torsdag 25 augusti 2011

den 20 augusti 2011

det sägs att den med rent samvete sover lugnt
nåväl sömn kan vara kan påverkas av mycket
liksom sömnad

hösten har varit är myckenhet av regn
jag lever med regnträd

så vackra är regnträden

se
regnträd
blomma

balans
vari är skillnaden
den existentiella skillnaden
finns det skillnad på
bakterier
på hand vilken slår
är dessa icke alla angripare i sin negationsklädnad

klockan tolv
klarnas ljusen
*
(så länge sov jag)

och när jag talar om regn
regnskogar
är det ej skogen bakom sjöar
bakom haven
bakom bergen

däri luften vibrerar av fingersånger


jag talar skogarnas språk


däri regnen är om
däri silverne klanger ljuda

soldroppar
måndroppar

vrider sig med

vindarnas
ögonrörelse

ser du regnträden blomma

jag ser
sömnen


så länge sov jag

i

den stilla vindens hand

huden

hörde
vinden
växa

i styrka

klippor vände ansikten

moln seglade formationer

släppte


jag växer ur torkan

i regnlunden

ser du regnträden blomma

så länge
sov jag

vad viskar du


drömmen

visar

vem du är


elden
är
trädens
blod


upplev
var elementen

bliv elden havet vinden

allt det du

trodde

du ej var

är
*
dina drömmar visar dig vem du är
dina drömmar visar vem du är

så viskade ugglan
pärlugglan i natten
i det ugglan bringade en kvist av stjärnljus i sin näbb
en kvist hämtad
given av
stjärnträdet

ugglan lyste upp stigen

i ett svep lyfte fackelbärarna händerna
lät facklor mötas

vandrade genom
eldalle


och eldbladen vackra
skänkte
himmelsglöd

brände ej
svedde ej stegen

ty minnesfåglar bar pärlugglans visshet till mig

slut ögonen
upplev elden
var ett blad i elden

så skall du uppleva
svedjemarkernas glädje

stundtals dånade eldens hetta

så dånar
känslor förutan förande hand

och eldfågel dök in i eldhjärta
bringade kvist av gåva
given av stjärnträds blod
så är elden trädens blod
växternas blod
ja
allts blod

hör sångerna skrivna av
skrivna ur växternas andning

bara för att människan till synes
vandrar på markerna
innebär detta ej att hon är
en sluten cirkel
ett eget kretslopp

människa
upplev blodet stiga
färga dina kinder
dina blad

och stjärnträdet frågade mig
vad drömmer du
vilka är dina drömmande hav

jag svarade
det vet du

ty jag är ett av dina blad
en av dina rötter
tillsammans upplyser vi höstens vandringar
in i

vinterbröst

så länge
sov jag


med mina svarta vingar
knäppta

knäppta runt min livsstängel


skådar
stillhetens
djup


vida

breder ut vingar

ur strupe ljuder min tonande bön

ack

slut droppen min

i din kärleks händer

Inga kommentarer: