onsdag 31 augusti 2011

den 27 augusti 2011

vem vet
egentligen
det bästa för var och en
i det jag säger att allt är ett
så borde vi alla veta
veta i klart ljus
det
vilket är bäst för var och en
det
vilket helar helheten i de stunder
helheten lider
varje lidandedroppe påverkar den enskilde
maskan i väven nätet i stickningen
i klart ljus borde vi alla veta
veta i klart ljus det
vilket är bäst för var och en

det borde aldrig finnas en undran
eller en hake
eller ett stopp
allt detta undringar hakar stopp
snörkorsetter finns
ty ljuset är icke rent

därför säger jag tills vidare
vem eller vad
vet vad
det vilket är bäst för den enskilde
för dig

det borde vara den enskilde individen
det är det inte alltid
eftersom
denne
dragit sig
in i ett hörn

eller
ljuset är skymt
av
habegär

ja – i det vi nalkas detta finns det en uppsjö av snirkelgångar
med damm vilket virvlar upp med slam med det ena efter det andra
och allt bottnar i en omedvetenhet
vilket slag
till stor del hur det egna inverkar samt påverkar i mötet
det vilket benämns bakomliggande avsikter
dessa orsakar ofta smärta i den vilken utsätts för dem
drabbar hårt ty den det drabbar hyser oftast tillit till den vilken
säger sig i all välmening ge ett gott råd eller se bättre än du det vilket är bäst för dig

var vaksam människobarn
allt är inte det vilket uttalas
så många sovande
sliter
rov

egentligen behöver jag vare sig det ena eller det andra
däremot har jag behov av vissa element i tillvaron
jag har silat i många år
silat det jag vill ha eller behålla
många gånger genom silen
durkslag är ett talande innebördsord
och jag gör det upprepande
övar mig att inte binda mig vid rent fysiskmateriella saker
ändå kan jag glatt erkänna
att jag har behov av vissa element i tillvaron
väggar vilka jag trivs med
fordon vilka jag trivs med
och så vidare
är inte det begär säger du – är inte det en falsk trygghet
jag säger; benämn det för det du vill, var dock medveten i
att jag lika gärna kan ge bort det jag så kallat äger
tidigare gjorde jag ofta så – en besökare sa; en sån skulle jag villa ha
du kan ta den här sa jag
de sista åren har jag övat mig i att inte göra så
jag har övat mig i att kunna ta emot pengar – även om det är så fruktansvärt svårt
är det falsk blygsel att ha svårt ta emot pengar då jag verkligen behöver – du kan benämna det för det du vill, var medveten i att jag lika gärna kan ge bort penningarna
idag går det ej ty dylika har jag ej

egentligen behöver jag vare sig det ena eller det andra
däremot har jag behov av vissa element i tillvaron

vilka dessa är kan jag egentligen inte veta eller inneha kunskap i eller om så länge jag bortser från dem
så länge jag fylls av dåligt samvete
jo, vissa människor har den inverkan, de ger dåligt samvete – det är ej en fråga om att tillåta dem, de ger dåligt samvete och du vet att det blir holabalo/obehagligheter då du ej följer deras maningar -
vilka dessa är kan jag egentligen inte veta eller inneha kunskap i eller om så länge jag bortser från dem
så länge jag fylls av dåligt samvete
i det en människa säger mig ej behöva det och det eller det.

och jag säger dig människobarn
vänd ditt ansikte in i regnbågsljus
se färgerna
i
ditt
liv
balansen är
att uppleva behag i dem alla
ty de vandrar alla i varandra
och jag säger dig människobarn
vissa talar starkare till dig
till din närvaro
våga stå rakryggad
sägandes
det är sant kanske jag ej behöver
däremot har jag behov av
och varför skall jag ej tillåta mig detta
jag kryddar maten jag äter
varför skall jag ej tillåta mig

och jag säger dig människobarn intet människoväsen har rätt att tråckla sin skugga över dig

när du inser detta
då ser du ditt hus
ditt slott
din katedral
din koja
ditt tempel
din tipi
din hud

och dörrar är dina händers fläktar
innehar de upphäng
gångjärn
är de enkla
skira
eller tunga
bär de handtag
eller klyka
eller förs de undan med mjuk hand
leder de in
leder de ut

dörrar
är
vägen till samarkand

och hur ofta glömmer du människobarn
dina steg dina stigar
dina golv
dina tak
dina väggar
allt det vilket andas däri
allt det vilket är du

oh moder du gav mig liv
jag borde buga mig inför dig
och det gör jag i stunder samt viskar tack moder att du gav mig liv
kanske skulle jag uppleva djup tacksamhet jag ser dock att du bar mig och tog i samma andetag mitt liv åter, beständigt i din hand och jag vet i klart ljus varför, såret vilket giftpilen gav är svårt att hela, jag kämpar och jag vet att du bar mig, gav mig liv det gjorde högre världar genom min bejakelse
och hur ofta glömmer du människobarn
dina steg dina stigar
dina golv
dina tak
dina väggar
allt det vilket andas däri
allt det vilket är du

glömskeminne



minneglömska

ibland undrar jag huruvida minnet är glömska
glömskan är minnet

kanske är dessa skalet
skalet runt fröet
och fröet är blomman
är trädet
är fylldheten

min upplevelse är att vi endast är blinda döva stumma
då vi lägger skalet runt oss

glömskeminne
minneglömske
*
(så skall
vem var du vilken kämpade i natten
vattnade markerna med lidandetårar

en tårsjö

hade bildats i nattens
regn

vem var du vilken grät
min skugga
min
lösta
vall

vem var du vilken grät
en främmande fågel
i mitt bröst
vilkens
ro

vek undan molnfliken

vem
var
du

en tårsjö i rosengården

rosor

drar in
taggar för min närvaro

i gryningssången

hälsade

solens morgonöga ur månhand

bad vattnet ta emot min kropp

sjööga
särade sina armar

jag dök i

sjön

tog emot

helade mina strängar

rör du
vid

det tystade

i trädens
kronor

så skall rötterna
skänka dig
meningen
*
(lindrandevävan)

många är trådarna i lindrandets väv

vägar
stigar
att
lindra

hade du sett mina tårar i den ensamhet jag kände
hade du omfamnat sett hört min ryggs bön
hade du mjukt lagt armarna om mig
tyst tröstat låtit mig uppleva
värmen av dina vingar
hade du talat mig ur min ensamhet
i människodalen

då vänder jag mitt ansikte till dig

jag fann en dröm till slut

målad snickrad
skulpterad
snidad
tonsatt
eller
vad

den lindrar mina stigar

sätter mig i ditt knä
lutar mig ömt in i din famn
hör ditt hjärta mjukt sjunga

lövhand kupas
rör min kind

fingrar flätas i varandra
fjärilsvingar
är våra händer
rännilar
vatten

vindar rör mina sinnen

jag fann en dröm
till slut

och jag tackar dig vackra träd
i stenlundens
åldersvisa
närhet

var vaksam människobarn
allt är inte det vilket uttalas
så många sovande
sliter
rov
i sin rädsla
för sig själv


och jag säger dig människobarn
vänd ditt ansikte in i regnbågsljus

se färgerna
i

ditt

liv

balansen är
att uppleva behag i dem alla
ty de vandrar alla i varandra

och jag säger dig människobarn
vissa talar starkare till dig
till din närvaro

våga stå
rakryggad

sägandes
det är sant kanske jag ej behöver
däremot har jag behov av

och varför
skall jag
ej tillåta mig detta


och jag säger dig människobarn
intet människoväsen

har rätt att tråckla sin skugga över dig
*

(i det jag ser leendevindens svar)

silverhimlar omfamnar denna dag
vindar mjuka
rör vid träd
stiger
in

samstämd själssång
andning
ljuder

vackra gran du vajar lugn

fönstren
öppnade
tar emot

klangspel
vindspel
ljuder

stigen vilken leder bort
spåren är där

bort
bort

vägen rör sig förbi
passerar boplatsen
röster klingar ut
allt
avlägsnare

kvarnen i backen har mist sina vingar
kanske hade den aldrig
vingar

öde ödslighet
andas
kvarnen

vägen passerar röster tonar ut
i ekotomhetens sörjandestämma andas saknad

samla dig tag dina tömmar
till ditt månspann
kvinna
i dina händer

det finns en fröklang
den runda bär den

lyfter vingar ty skådat har sprickorna fönsterramarna
nejder lagda i havshänders mjuka cirklar sveper in
ruinen stiger upp ur glömskans eterkorridorer
skimrande slott i gyllenljus silver
andas skyar klarnar
kristallslottet
är inte
det berget
av glas

granar klättrar mjukt uppför
bergsklättrares nakna fötter är i fäste
når toppen skådar
havet
är vakande
orm
quetzalcoatl runt bergets fötter
jordeorm himmelsorm
stiger uppför
andas nedför
och berget är
sköldpaddans skal
länder floder
livs
levande
liv
sköldpadda breder ut vingar
albatross
örn kondor
falkar
hökar
alla världars i kärlek
skarpögda
luften susar
se
se hennes skönhet
skimrande blå
med smaragdådror
hjärtats rubinsol
ögonens
diamanter

se
se hennes skönhet
sköldpaddan
sänker sig sakta
in i
är
kristallslottet
i skogens susande
granar
vakar med
livet

ur fåglar andas fjärilar sländor
skirvingade smeker hud
skalbagge
skalbagges
bröst fyllas
skimrar
solbärande
runt
månsilvrande skiva
i morgonens aftonens kopparklanger

den runda bär det

och havssjön bär hennes kropp

i innandömen vandrar en kvinnosjäl med utslagna händer
en aning lyftade med lågor i lyser upp
kvarnens öde ödslighet

är detta vårt
sista i denna
vandring

lyft dina händer högre
tänd lågan i dina fönster

det går en vandrare milsvida kring

den vandraren bär solen i sina händer
ni skall hela varandras sprickor

den utsvultna tigrinnan
tig rinnan
svankar med ryggen
tassarna har mist sina dynor
vandrat har hon
med elden i sina händer
i ökensolens brännande hetta

sett havens azurhöjder
stelna in i sandens vågor
ändå mjuka
i öknens nattkyla
räknat stjärnvägarna
hört stenar
mala
säden till mjöl

nu stiger hon in i sitt hjärta
månsmyckes oas
ränderna suddas
varsamt ut
i gryningen stiger
hon

vit
fågel till

rinnande
floden

där tänder hon elden
till ledning

du kan ej skada mig i det
jag ej släpper in dig

det gör jag ej förrns du är redo

i det jag ser leendevindens svar

det svaret vet jag
i det du viskar mitt namn i natten

då är mina stigar
välsignade

av dina fyllda
ordblads öppnande

Inga kommentarer: