vilka utsattes – offren, ser ofta inte förövaren vara detta
och de ser ej alltid prästerna vara räddare
förövarna såg ej
prästerna såg ej
förblindade var
båd förövare samt präster
så kanske de var
offren


detta är en fälla att söka se eller utdöma vem var vad
befria dig från traumabanden


ser du
traumabanden är ”motsatsen” till frälsarkransen


så låt pärlorna klinga


ser du barnet




rör vid världsfrånvarons
tidsgaffel


ser du barnet springa med ringen
järnbandsringen
med staven i hand
så vackra
följa de
in i
rörelsen
traumabanden klarnar


ser du


skyarna


ditt hjärta klarnar i nåd


hör du


din yppighetsåder






(dräkten)




tassande
trippande
fötter




rör vid rutan




virvlandeskratt
rutschar
ned




droppar
stiger
upp


ur


vattenpöl




träden
vajar
vind








skymningsvinden


är


en duva
skogsblå


mild




dräkten jag bär


andas
med


kroppen är trött






skymningsvinden frågar
varför vända
loppet


flodens lopp
livsfloden
kan du icke vända


fråga dig varför du skall söka göra
den


vändningen


se pärlorna i dina händer
putsa de mattade
de svärtade


jag säger dig




ormen ömsar skinn


kolibrirörelse
kysser
stilla




jag ser hennes
vandring


hör hennes hud
brista


långsamt
andas
hon
ut




släpp dina dömanden
giv mig icke de avsikter jag icke innehar


släpp nåderegnen fria


dansa dina stigar


i världssjälens
ögonkälla


sänd ditt stjärnstoff
strålandeklart


i


namnlöstas


rör vid världsfrånvarons
tidsgaffel


gaffeltruck


ser du barnet springa med ringen
järnbandsringen
med staven
i hand


knickers
keps med virvelband
vida kjolar
hatt av strå
ringlande lockar
sidenband


så vackra
följa de


in i
rörelsen


traumabanden klarnar


ser du


skyarna


ditt hjärta klarnar i nåd


hör du


din yppighetsåder


yppighetsåder


lyfter finger




berättarljusglädje
skriver
påfågelögas
sannhet


är allt det du ser det du ser




hon släpper ut sitt långa
skimmerhår


lindar


näverstrut


fyller struten med


moln


smaka


godhetens vilja


är allt det du ser det du ser


lurar dig
ögonblänket






livet har mängder av dräkter
dräkter vilka påklätts


påklädes
mig dig


visst är det så
och jag har
tillåtit detta


i tacksamhet kan jag stundtals se dessa dräkter


kan stundtals se
stormslagens
förvridna händer
och släta ut deras lidande


vid stranden ber jag trädens ringar till


i varje båls bädd
lägger jag
en av mina rollpersoner
varje
förväntans bild


och i de stunder jag ej tror mig klara av mera
i de stunderna lever jag med
de absolut vackraste
stunderna


de absolut vackraste stunderna
inom vilka jag upplevde mig levande


i liv


så nära snuddade mina fingrar
vid stjärnbladen


i nattens stilla månskål
bugar jag
valv


pelare


nattskruden fläktar


den lätta
havsbrisens


tårar


sträcker
fingrar


inväntar


pärlors invecklade blads


utstigande

Inga kommentarer: