onsdag 24 augusti 2011

den 13 augusti 2011

barnet visar i leken
det sanna drömskapandet


det går en människa i vågen av är
haven sköljer
havet sköljer
stigar
nedan om höjden
höjden om nedan


härskare
vad är en härskare
här ska re/det
härskare är en vilken råder över sina undersåtar
vilka är undersåtar
såta vänner
under
undervänner
vilka är dina vänner i din kroppshyddas existens
tankar kanske
drömmar
du har en kroppsexistens
verklig
eller drömd
är du din härskare
eller alla kroppsexistenser runt dig


en härskara strider


barnet iakttager
övande
barnet iakttager övande strategier
”soldatnivå”
är en rollinnehavare på fältet
kan ej strategens roller
vandra dina steg ty rollerna gör det dessa blir tillsagda av sin härskare
rollerna blir det du gör
rollerna
blir
det
du
gör
rollerna är ej den du är
den du är
är den vilken håller tyglarna i handen
den vilken styr tolvspannet
månspannet
solspannet
den vilken styr rollerna
och är dessa din mening
dina meningssteg
då följer dessa lätt med


barnet iakttager övande
strategier
hur verkar dessa
vilken verkan innehar de
vad sker då jag nalkas livet så
barnet är på inom citationstecken inom soldatnivån samtidigt
gryende härskare genom sig själv
den så kallade vuxne är den vilken är urskiljare
urskiljare – kastare samt slagman
barnet ser kastet
lyran
hur du springer i mål
hör publikens jubel av att du är
är
i
mål


barnet visar i leken
det sanna drömskapandet


barnet är universum
är allt
är andevarelse
helt utan att uppleva sig frånskild
barnet är rymden
rymden är tom kanske du säger
är den tom
och vilket slags tomhet är denna tomhet
kanske glas utan rymd
fylld rymd är ej spegelglas
är
ej
fött
spegelglas


*
(i vågen av är)


det går en människa i vågen av är
haven
havet sköljer
sköljer stigar


frukträden plägade linda
linda
rötter
runt


fyra årsringar
kanske fem
var hon
satt i fruktträds knä
då jag barnet sökte tröst
sökte
välhänder


och trädet lade bladtäcke över


över
mig


puppa
puppa
flyg in i land


du är så fjärran
helt
nära




en stuga låg i backen
i all lummighets grönska
däri låg stugan
lövfåglar
följde
vind


fågelträdsdunge


strödde solpärlor i vemodsögons visshet
bär barnet med


stuga i backens
kröningsmantel
böljande


stigen ledde
nådde
sjö


i stugan levde visdom
fiskarnät skrudade innertak levande


trebent kaffekittel
så många gånger sotad putsad


eldstaden
doftande
skog
fiske
husnad


plägade vandra stigen
i det höga gräset
lindar
å


så hon älskade åkervindan
så jag älskar
möta åkervindan
i dina
närvarande
fingrar


plägade vandra stigen
i kröningsmantels mjuka veck
ned till sjön


huggormen låg helt stilla över stigen
zick zack streck


vidgeögon mötte ormen
de säger du är farlig


visdom susade
genom alars stjärnmantel
ormen
är
sollugn
rör vid marken med dina tår
ormen ringlade in i höggräs


vid båthuset sjöng vågor kluckande
ekan
drömekan låg stilla
stilla utan åror
i taket dansade
vattensken


har du sett detta
det är så vackert


drömeka ligger stilla utan åror i väntan


kanoten från längesedan
ligger vänd
handen min
rör vid
smeker
huden
mönstren

la
de


skalet kröp jag under
väcktes av


zick zacksbårder planades ut
drick sollugn barnet mitt


bryggan


bryggan bad mig
barnet
sitta
ned


sjö bad mina fötter leka
så är tårna
tåknoppar


han för kanoten
paddel andas rytm
hans ögon ser henne i kärlek
hur hon lätt doppar fingrar i floden
hon är ett med drömsynen


sjöhand
manar stilla
skräddare spänner vattenväven
solnålar sömmar


vassen susar
näckrosen omfamnar mitt ansikte


sjön krusas
sjöhud knottras


regn
fallerstiger


bättre
ensam
än ensam i tvåensamhet


kanske är det åkervindan vilken ropar
lyfter mig ur denna vagga
är på väg
stiga
ur


sjöhand
manar


stilla


slätar ut bäddens lakan
sträck dina ögon in i molnen
minns detta ansikte
det ansiktet
skall du
möta


det ansiktet
vänder ej
ryggtavlan till
i flyktan


följ stigen


stannar en stund
vid fruktträdens besökare
rådjur i fruktdoftan
åsktrumman
mullrar dov
blixtar


svala
vackra svala
silverpil


liv


det seglar ett ansikte i molnen
framstiger
skyms


bättre ensam än ensam i tvåensamhet


ur sjöhand stiger droppe
tvaga din tanke i källans ur


så jag älskar
möta åkervindan
i dina
närvarande
fingrar


går du i förväg för att märka ut taggarna
skänker du taggarna gryningsdroppar
tänder du lägerelden till min vägledning


stoppar du orddjupens mening i ränsel
knyter du hårt om orden
var bär du den
var kastar du den


vågar du tända
lägerelden till min vägledning
skänker du
taggarna gryningsdroppar
går du i förväg
för att märka ut taggarna


de vissnade träden fäller vissnade


i rotkronor vandrar pärlfolken


ty de väva


väver solbrudens slöja i sina bröst




tar du


emot mina händer
i det
jag
faller


låter du


mina fingrars hud andas


din
värme


söker du se mig nalkas


nalkas genom dimman


kanske
kan ske har båthuset
min drömkokong
rasat


för att du i din sannhet skall framstiga ur molnlotus
för att vi efter så många lärostigar
skall möta varandra


ror du mig


utan
åror


kan du se natten vandra
vandra med lyktor
helt
utan
stormglas
i sin hand


ljusfolken i indigoblå mantlar


så är sommaren vinter
så är våren höst
hösten
våren
vintern
sommaren
ett i vårt bröst i vår hud


i din sannhet


glasansiktens bländverk
målas sakta upp


glasad fasad
är
tomverk


de visades glas
ur månsolsvävan
kastade glaset åter i ökensanden
fasaden de valde
komplexitet
är plexiglas


se detta glas spricka i
splitterflisor


höj dina händer till skydd


sänk dina händer i vissheten av
i tillit av


månstavars klanger


nu brinner sanden under deras fötter
ovan oasen skimrar
vattensmycke
ur oasen stiger
kalken


kärlekskalken


sjöhand manar stilla
slätar ut bäddens lakan
sträck dina ögon in i molnen
minns detta ansikte


följ stigen


det går en människa i vågen av är
haven
havet sköljer
sköljer stigar


söker du se mig nalkas


nalkas genom dimman


så jag älskar
möta åkervindan
i dina
närvarande
fingrar


går du i förväg för att märka ut taggarna
skänker du taggarna gryningsdroppar
tänder du lägerelden till min vägledning


stoppar du orddjupens mening i ränsel
knyter du hårt om orden
var bär du den
var kastar du den


vågar du tända
lägerelden till min vägledning
skänker du
taggarna gryningsdroppar
går du i förväg
för att märka ut taggarna


de vissnade träden fäller vissnade


i rotkronor vandrar pärlfolken


ty de väva


väver solbrudens slöja i sina bröst




tar du


emot mina händer
i det
jag
faller


låter du


mina fingrars hud andas


din
värme

Inga kommentarer: