torsdag 25 augusti 2011

den 18 augusti 2011

(regn)

regn
är icke regn

regn
harpans
strängar

löper

tonande

penselstråk

regndroppar

klangblad
öppnas


saltstodsögon

är de

komna


kanske regnen sköljer våra ögon

ser du regnens plåga
vara
plåga

plågar regnen dig

se regnens skönhet
i regnens
ljus


regnväktare

regnfolk

vattnar
utplånadestigar



se

stickan i dina fingrar
dras mot plånet


ser du
gnistan


lågan


den eld vilken är

värme
är

ljus
*
det är märkligt att i fylld medvetenhet inse hur negationshistorien tar över
hur svårt det är att förändra tankeströmmen
så svårt är att förstå hur tillit förde stegen in i slagfält

gång på gång
detta
barnets
tillit
denna gång skall handen ej slå

hur jag verkligen tvagade undan varje uns av tvivel
så sker mötet
och mötet slår hårt
igen

på grund av mig – ja, det är frågan
på grund av mina provokationstankar – ja, det frågar jag mig
så är det ju enligt mängder av skrifter
så genom detta frågar jag mig;
är jag
ett provokativ

jag vet ej
jag drabbas alltmer av flyktbenägenhet
rädsla inför möten
ty uppenbarligen kan jag ej kodspråken
(soldanad)
ser droppen i träds fingrar
hur trädfingrar
släpper droppen
fri

eller är det droppen vilken släpper

ser
droppen möta
marken

förorsakar denna ”enda” droppe
att marken skälver
darrar

eller
är det droppen vilken skälver

varför har vi människor så svårt inse att
i varje stund är hon människan
tar hon människan emot
gudomens kyss

så djupt rotad är bilden av
gudomen
utanför
oss

och även om det är bilden
så se dig vara solkroppen
av soldanad
i mitten

omgiven av
omstrålad av solstrålar

samt därigenom
strålande
*
(denna enda)

denna

enda

droppe

sjunker in
är havet
och havet är den

detta

enda

människobarn

sjunker in
är människan
och människan är barnet
*
(förälskad)

hur kan man älska i förväg

det kan du
ty för varje hand
finns en hand

det

är hjärtats vetskap


för älskad tillvaro

drömmarna
är verkligare
än

verklighetens fastlåsta former

der dröm väver
visar

är ständligen
stundligen hur allt

utan distans
förenas

allt
allt

helt förutan
förbehåll
*
förälskad
för älskad tillvaro
*
drömväktare spela eolsharpans strängar
tona själens
skymda
in
i

drömväv
drömstoff

drömskålar fyllda med pärlor

varje pärla
är en ädelsten

slipad i sin klarhet
oslipad för blotta ögat

själssvaren

är de ögonsvep

vilka slipar denna
ädelsten
*
drömväktare frågar
vilken är din eftertraktan
den du målar
är det
din eftertraktan efter att åskådaren skall tolka
eller är det din eftertraktan att åskådaren skall uppleva

*
varför frågar du mig
du frågar mycket varför

var
för

för
vad

varför
hur kan jag
svara
dig
*


du är mina drömögons vingar

drömfågels
rede

är i templets välvda
rosengård

vingar leder mig
till

dig

till dig
där du gömmer dig

i skuggans regnblänkesblad

din skugga
dyker

simmar bort

jag

söker vagga

sömnbladen




för älskad tillvaro

Inga kommentarer: