lördag 10 september 2011

den 10 september 2011

tro kan leda dig till tiggarskålen
kan leda dig ut på vägar med tiggarstaven
ordet tro kan du människa skriva på mångahanda sätt
t – är en starkt instigande konsonant
r – är rörelse
o – ja vad är o – lev med bilden att du lägger ringar, en uppåtgående spiral – o är pelarljus
kanske upplever du o vara en omfamn – låt det vara så för dig
ordet tro kan du människa skriva på mångahanda sätt
till rörelses oro
tillit rör omtanke
träd riken oanade


tro kan verkligen bli till korthus vilka byggs i stunder av svår andning varje kort består av en gjord bild eller varför inte ett fotografi
det sägs att tro kan försätta berg
och så kan det vara
jag skriver överbrygga berg och tro är vackert
en tillitsfågel vars vingar sakta blir vidare i insiktsljus
där korten sakta omvandlas till sigillfjädrar
det vill säga din tro är ur ditt hjärta
samt därmed ur urkällan
det är så – tro är mycket vackert
det är inte alls det jag säger i bilden med korthus - att tron icke är vacker eller att jag anser den vara svag eller att tron är en negation – inte alls så är min avsikt
det jag säger är att tro har behov av
just det vilket bär repbron mellan bergen
bär dig över avgrunden
och detta behov är insikten av det öde är – insikten av vad destination är, ty öde är meningen och meningen har alltid ansiktet vänt in i fram i det du står i
detta insiktsansikte kastar ej blickar över axeln för att se maroro, monster, fasor komma jagandes, ty detta ansikte belyser hela ditt livsväsen


har du stigit in i denna insikt behöver du ej frukta ty du bär frukten av hela trädets blomning – du verkliggör avsikten genom insikten
*
(tillitspärlan)


det var en dag
en dag vilken är en dag
dagen väcktes av
stjärnögas tindrande fingerljus


i natten hade hästarna
stormat i raviner
frustande eldögon
fladdrande manar
korpvingar


i den alltför kvävande svackan
med det alltför tunga stenblocket över
kallade korpen till fler vingar
pärlugglan svepte vingar
lyfte stenblocket
sakta återhämtades
fårans
puls


nu stod hästarna i gryningsröken
lugnt betande vita ur svartstjärnade


hon sitter där i gryningsröken
den är hennes enda klädnad
varför skall jag skyla
skyla den jag är


kanske därför att jag fryser viskade hon till hästarna
hästarna frustade sådär vänligt trampade sådär mjukt med hoven


en av dem nafsade sådär mjukförsiktigt runt ett strå
med lätta hovar närmade sig hästen henne
gav henne detta solstrå


du möter mig i en stund av
uppgivenhet


med mulen puffade hästen henne under hakan
pekade mot himlen


molnskogar så vackra
rörde vid hennes hjärta


vägen är öppen
för dig


hon vandrade vägen
stigen


för varje steg lades en tråd till väven
väl framme vid randen av molnskogen
bar hon en skrud av månsilver
alla hennes tårar är
pärlor i skruden
en av dem bär hon i handen
den vackraste av dem alla
tillitspärlan


skogen susar mjukt vid henne
med mjuka sidan av handen


älskade


vid källan
molnkällan väntar du mig
äntligen får jag vandra höstens vandringar
med din vackra hand om min
vi kan dela allt vackert vilket stiger
in i oss
vi skriver varandras hud
i skönhet
rör vid varandra
ögonljus i varsamhet


ser du ekens vinge glöder


och där vid månsilverhasseln
giver jag dig


pärlan
ur min hand
*


(ögonstenar)


sandbarn
vad drömmer dina ögonstenar


dansens födelse
viker
ut


stenrosors
blad


i mitten skall jag växa


till den kvinna
jag är


plocka mig ej
njut




doftens


klang




det drömmer jag




*


(långväga)


i öknen blommar
en långväga
vandrerska




maskros
taraxacum


hennes kjolar är röda vallmoblad


för den hand
vilken


förmår


se


kristall
ögonens
rena
hud


nut
strör stjärnor


in i nattens drottnings böljemantel
*
(talltoppssång)


berget öppnar sitt bröst


ur kittel
stiger dimma
dimrök




svartnad vrede
öppnar


röd


blåeld




stiger in i vitmåra


asfalten spricker
floden
flyter


vägen blomstrar
klarnande
skyar


vägtisteln andas violguld


humlan brummar
cikador
vibrerar


luftens


ljusandning


berget frågar du




berget sitter i tallens topp


hör du ej
sången


hjärtsången

Inga kommentarer: