tisdag 6 september 2011

den 6 september 2011

en droppe faller i natten
jag hör droppen falla
in i marken
i inre ser jag denna droppe
burra in sig
yrvaket se sig om
var är jag
vart kom mitt hopp


droppen håller händerna om sig
vinden susar
du måste
kisa
kika
genom springorna


droppen särar fingrarna
höljesbladen
och är en av de vackraste kristallblommorna


av denna droppe
blir
tusen och åter tusen
tusensjöar
vackra


i dem andas tusen och åter tusen
stjärnord
vilka bildar meningar
klangmeningar
vilka tonsätter melodin


i natten ljuder en väldig
tyst
symfoni


undrar du varför jag säger tyst
de tysta klangerna är de vackraste


sensibelt ljus
fragila stjälkar
taktil
rörelse


så var det i natten
och min själ
dansade


i


ögonängen


bakom stängda dörrar
fylldes mina
ögon


med ljus
med värme


morgonen var seglande mjuka moln
vindarna var ystra
ystra
lekande


skuttande
utforskande
barnfötter
händer


röster stoj och stim


molnen
klättrade på osynlig trappa


trappan var ej
trappstegen var ej
ändå steg
klev molnen
skridande uppför
kanske var det en repstege
ty i varje lucka syntes blå
ljus blå
den blå färgen vilken förebådar att kallt är på väg in
sakta förändrades molnens ansikte
himlarnas ansikte
silvervitblå
med springande vindar


och springbrunnen
höjde sin klara stämma
vattenstjälkar
knoppades
slog ut
vattenrosor
skänker
doft av


annalkande regn


kvällen vandrar in
aftonen vandrar in




och det är oändligt vackert
se ljusskimrande innerskrud höljas i
djupgrå violett molnfägring
granarna susar
vajar
vaggar
vindar stilla
röster stilla


i inre kan jag ännu känna doften av jorden
känna doften av mina jordfingrar
känna doften av gräs
av salvian
av archangelican kvanne
och rosen
den vita skirrosa
vilken doftar

underbart


nyponen strålarlyser
ja
trädgårdsfolken
är vackra
tillfreds nu då jag är en daggmask
en mullvad
en kvinna
vilken bäddar
med jordlakan
kanske nalkas regnen
kanske skall de denna natt sjunga för mig
kanske skall den stora regntrumman ljuda
tätt intill hans bröst
hud till hud
stämmer
hjärtsången in
och de skrider
regnfolken
ur kanoter
skepp
skepp ur solhav
solskepp


och hästarna med de långa manarna
strövar friljuslugn


appaloosas


natten omfamnar dagen
dagen omfamnar natten


och jag hoppas du har det bra


regn
droppar
ord
droppar


än en gång frågar jag mig, vilket jag gör titt som oftast, vilket jag så ofta gör
varför skriver jag
varför
skriver
jag
varför alla dessa strömmar vilka regnar ned in i huden


i natten hör jag regn skölja ned in i huden
är din upplevelse att regnen frågar – varför alla dessa strömmar vilka jag regnar ned in i huden, varför alla dessa orddroppar.


rama in kan jag
varje bild


hör regnet sjunga i natten
regnen ramar inte in regnen löser
regnen är rörelse
regnen är ej begränsande


sitter på stranden vid sjön
solen värmer kroppen
jag är en enskild kropp
allt är en kropp
i det solen värmer upphör känslan av enskild en skild
sjön glittrar
sjön är ett enda stort välkomnande leende


ser öar i sjön därmed vet jag att det finns stränder
allt är där
är där är här är när
med ens fylls jag av lust
ja, just det lust
det finns inte ett bättre ord eller ett sämre ord
visst kan jag säga
jag fylls av drivkraft
jag fylls av
låt mig ingå i dig
jag fylls av drivkraft av lust att bada


är det på grund av att nå den andra stranden
avser jag simma fram och åter
vara en skyttel eller en jojo
eller en pingpong boll för att nå alla stränder innan det mörknar


nej – jag har vilja har lust att bada


jag ser barn i vattnet
barn runt mig
barnen leker barnen gläds med vattnet
vattnet gläds med barnen
upplever varandra
och det är detta jag upplever
jag gläds med vattnet
vi gläds i varandra






och just precis därför skriver jag
just precis därför regnar regn
just precis därför skriver målar musicerar dansar jag
inte för beståndsdelarna det vill säga den biologiskt fysikaliska sammansättningen
inte alls – visst finns det – det är dock ej orsaken till mitt bad
jag dyker in i upplevelsen samt förmedlar denna
och är jag helt fri
är jag i – min – atomkärna
är jag i mitt hjärta
är jag i allt detta så kan det jag förmedlar
nå medvaranden
ty den strömmen är – är
en enda vilja har den – strömmen
den är vi är


*
(ett i orden)


de möttes i de stora salarna
de med marmorgolv
ådrade


hon hade sömmat sin skrud av siden
siden är överklädnadens skimmer
med pärlor
rankors
blom


knoppade
öppnade
knoppade


underklädnadens två lager
skymtades i det hon rörde sig
spetsar vilka hon knypplat
i nätterna vid fotogenlampans mjuka


skymtades kunde de framtill
bak böljade en aning längre överklädnaden


hon älskade dansen själens rörelse
musikens tonande färger in i hennes stigar
han såg hennes rörelse
iakttog


i natten vid fotogenlampans mjuka
skrev han hennes rörelse


musiken klingade ut
de vandrade över såpade furugolv
parkett mosaik
ibland knarrande vid steg


hon hade tagit för vana öva att stiga över knarret
det gick med smygande lätta mjuka rörelser


han
hon


möttes


först var det ögonen vilka snuddade vid
de drogs allt närmre
så snuddade deras fingertoppar vid


i den stunden visste de
visste det ofrånkomliga




hon brukade sitta i ett av träden
i det trädet med en gunga
hon gungade
vaggade
sig


hon älskade rörelsen
vände ansiktet in i solen
fåglar fjärilar sjöng runt henne
vad hon drömde
det kan du ej
veta
och fjärilar kan sjunga
de lyfter toner ur nektargömma




han kom en dag
under ena armen tätt intill kroppen blad
ark, pappersark
ett bläckhorn
en riktig balansakt
i den andra handen höll han en stol
egentligen kan du undra varför han bar stolen med
han satt ju för det mesta
med benen korsade


hon log kärlek
såg honom med benen korsade
strömmarna
harmoni
harmoniska strömmar
källflöden
lemniskataflöde


nåvälan nu bar han stolen
satte stolen ned
där vid
invid trädet
körsbärsträdet
under kronan


länge satt han stilla
helt stilla
andades lugnt
in och ut
väntade in


han slöt ögonen
insöp solens värme
fåglar fjärilar sjöng runt honom
vad han drömde
det kan du ej
veta
och fjärilar kan sjunga
de lyfter toner ur nektargömma


fingrarna hans
var alltid svärtade
bar spår av
indigo


av bläck


och så var det
han plägade skriva poesi
inte om tingens gång
han steg helt enkelt i
och så gjorde hon


nu började han febrilt leta
vart är fjädern
de lyfte blicken
högt däruppe svävade en prickig fågel
vit med indigo
jominsann


och fågeln släppte fjäder fri
fjäder flög in i hans hand


och udden spetsen begynte rispa raspa på arket


han skriver sitt hjärtas kärlek
till henne vilken sitter i trädets gunga


och de är
ett i


orden


*




(en av dem är)


han sitter helt nära träden
det är fint se den mannen


fjärilar landar
mjukt på mannens fingrar


en av dem är
hans
månblomma
*
(styrkeskör)


stjärnvandrares tysta mantel
rör vid


han lägger droppe dagg i hennes hand


se livets sköra styrka
sätt dig häri




och hon sätter sig däri


han blåser lätt


hon flyger in i stormen
utan att brista




landar i hans hand
livets styrka är
dess skörhet




(fjärilsviolin)


vindar rör vid himlars stjärnsträckta fjäril av natt
tolv svarta svanar landar
i vågen av
stråkens
möte


slängkappan lyftas bakåt
det röda fodret
är himlars
storm


tolv djupvioletta svanar andas
tonande in


breder ut vingar vida
dansar i ring
av är
skönhet


jag hör en droppe falla
ur droppen växer trädet
vid drömflodens
oändliga


och denna droppe
är förstlingen av regnen


tolv vita svanar lyfter
bär molnblommor in i soldalens


ljusgård


och stråken
vilar
stilla
i hans hand
hon vilar
huvudet
till hans vänstra axel
med läpparna
snuddande vid
hans
hals


de strålar lycka
in i dagens stäckta
*
(där du är)


vad kan jag giva dig älskade
min hand kan jag giva dig
röra vid din panna
med mjuk fjäder
sudda ut
dina
fåror


med fingerdun
segla mjukt
vid dina tinningar
vid dina kinder
din haka
dina
läppar


segla
nedför din hals
dina axlar
lyfta oket
tömma hinkarna
vilka slår dina skuldror
in i vaskpannan av himmelskt järn
sila slammet ur genom
hålen
de vilka regnet gjorde
i stjärnklara
så läser vi var droppe
ser dem klarna
i ljuset av floden


vad kan jag giva dig älskade
min hand kan jag giva dig
vad kan vi giva
varandra
så är jag
månpärla i dina ögon
droppe av klanger från fjärran nära
så fyller du droppen med ljus
och jag smälter in i din hud
sprider min värme
i dina vandringar
så är vi
en kärlekens
klangskål
vida
nära


och var är


min vilja att leva att bo


där du är
*
(strof 1) publicerad i taktil rörelse)


ett höstlöv lade sig vid fötter
stig i låt oss segla
fjärilssanden
dras
samman




blåvingeblad
rörs
av
vind




taktil beröring


ändå
ändå




ur djup


stiger


hav


av
stilla


nåd
*


(strof 2 )publicerad i taktil rörelse
pärluggla
öppnar
natt


lavendelfingrar


nuddar
ros


vildros
med
bjällror
runt
vrist




mjuka höfter
tindrande
ögongömmor
bara
fötter


dansar för drömmen
däri vildhonung
sprider
doft


vid randen till havet
finner en man
ett vristband


snäckor
doftar


vildros


i gryningsregnen
sluter


pärluggla natt
till sitt
bröst
*
räta rätta


stavfel


med linjal plägade de räta ut vägarna för att öka hastigheten
samtidigt satte de hastighetsbegränsningar


kanske därför att vägkroken
krogen
skulle tillaga sin specialrätt


vägkroken krogen låg där i en ficka
av skog


mitt i sommaren
nej mer slutet var det


och ekorren undrade vadfalls detta
en skrinnare
kom med stavar i hand


inte skrinnare
skidare


och för vart skär
gnistrade snö


eller var det röken ur skorsten
eller var det mannagrynsgröten


vitt var det
med gnistrande socker


ekorren log och kvittrade
nu bidde det väl lite tok
lite stavfel


skidåkaren satte sig till rätta
mumsade dagens rätt
manna från himlen
sade


finns det fel...


...så kan det bli med rätt rätta och stavfel
*
det var en gång
en dag


dagen låg i molnbädd
vindar sökte dra undan täcke


nej ack nej
låt mig sova
täcket är

mjukt så
varmt


vindarna log
busfyllda


lyfte utan att väcka
dagen
in i


blad


kittlade dagen under valven
fotvalven


hör du ljusbäckar porla
frågade vindarna
i ring
runt den trötte


var är jag
vadan
vadi är jag


det doftar
grönt


en av vindarna pilade ilade iväg
återvände med daggens droppar


se här
vi bjuder dig bad


med ens klarnade dagens ögon
steg ur bädden bladet


och skapade stegens skönhetsklanger
*


livet


består av
berg av dalar


alla är de vackra
stundtals mer tungvandrade


och det skall vara så


jag ser molnens rörelser
hur de
trots stormar
ilande pilande lekfyllda vindar
är i sitt lugn


ser fåglar
hur de
breder ut vingar
följer med


de tvekar ej tänker ej ...hur skall detta gå
då skulle de störta...kan vi tro


med ens ilar en vind
lyfter tanken
in i
hjärtat


och fågeln är en vind är ett moln


och sångerna är finstämda fingrar
symfonisk verklighet

Inga kommentarer: