lördag 3 september 2011

den 3 september 2011

och tiden är en fågel
vilken omfamnar dina ögon


lyfter horisontens strimma


en fjäder vit
böjer


detta raka
in i cirkels klarhet


evig begynnelseandning


se livet med förfelande ögon
är en mening vilken kom till mig
trots att jag in i djupet av min själ vet att fel ej existerar
att se felen vara fel är att se med sotade glas
samt söka se genom sotet


förlust förfelad förlora
ord med starka vibrationer


det sägs att kräftan går baklänges djuret kräftan
så är inte fallet däremot återvänder kräftan alltid till sitt hem
sitt hem
kräftan har ett skal
skalet följer ej kräftans växande
därför skiftar kräftan skal
ormen ömsar skinn
allt för att kunna växa släpper de sitt skal
sitt skinn


det sägs att spindelhonan dödar sin älskade efter kärleksmötet
biologiskt sett kanske det är så
lyft bilden ur detta
och se
de möts blir ett
har hört detta och önskade se fakta- så jag läste och fann att det förhöll sig så med svarta änkan. det har dock visat sig att den mätta honan ej äter sin älskade samt att hannen kan känna doften av huruvida honan är hungrig eller ej och därvidlag välja sitt närmande


så nalkas vi träden
skogen


trädet står i skogen, du har behov av att elda få värme i din boning
du ber trädet om löfte, trädet bejakar och du fäller trädet
trädet lägger sig
har du sett ett träd falla
det studsar en aning
med andra ord är det åter den stigande rörelsen


du tar vara på trädet
och slutligen lägger du vedbiten på glöden


trädbiten bubblar
vattnet pressas ut
för att giva värme


elden äter upp trädet för att värme skall uppstå
vad – är det att förorda att du skall äta upp din älskade
strunta nu i alla tankar vilka surrar hejvilt


vad ”måste” ske för att ljus och värme
ren kärlek skall uppstå




kärlek liknas ofta vid eld
är elden förgörande
kanske i det du ej kan hantera den
elden är renande
livgivande
i det du ser eldens reala kraft
det eld är
inte det biologiskt fysikaliska begreppet
ändå är eld värmegivande samt renande
de svedde markerna för att skördarna skulle bli ”rikare”


för att kärlek skall leva
finns ett behov


skal bark skinn har lagts på
du var en gång ett barn
barnet upphör aldrig att vara
lager på lager lades
tänk så
var så
gör så
inte så
inte det
och så vidare
detta skal är din person
dina personlagar
dessa stannar ej varandes hud
de stiger in och lindar sig runt barnet
ser du
din individ är barnet
ditt sunda ego
för att kärlek skall vara i är
meningsvilja


måste allt detta svettas ut
pressas ut


därigenom möts de tvenne med klara rena ögon
och elden kan verka i det elden är


ser du nu förlust
förlora
förfelad


specifikt
förlust samt förlora
så inser du med ens att dessa båda inte är negationer
lika lite är kräftans skalbyte en förlust, det sker på grund av en rörelse
ormens ömsning av sitt skinn är ej en förlust, det sker på grund av en rörelse
spindelhonans möte, det är ej en förlust
i det att de lyssnar till varandra i rörelse uppstiger doften


trädet, det är inte en förlust, det sker på grund av ett vidare förlopp vilket gagnar den harmoniska livsbalansen


intet är förlorat
det är begynnelse
alltid begynnelse
det sker på grund av allkärleks visdom


och människan håller händerna för öronen
och bränner sin hud
blir uppäten


inte till förlust inte till att förlora
till begynnelse
*


skymd av regnen
ser jag


mina fingrar
gro


jag minns
de gångna stigarna
vilka lades runt min kropp


inte för att sluta
upphöra


evig andades stigarna
ringarnas
sång


evig oändlig skönhet


minns hur jag
i svåra stunder satt
med händerna för ansiktet


hur de
i oändlig varsamhet
lyfte
händerna
hur skimranderöd silades genom huden


fingrar
kisande in i
urbegynnelsen


minns hur jag grät
i förlusternas slitande
hur de svepte med handen
tyllgardiner
fläktade
i templets
förmak


rökelse
steg i
skönhet


myrrah


jag andades in
begynnelsen
släppte
förlusterna
fria


såg trenne fjädrar skriva
solregnens verklighet


mina fingrar steg in ljus


urvärmen
höljde mina
vägar


ringar
cirklandesvävandes
lugn


förvissning


ur detta såg jag solen
såg jag månen
bära


skimrandeblå
pärla
jag minns
de gångna stigarna
vilka lades runt min kropp
hur de rördes runt mig
skimrande
dynamiska


statiskbefriade


hur vackra alla färger var i är


minns hur
jag lade dessa värnanderingar till skydd
i stundernas behovsprövningar
i den ännu drömmande
människodalen


i den ännu drömmande människodalen
ej uppstigen ur havens värme
ur havens ljusbörd


hur jag tillgavs skapa blyinfattade fönster
för att de i drömmen skulle skåda
den skönhet deras allt
bar trängtan till


visade dem i dessa fönster ikoner
skogar berg ängder hav
himlar eldar
alla livsväsen av
stenar växter djur människan
riken av de drömda
av de odrömda


i nätternas skov tände jag eldar
berättade livets livens resor
berättade kärlekens lov
tonande klanger höga
öppnade för dem
blad till blad


blad till blad i trädets krona


tysthängen öppnade sina klangvärldar
i det hon benämnde tystkrona
tystkrona du vackra
vilket hon gav
mig löfte skriva


ty så älskar jag detta innebördsord


och klangen steg in i rötterna
till knoppande frösådd


och bladen
bladen ligga i väntan på
varje
livs
insteg


i den stund moderfadern rör vid
deras uppvaknande bröst


det är då snäckbasunen ljuder
det är då den stora havsfågeln
sveper ut sina vingar


det är då alla själar flyger in
i det vakna drömmandet


det vakna drömmedvetandets skapelsegärning


det är då fönstren gives liv
av deras hjärtsvar


ser röda rosor omfamna vita
vita rosor omfamna röda
vika in sargtaggarna
i smaragdblads
helande
händer


ser blå safirer
tändas i
ögonsfär


dina ådror skimrar blå genom ditt hudtäcke


striderna stillnade i slagfältens skördar
såg dem stiga in i skapandedrömmande
smyckeregn
*
och jag frågade barnet
varför är lördagen den sjätte klangen
varför är lördagen saturnus dag


barnet såg länge in i mig
det
har du redan skrivit
och det sker
det sker


värmens förenande med ljus
*
(undanskymd)


två världar snuddar vid varandra


förmår ej uppleva
rörelsen


en fläkt av
rör vid
vårt
inre


sol måne viskar
stjärnträdet
viskar


tvenne världar är det ej
ett är


tvenne världar snuddar vid varandra


ser det
ej


berget hörde havets brusande stegras
hörde skogarnas kvedosånger
med ett brustet hjärta vilket svävade vilset
himmelsfåll pulserade
röda flammor
vågor
havet sträckte händer
kupandes om
hjärtat


berget slet sig ur kedjorna vilka smitts
ilande bestämda
trädde berget
stegen


nådde
föll på knä
bad havet om tillgift att
vaka vid hjärtats bädd


och havet tillät detta ske




och bergets öga omslöt henne


jag är en undanskymd ö


mina stränder
andas
ödsliga


jag sjunger ej mer
vågorna
stillnat
har


av flyende händer


berget grät
med


det vilsna hjärtats sång


slut dina ögon
runt mig


bad
jag


ty jag är


jag är en undanskymd ö


mina stränder
andas
ödsliga


jag sjunger ej mer
vågorna
stillnat
har


av flyende händer


och drömmarna
lever i mitt bröst


jag har


ej
längre


ett namn
*




(tvenne tårar)


hennes värme
omsluter
kylan


vilken angrep hjärtdalen
dalen däri blommorna alltid blommar




hon rullade
sig samman
en stenbladsros




dimman sköljde upp ur spår glömda


ur berget
trängde
tvenne
tårar


sipprade nedför bergets kinder




trängde djupt in


havet skred i cirkel


solhjul med silverne ekrar


gongong
kopparglödandes
djupa klang
vibrerar


hav blåser i snäckan


varvid


berget öppnar munnen


flodens eviglängtan


forsar
virvlande


stenros
sköljes upp


hans hand är mottagande


så föres
tvenne
tårar


samman

Inga kommentarer: