söndag 4 september 2011

den 4 september 2011

horisonten strimma fjäder cirkel mitten – denna bild är svår skriva
ty jag ser horisonten, det flimrande ljuset
jag ser denna strimma
ett vasstrå
ett hoppets strå
jag ser en fågel
horisonten är utbredda vingar
samtidigt ser jag en kvinnogestalt
med en fjäder i hand
hon suddar ut linjen
det linjära
och linjen böjer sig upp
vingarna böjer sig
upp
och är en gyllene cirkel
denna bild är återkommande


den visar mitten
alltid mitten
i denna stund är denna cirkel
två pilbågar vilka förts samman
därvidlag
är strängarna
i mitten
vibrerande
det är alltid svårt att skriva det vilket ej egentligen är en fast form
begreppsform
och jag önskar säga;


då jag skriver sol; talar solens ljus
då jag skriver måne: talar månens ljus
är detta icke planetarisk verklighet
detta är skapelsens dimensioner vilka rörde vid allt
moderfader
fadermoder


gud
gudomens ljus
gudomens värme
är i allt
allt är i detta
gud tror på dig har tillit till dig
så varför har du det inte


varför har du ej tillit till dina jordfästa steg
i den jordmån du växer
jord mån


visst kan du förfasa dig över det jag skriver
”den andra halvan lagd i jord”
gör ej så – förfasa dig ej ty jag talar ej om död om begravning
och gör jag det är det
ur begynnelse är det att jordfästa – plantera
jag talar den bortvändande vindens återkomst
*
(pilträdsvinden)


shaman
jag ropar in i vinden
kom
gör mina ögon fria
låt mig lägga din hand i din
älska mig
i den jag är


se genom mina stängda dörrar


vänd mig ej
ryggen


jag vet att du andas mig
så andas jag dig


jag är litemycket
skör i dessa
stunder


det är väl inte så mycket med det


det är bara det att


jag orkar ej mer blomma på bar kvist


jag längtar efter handregn
talanderegn


det är nog dags att jag lämnar denna boplats


den gamla sitter i stugan, nästan uppe på spisen
skulle du se henne, skulle du se henne nästan krypa in
så närma hon någonsin kan komma


den gamla mumlar, en uttjatad kruka är du
uttjänt uttjatad och det och det och det är du


du frågade mig hur det är, det är en fråga vilken är
så svår att besvara, människokvinnan är det
vilken ställer till det
jag vet inte vad det är som sker med mig
och jag avser inte fundera vidare
avser inte gräva upp, den ena plantan efter den andra
den ena plantan med den andra
jag vet rötternas vägar
jag vet blomningen
så mycket har givits mig


det inte någon ser
är att jag ständligen gråter
kan inte hindra
och förresten
varför skall jag


det är bara jag som hör
som ser


kanske skall jag hindra gråten
jag blir så trött
uttorkad


livet har liksom tystnat runt mig
det finns de vilka ser
vilka hör




mossan vilken omfamnar mina fötter
solarna i trädens kronor
stjärnorna bäcken
ängderna
skogarna
bergen
träden vilka smeker min kind
stenarna vilka nynnar djup
fåglarna


med dem kan jag tala
annars går det långa sträckor
utan mötesröster


det måste vara ett tecken på nåt


vända ryggar


för varje vänd rygg
gör det allt ondare


ni sade jag skulle släppa
nog släppte jag allt
och har alltid gjort


ibland
ibland har jag önskat
att jag kunde hata


att jag åtminstone kunde bli arg
inte bara krypa in i hörnet


vad skulle skillnaden bli
ryggen är tillvänd


alla dessa vända ryggar
… så många har det inte varit


hur skulle det kunna
inte någon var det
var den


vart


det måste vara ett tecken


på nåt


ja jag sade
jag klarar nog en höst till
har klarat höstar förut
en vinter till
har klarat vinterstormar förut
en vår till
har klarat se pardansen förut
en sommar till
har klarat se blomningen förut
det går bra
du klarar det
vad är det med det
så har jag upprepat


är jag bitter
om så vore


minns att bittermandel är en god krydda i bakverk


att bitter är en välgörande magmedicin
hjälper dig att smälta det hårdsmälta




det är nog dags att jag lämnar denna boplats


varför skall jag
ja det kan du fråga


moderfader du sade jag ej skulle önska för mig själv
önska dig intet sade du
har jag nånsin önskat


önska dig intet
var för andra
så skall allt
komma


allt är dig givet


jag orkar ej mer blomma på bar kvist


jag längtar efter handregn
talanderegn


är det att
önska


vem kan existera utan önskningar


och havet steg in i den gamlas ögon
hon uppfylldes av bruset
doften av tång
av salt
av bräckt
steg
in


hon blickade in i horisonten
skimrande
flimrande
dröm


drömsegel vackra omfamna min utslitna kappa


är jag i öknen frågade den gamla
är det solen vilken
skimrar
flimrar
dröm


är det en nalkande jag ser, är det en hägring


gräshoppan sätter sig
vid hennes nyckelben
spelar violin
ökenrosen
blommar
i en stund
i hennes ögon


sanden virvlade runt henne
hon hörde glaset spricka


floden steg in
du är vid havet


så det är horisonten jag ser, den ropar in mig


vacker är denna strimma
fjäder stiger ur
putsar sandens mjuka
stjärnstoffsdamm


putsar
rent


rör vid horisontens strimma


strimma
böjer sig runt


skimrande
livs
cirkel
jag är i din hand




hon la in några ytterligare pinnar i kökets hjärta
hon hade börjat huttrade lite lätt i blåsten
vilken drog in genom väggarna


handen öppnas
ur handen flyger en fågel
av okänd känd art


trasdockan
sitter
i ett hörn


så många tumavtryck


sömmarna
håller
ännu
ihop


då hon längtar se hur liv är
ser hon ut genom gardinernas springa


utan att
störa


en solstrimma spräcker en av sömmarna


så lägg mig då i jord
låt min själ
blomma


det vill jag ej för dig
och vargen kallade till
den vidvingade med skarpblick


lyfter henne till en plats
där ro andas in i hennes bröst


det är dags
bege mig


till berget där ljusen är vita
där stjärnorna är markstrålande klara
där dessa vita kristalltoner
spräcker glas
där luften är
hög
lättandad
tunn






där
bugar jag mig
i vindens
ögas
kärlek


det är dags
bege mig till berget vilket mottager mina steg
där ljusen är vita allomfattande
kristallklara
där klangerna i tysta tillåts stiga fram


det är dags bege mig
till mötet med


snöleoparden


så är jag högt upp bland bergen
de höga bergen
luften är hög
ren att andas
tunn


visst är den tunn, den är slöjan mellan ansiktena


jag njuter i fulla drag hör tingshas sjunga
silverne klockor
långa rag duns
de nynnande sångerna
överallt i allt
genom
allt


jag bjuds att dricka ur mässande klangskålar
vindsånger fyller min andning


du är väntad
så talar snöleopardens ögon
vid ingången


snöleoparden för henne till bergen




berget har alltid tvenne ingångar
utgångar
den ena är den andra
den andra är den ena
båda leder in till ut
ut till in


i berget finns gångar
labyrinter i din själ


tråden du håller
hör du


sången
ledsången


tråden du håller är spunnet socker
himmelskt guld
är havens sälta


vinden vände min blick in i dalen
ser vallmofälten blomma
vandrar in i




regnbågsdalen


snöleoparden spinner mjukt
vägarna är många
alltid en


trasdockan
sitter
i ett hörn


så många tumavtryck


sömmarna
håller
ännu
ihop


då hon längtar se hur liv är
ser hon ut genom gardinernas springa


utan att
störa


en solstrimma spräcker en av sömmarna


så lägg mig då i jord
låt min själ
blomma


det är ej mitt ske för dig
och vargen kallade till den vidvingade
med skarpblick


lyfter henne till en plats
där ro andas in i hennes bröst


nyckelpiga
nyckelpiga
hur många




hon sjunker sakta undan
så länge


svävande i
intet


bågen är stilla




ur markerna stiger orden till henne


den andra halvan är lagd under jord
den är


detta frö släpptes
nu ligga det
i jordmån
frömån


under täcke av mossa


begynnelse är det att jordfästa – plantera
vi talar den bortvändande vindens återkomst


jag orkar ej mer
ej längre blomma på bar kvist




hon sjunker sakta undan
så länge


svävande i
intet


bågen är stilla




halv är
jag


hon sjunker sakta undan
så länge


svävande i
intet


bågen är stilla


begynnelse är det
det är att jordfästa – plantera


vi talar den bortvändande vindens återkomst


hör




lägg din hud intill


upplev
frögången


förlustregnen
vattnar
spirande


vår
vårgryning
i bröst


upplev huru molnhand
varsamt för dessa bågar samman
strängarnas
vibrerande
vaknan




vinden öppnar den dörr
vilken hon så noggrant stängt




hon sitter vid pilträdsvinden


bågen är
stilla


doften av hans händer


driver upp
havet


vågorna slår




hon trär
mattade
pärlor


att lägga runt min hals
så orden flyter bättre
bäcken sjunger så vackert
in i tjärnöga


pilträdsfingrar
rör vid hennes strängar


hör du
bäckens sång


koltrasten
andas


vita
vingar




än andas vindarna


jag fryser så


mina tårar är iskristaller




leoparden lindar sin värme om


jag tar emot dina tårar
hör du bäckens
stjärnord
klarna


jag vill inte mer


det
är ej din vilja
ej ditt hjärtas
röst


ej din jordesång




den svarta pantern
bär hennes
natt


eko eka når stranden
hon märker ej
att de lägger
henne
däri


strömmen av liv för hennes väg


till


låt mig se ditt halsbands nyinträdda


varför


jag orkar ej mer blomma på bar kvist


jag längtar efter handregn
talanderegn


det är nog dags att jag lämnar denna boplats


så kom det sig att magnolian steg ur jordkupa
lade sig i min hand
kom så går vi

Inga kommentarer: