torsdag 25 augusti 2011

den 21 augusti 2011


överlägsen

över
öäge

läge
över

om du möter en myra
hur skall du då förklara dig för myran
förklara att du är den vilken förorsakar markens skakningar
hur skall du förklara dig inför barnet att du ej är blixten vilken slår ned i de stunder ditt handlande är blixt

hur skall du vilken är så mycket större – volymmässigt – förklara din litenhet
att du älskar

och för att du vet så mycket tror du dig ej vara överlägsen
du ser att du sitter på klippans topp samt blickar över
har överblick
på grund av ditt läge
myran svara dig
barnet svara dig
vi behöver ej vetya
vi vet
*
(i höstan)

jag brer brödet ur solhänder
med blå fjärilsvingar


och jag har vandrat i länder
där skotten slokade i vinden

bladen slöt sina
vissnade
trädstigar

ormvråken drev upp pålarna ur bottnen

slam lyfter
grusade
hopp

slaghöken lade kolögon
ur solröda
i allt

i allt det vilket hindrade bergets mun att dricka sjö

han vek servetter
av virkestegen

harmonika vilar lugnt i hans bröstfamn
andas vid hans händers beröring
den enradade västen spänns över hans bröst


och du fattade orden i min hand
sådde dem in i solvinden


jag såg in i ett av de vackraste ansikten
var detta ansikte vatten
var detta ansikte luft

och örnen såg den klaraste av droppar
stigen in i ursömn
lagd i jordblads höst

vithövdad breder örnen ut vingar
varsamt greppar klor om

han lyfter
lägger henne högst upp på klippan
i skydd av trädet

mannen vakar vid hennes huvudgärd

i tolfte månsagan
rodnar
marmorhuden

blicken stiger in i hans skarpa iakttagelse

hennes bröst höjes

i stjärnrymds
ordskap


och du fattade orden i min hand
sådde dem in i solvinden

han knäppte upp västen
vek den samman
i västan synes
safirglöd
andas

han dukade bord med vikta servetter

i vasen syntes blommorna
de ögonplockade
i ängen

hon kommer snart


länge satt hon i kammarens
ögonens
släckta

såg i förvåning
pulserande
glöd

var det ej så
kan det ej ske

i betraktan sträckes nattfjärils vingar


ur kammare flyger
hennes hjärtfågel
i höstan

vinden smeker hans öra

hon hör

honom mjukt smeka
trummans
hud

hennes gensvar
hennes rytm

sjö krusades
du sträcker upp dina händer

älskar mig med vinden
vilken bär min vingskrud

ja

vi älskar

i höstens
begynnelse


och du fattade orden i min hand
sådde dem in i solvinden

Inga kommentarer: