onsdag 14 september 2011

den 14 september 2011

så ofta har jag levt med
då fram nu
framom
bakom
i
är
nu


denna natt ser jag en vacker bild


i ekens krona
eken gav mig en av sina starkaste grenar
lianer lade sig runt
lianer
blomstergirlanger
eller vad


var det en ek
eller en lönn
eller var det ett fruktträd


vilket det var så är det


jag sitter i ett träd och gungar
gungan svingar vaggar mig
är i jämn rytm bakåt framåt
vilket är vad
jag sitter i gungan
jag är
är i
är nu
jag är
sluter ögonen
upplever allhet
upplever


pendelns rörelse


i den vackra gungan av bakom samt framom
ibland blöder vi därför att vi glömmer
inte vill
ta bakombarnet i handen


så stiger samtalet jag och den lille
femårsvise hade under dagen i dagens hand


vindarna ven starka, vinande svepande
hur lätt är det icke att förfasa sig över vindarna över regnen
jag har lika lätt att halka in i denna suckan – så ser jag honom – vad präglar dig mina ord till
vi börjar tala vindarnas språk
vindarna dansar i träden
träden dansar med vindarna
vindarna är vackra fåglar


vindarna leker med molnen
kanske är de garnnystan vilka leker med molnkatterna


och molnen mulnar har mulnande ansikten
regnen ljuder
vindar bär böljande mantlar
svepande
rörandes vid allt
i famnen bär de droppar
regn droppar
klara kristallpärlor


kanske är det glaskulor
kanske bygger vindarna en pyramid och spelar kula
ja vad vet jag
vad vet vi


i famnen bär de regn droppar
renaste kristallpärlor


i stenarnas ring
i mitten ligger ett fat
en skål
huden är spänd


är det en havande moder vilken lyssnar till barnets rörelse


nej det är en trumma


den stora regntrumman


vindar lägger renaste kristallpärlor däri


rör varsamt vid huden
droppar öppnas
regnbågstoner stiger ur


vindar bär
tonerna till havet


ur havet ur haven stiger vackra sånger
dessa ljuder
vida
vidare


andas framom bakom
i mitten sitter jag i gungan
gungar
vaggar
är


och jag vet att jag är
jag är i sker


en blomma i huset orkade ej resa sig, egentligen var dess härmomst regnskogen
sakta ser jag blomman sloka, denna blomma är den lilles, femårsvises


vi pratar blommans väg
hur den vandrade till oss
hur detta ljus inte var riktigt likadant som i dess hem
hur den längtade till de stora skogarna


jag säger
vi lägger den i komposten så blir den jord
jamen hur skall den komma hem


blomman blir jord
och jorden
blomman vandrar hem


vi ser regnet
dropparna
hur vattnet sjunker in samt når havet


så är det med blomman


så är allt väl
för oss alla


sakta skrider sommaren in i hösten
sakta skrider hösten in i vintern
är vintern ett ide
ja, kanske är det så


ide
i idet skrev jag och ser i det
i det att jag sitter i gungan är jag pendeln vilken når framom når bakom
vi väver ljusväven
i det


hur kan det komma sig att kvinnans hand så ofta sträckes ut för att plocka en blombukett, antingen till att giva eller till att skruda bordet med
en blombukett i en vas till ett blickfång
varför gör kvinnan så
är det en gest av hennes själsönskan eller sinnesönskan
blickfång – glädja dina ögon


är det min kvinnovilja att bli plockad/ bruten av
få min stjälk avbruten, bruten, råka bli uppsliten med roten
allt mer inser jag skönheten i ögonblommor


plocka blommor med ögonen
ögonblommor


vad är detta plocka
var på väg skriva; vi plockar inte stenar, träd och så vidare, så kom det till mig att vi gör det


undrar en stund varför barn så gärna plockar blommor
varför barn samlar


ur ett perspektiv kan jag se detta samlande, plockande vara smakande


barn plockar med rena öppna sinnen
egentligen sig själva
barn upplever ej det åtskilda
har ej avsikter
eller begreppsbildningar


ur ett ytterligare perspektiv kan jag se det barnet ser – allt vi så kallade vuxna har tuntom oss


ja, vi kan skriva historier om det vilket skett
historier, berättelser vilka ger omgivningen en slags bild av oss
så kan vi omge os med saker vilka ger omgivningen en slags bild av oss


vi plockar smaker, ting, omkrets samt inreder och genom allt detta får vi en ”dom” eller placeras i fack


fråga dig;


om du inte har ett enda ting – är helt naken
är du i det den du är i det
*




hon plockade sig själv i dagen
ur ängen den vida






lyfte varsamt ned lerkrukan




den vilken
urjordarnas vishet gav






fyllde vatten från brunnen


ställde lerkrukan på bordet






satte
blombuketten i




blickfånget




i gest av hennes själsönskan
sinnesönskan




i blickfång
glädja dina ögon






kanske




du


ser




den öppna dörren


*
(vagghänder)


stormarna har stillnat en stund
i hennes bröst




hon gråter över
alla utspillda hinkar


varför


ser ni icke svarta pärlornas verkan
ser ni icke deras verkans inredjup


varför
ser ni ej de svarta pärlornas
stjärnglöd


hon gråter över
alla utspillda hinkar


med vattnets ringar
vilka sjunker in
i bidan


hon har sett kvinnorna i dalen
vaska efter solguld






stormarna vilka river hennes bröst
har stillnat en stund




hon vaggar gråten i sina händer
läser dess ansikte







(ur vind)


vindarna drev in
befriade


gråtecknade skuggor




träd smeker hennes hud




i blad andas
solögon


lupinblad
bär varsamt




silverstrålande


*


(i idet )


kvinnan fann platsen


stenar
rötter


mossa




ett av stenblocken steg åtsidan


hon såg grenar flätade
rötter vävda in


en höljeskupa




golvet
så mjukt
så varmgjort


doften
så andas fylld skönhetsvärnad


i detta ide steg kvinnan in


drömde alla vackra möten bakom
drömde möten i framom


vårgryning


de kom ej


hon bar pärlande skrud i våren
vek ut blombladen


blommade


hur det surrade i hela henne
surrade
pirrade


så vackert fröjdade sig de vingburna
deras eldkyssar
ordfrukters blivande


han satt så vacker
lutad till


livet omfattade
infyllde honom ej
hon gav honom skugga
viskandemjuka
varmord


sköraste kristalltoner skimrar
för honom


i ömhet fattar han lätt om
kysser hennes fingerblad




ögonen djupnar




hon dansade med vindar
i sommaren
bar regnkjolar
lyfte dem av


visade honom regnbågsfåglarna av dem




hon har klättrat uppför den glödande trappan
vandrat i het brännande ökensand


hon tog emot det vackra glaset
så mycket törstade hon




kvinnan drack
det splittrade glaset skar hennes läppar blödande


hon vakar med elden i höljekupa
andas vinterns hårdstormar


kristallsångerna
är hennes ögon


hon är kvinnan
i idet

Inga kommentarer: