måndag 5 september 2011

den 5 september 2011

taktil rörelse

i natten, i körsbärsträdet
öppnade en fågel strupen
körsbärsträdet blommade
vitvingar
släppte
i natten stod jag i vit körsbärsblom
röda körsbär doftade
i mina ögon

fågel sade
sätt dig här i mina händer
det finns ting jag önskar förtälja dig

lyft din hud och lyssna till tingen

stilla log jag tingshas hörde jag
du vet
de där jag benämner zimblor
bara för att namnet smakar ljudtonande

fågeln väntade in
tystnaden
intoningen

sade

vi har väl alla våra härdsmältor
undrar du vad det är jag säger

härdsmältor

det är inte speciellt märkligt
ruskigt kan det vara i det du ser det detta blivit
konsekvenserna av denna kraft
urkraft

vad ser du i det jag säger härdsmälta

det jag ser
är en hård klump
jag ser en massa av en substans
gråaktig
det skulle kunna vara bark – sten – hjärnvindlingar
jag ser denna substansmassa
motståndet
så ser jag värme
värme
vilken löser upp denna substansmassa
konsekvenserna av detta då väsendet ej är redo är inte godartat
gifter sprids likt ringar på vattnet

ser i en bris
atombombens explosion
så tonar den bilden ut

även i den ser jag denna substansmassa
på sätt och vis är detta ett träd utan rötter
så ser jag hjärnan med ryggmärg
lyft ur sitt sammanhang

denna substansmassa ligger ofta i vatten
i vatten för att hålla den temperatur den har behov av
för att ej utsättas för stötar

allt detta ser jag
och jag vet att det är hjärnan
och allt det hjärnan kan ställa till med
just i det att den är lyft ur sitt sammanhang

kärnkraft
är ett vackert namn eller hur
speciellt då du säger stjärnkraft

fågeln tog min hand
vi vandrade inte långt
molnfolken hade sakta dragit sig samman
regnmantlar breddes sakta ut
så vackra var de
de bar den där blå färgen
den milda viloblå skogsblå duvblå
så anlände den första droppen

ser du sade fågeln
hör du
upplever du

allt detta lever under sanden
i sanden

sjung din sång

shaman jag ropar till dig
hör mitt hjärtas sång
i vinden lägger jag sången
den sången har jag aldrig nynnat
och alltid nynnat
i månskärans
vaggande
hand

ditt ansikte har jag sett stiga fram ur natten
din stämma har jag lyssnat till
din röst rör vid mitt inre

i detta har vi aldrig rört vid varandras ögon hud nära
aldrig blandat våra ord tonande in
aldrig sköljt våra ögonljus in i vara
aldrig snuddat vid våra läppar
aldrig rört våra hudar skimranderodnande

shaman jag ropar till dig
hör mitt hjärtas sång
i vinden lägger jag sången
den sången har jag aldrig nynnat
och alltid nynnat
i månskärans
vaggande
hand

alla prydnader har jag avklätt mig
blottad naknad står jag
högst upp på berget
hör du min brustna stämma
en av strängarna brast i min längtan

ja, jag ser berget gråta
och det gör mig ont
ändock vet jag vet du att detta måste ske

av allt detta är vi
vi är
ett hav
är vatten

en enda droppe faller i stenens hand
droppen vidgas
löser upp banden
droppen är en rännil
en bäck
en å
en flod

droppen kastar sig ut
jag kastar mig ut
vi kastar oss ut över kanten
frisjungande kaskader
och droppen är sjö och sjö är hav

drar sig samman
är

ett korn
är grus
är sten
är klippa
är berg

strängen är helad av bergsfolkens vishetshänder
de lyfte stämnyckeln ur krukan
strängen ljuder
ljud du min rena stämma

ökenvandrare är jag
i solregns dallrande hetta
sanden är sammet hettande gör mig icke illa

var gång jag vågade säga nej
manglades jag över i människodalen
det var präglingen

gör mig icke illa
sanden hör mig
är sandfärgad
sammat
mjuk

i hjortskinnsklädnad
med pärlbroderier sydda av
månmoders följe
vandrar jag
i visshet

solregn sluter ögon
fram stiger stjärnhav
jag stiger i detta hav
sköljer mina läppar med kristalljus
toner rena
fuktar min hud från inre

shaman jag ropar till dig
hör mitt hjärtas sång
i vinden lägger jag sången
den sången har jag aldrig nynnat
och alltid nynnat
i månskärans
vaggande
hand

ditt ansikte har jag sett stiga fram ur natten
din stämma har jag lyssnat till
din röst rör vid mitt inre

skogsvandrare är jag
lövträd susarprasslar
silverne gyllene blad
regn vackra regn faller

ur bladens hjärtform rinner
bäckar

droppe
droppa
droppar

jag törstar i öknen
och du bjuder mig att dricka

droppen rör vid mina läppar
följer vägen till
hjärtat
strålar in i mina händer

kolibri öppnar min panna
ser du sjön

bladen i dina händer
hoppets blomma
hoppets sjö

lägg dina blad däri
se lotusen
andas
er

strängen ljuder
ljud du min rena stämma

ja, jag ser berget gråta glädje
och det gör mig lycklig

av allt detta är vi
vi är ett hav
är vatten

en enda droppe vatten, blod
faller i stenens hand
vidgas
löser upp banden
av allt detta är vi

shaman jag ropar in i vinden
ber fåglar i mitt bröst bringa dig de vackraste fjädrarna

kom till mig innan skymningsvinden
greppar mitt hjärta

krater av mitt hjärta

vad är
din vilja

lyft den glödande stenen in
i dina händer

vad svarar du

jag kupar händer runt glödande sten
den bränner mig ej

och denna krater är en sjö
där vildrosen blommar

kolibri rör vid mina ögon
ser du sjön

bladen i dina händer
hoppets blomma
hoppets sjö

lägg dina blad däri
se lotusen
andas
er


jag har sparat detta frö

ty jag vet

det
vilket finns i sandfågelns vingar

kan uppleva
hjärtsången

trotsat öknarna det har jag

mina fötter
brändes
helt utan smärta
föll sulorna
av

skavsår gavs jag ej
ty mina fötter upplevde
sandens
rörelse

jag ser

sandfågeln lyfta

i krater ligga ett ägg
och ägget är
tvenne lotusar i varandra
varande
*
shaman jag ropar in i vinden
ber fåglar i mitt bröst bringa dig de vackraste fjädrarna

kom till mig innan skymningsvinden
greppar mitt hjärta


Inga kommentarer: