torsdag 15 september 2011

den 15 september 2011

vad är skapande
det står skrivet
i begynnelsen var ordet
ordet skapar allt
genom ordets uttalande
genom ordets utförande


viska ordet in i din hand
låt detta fullbordade ord
bliva
din
handblomma


kommen ur hjärta
given av allvärldars ljusvärmekraft


strömmande energier
inspirationens stråle
upplyser
upplyfter tanken i sina händer
lägger tanken i hjärtskålens bördande


grodden finner sig i hjärtats förenade ljusvärme
rottråden/ljusminnet är alltidvarande i ditt hjärta
grodden spirar
jag andas dig


viskar ordet in i min hand


detta fullbordade ord blir min handblomma
doften är gärningens skönhet


vad är skapande
skapande är ständig blivelse
en del kallar detta
växande


bygger du ett hus växer huset


du kan ej bygga detta hus utan fast grund


huset har behov av ljusinsläpp
redan innan du reser väggarna studerar du ljusets vandring


vi behöver ej vandra in i detaljer; detta hus kan vara en katedral, ett tempel, ett höghus, kan vara en koja kan vara en plats utan vare sig väggar eller tak


det är ett hus


så en dag är huset färdigbyggt
är det färdigt
blir huset färdigt


levande skapande innebär att du i princip förändrar huset ständigt


blir det läckage i taket finner du lösningar
du bygger eller reparerar utifrån dina erfarenheter, vilka ej är hämtade ur en handbok – de är hämtade ur lyssnande ur seende
ur sensibla organ


konsten är en icke statisk form
*


(absorberation)


det går ej att skölja bort bläcket från arket
bläcket sjunker in
sjunker in samt blir ett med arket
arket sjunker in samt blir ett med bläcket


kanske
absorberationsprocess
*


(viska ordet in i din hand)


låt detta fullbordade ord
bliva
din
handblomma


kommen ur hjärta
given av


allvärldars ljusvärmekraft


strömmande energier
inspirationens stråle


upplyser
upplyfter tanken i sina händer


lägger tanken
i hjärtskålens bördande




grodden finner sig
i hjärtats förenade ljusvärme


rottråden
ljusminnet är


alltidvarande i ditt hjärta




grodden spirar
jag andas dig


viskar ordet in i min hand


detta fullbordade ord blir min handblomma
doften är gärningens skönhet




vad är skapande


ständig blivelse
en del kallar detta




växande
*


(livstrött)


i ett land
ovan molnen kanske du säger


lever en sten
ja, många stenar


denna sten
ja, alla stenar
skimrar allfärger
regnbågens färger


denna sten slocknar alltmer
mattas
stenen strömmar
ljusminnen till
sin förbundna


i en av skymningsskålarnas dova klanger kom hon


anane föll på knä inför stenen
lade armarna om
suckade
djupt


jag är livstrött


detta vet jag i mina färger
du är livstrött


kanske hörde vindarna i salen deras samtal
vindarna slöt sina mantlar om trötta vandringar


anane med stenen
är höljda i vindfågels vingfamn


trädens fingrar skimrar
är gryningsfjärilar ur skymningshänder




kvinnohjärta mitt
andas




jag är
livstrött


*
(i solstaden)


ligger den stora katten vilande
sträcker sig välviljande


händer smeker mjukt pälsen
gnistblommor slår ut
ur kroppens mullrande hjärta


ser in i stenringens blåvita grundtoning


droppar har en gång vandrat till hav
sprickorna synes ännu


i uttorkade hudar


den stora katten
har sett och ser verkan




i solstaden


spinner den stora katten
lyfter mantel
skrider regnvandring


följer klangstigars öppnande




regnen landar i trädens kronor
tusende regnfåglar
lyfter


solspanns regnbågscirkel


och moderns hjärta ler
i faderns ögon



Inga kommentarer: