torsdag 25 augusti 2011

den 22 augusti 2011

hedra din fader och din moder
ty de såg icke ljuset

se bakom masken de tvingades bära för att stå ut med dem de ej var

se genom
igenom slagen, slagvågorna

se vad allt är bilden av

se deras tårade ansikten
däri smutsen löses upp

smutsränder vad är det
fängelsegaller i denna bild

tårar löser upp smutsen
ränderna är galler

väljer du de svartnade ränderna så kallade synliga gallren
eller väljer du de ”vita”
den nyskimrande huden

de ber dig ej
alltet ber dig
förlös
lös knutarna i vår släktkorg

släckt korg

lyft oss ur rännstenen

det är något speciellt med gamla städer
gator
regnvåta
kullerstenar

skulle vilja säga mer livfyllda än asfalt

det är sant
tycker ej om jämförelser
ändock säger jag så

hör klackarnas
klipperiklapper
upplever ansiktet fyllas av det ljus vilket strålar bakom i ögongloben
bakom mina stängda ögonportar

bakom mina stängda ögonportar strålar allvärldars ljus
värnande
månsolar

är det verkligen klackarna vilka sjunger kastanjettstigar eller kullerstenarnas kullerbyttor

låt din tanke slå kullerbytta
ofta

för att jag inte kan ge uttryck åt
till allt det jag upplever
innebär detta inte att jag inger er makten att kalla mig det begrepp – låsa in mig i den begreppsvärld – i den begreppsmetafor ni benämner dum.
jag inger er inte makten att styra över mitt liv

detta dum är ett fängelse hårdare än det ni benämner dödsdom
eller straff

så många barn har jag mött
så många människor har jag mött vilka benämnts vara dumma
cementklossar
block har gjutits runt deras fötter
kedjor, kättingar har fastsatt deras händer bakom ryggen ofta låsta vid fötterna

den bilden är mycket tydlig
kättingen sitter mellan händer och fötter
bak ryggen

bakom ryggen
det går ej att ta sig loss

kastas en sådan fastlåst person i sjön
stiger bubblor ur näsan
ur munnen
detta är andningsorganens uppgivande
bilden kan även vara att deras ord stiger upp till ytan – serieteckningarnas pratbubblor – spricker samt förenas, hörda med havet
ohörda i mänskligtillvaron

det mycket märkliga är att somliga av de vilka benämnts, kallats för dumma, slöa och så vidare, ser andra så kallade sinneshandikappade och säger sig ej villa bli lika efterbliven
det ordet – efterbliven –är ett innebördsord ”efterbliven”: jag blev lämnad efter
jag blev efter
först kom alla sedan kom jag
så finns det försigkommen
ofta är det dessa vilka tar för sig och så sinar den sist komne
den efter blivne
*

(kvällsdalsvy)


i kvällsdalens krona
där månfingrar rör vid vatten

viker ett samlat
enade
ense
en se
ut bladen vida

sammetsmjuk grånad skimrar

lockande
tonande


ekens stam glöder

knackar på rutan
där han knäpper på lutan



kanske är det en kvist
en gren
ett finger


ett toppblads skattkarta

kanske hennes
ömhets klangblick



marker seglande
vakande

molnvita
lyfter hörn



vad du är vacker
i dina månsegel


så fjärran
så nära




ovalen i mössa
i hatt
rullar

sträcker sig på tå

fnissar
porlande


vem är jag

ekollon trippar lätt
från staden till storskogen


vingar
snuddar
kronskål



svanesången plogar
himlars
åker



sår



vinterns blommande
bröst


Inga kommentarer: