måndag 17 oktober 2011

den 17 oktober 2011

språkhantering är ett vackert ord
med avseende till att språket är urbegynnelsen
i begynnelsen var ordet
jag säger är ordet
allt är skapande begynnelse


ur vattnet steg liv
dimman lyfter
ur dimman framträder liv


är doft
dimma


till vis del är doft dimma
ur dimman framträder liv


vad är orden
orden är poesi
poesi är skapande
i det poesin ej skrivs som


ur dimman framträder liv
genom av ljus samt värme


samt är inte enskilda
samt är enhet
är
kärlek


i det doften upplevs
väcks klangen


de toner vilka ej hörs
vilka
är



språkhantering
är ett vackert ord
ett innebördsord


hur hanterar vi våra liv


en bräcklig farkost seglar in
en skål av skiraste kristall håller jag i mina händer
en bruten vinge av bräcklighet


bräcklig
skör


alla dessa ord vilka
liksom åska blixtar stormar visar oss


hur vi bör bära våra fötter i våra händer




ibland kan jag se ett enda stort hav
detta hav är skimrande
skimrande rent vatten
färgerna är i förstone blå, turkos
upptäcker sakta alla färger i detta hav


havet blinkar
är ett öga
ett öga vilket blinkar
är knopp vilken viker ut
vidgar bladkronan
vidgar bladinnebörden – vattenbladen


i den stunden ser jag först en pärla stiga upp
inser att detta är jorden
jorden – pärlan svävar en stund fritt i luften


en röst lyfter min blick
stjärnhimlen
nattens
är ovanför mig – varför säger du ovanför
ovanför dig, kanske stjärnhimlen är det golv vilket bär upp dig


sakta slutes ögon
slutes knopp


jag ser ett enda hav
och jag vet att i detta hav
i detta öga
i denna knopp
är pärlan omsedd


stjärnhimlen tindrar ovanom nedanom runt


berg stiger upp


orden kommer åter: tag kristallen i din hand, möt kristallen djupt i dina ögon


ett av bergen är i min hand
berget tar av sig vandringsmantel och står i min hand
inför mig
inför mig står ett berg i vilket berg är
är – i sitt ursprung


utsprungen ur sin källa
stigen ut ur sitt källflöde stigen in i bergsrosen
bergskristallens
änglaljusa
ljusvarande


är i begynnelsens eviga verkan


och detta är ej att stiga ut i det tanken ser det, detta är instigande i allts rörelseandning
vidgas, slutas
slutas, vidgas


ett av bergen är i min hand, inför mig i det berg är, är i sitt ursprung


tysta möter vi varandra


du kan i detta se vari stenar skall blomma


bergen
vi är i vårt ursprung kristall


du kan i detta se vari stenarna skall blomma
bergen, vi är i vårt ursprung kristalldioder
projicerar det du säger är stjärnhimlen
av den enkla anledningen säger du detta: stjärnhimlen av den enkla anledningen att ni skall uppleva fästen


välkommen in i plejaderna
plejadisk verklighet
jordisk verklighetsandning


i begynnelsen var ljuset var värmen
var ordet
var
kärlek


är i begynnelsens eviga verkan


och detta är ej att stiga ut i det tanken ser det, detta är instigande i allts rörelseandning
vidgas, slutas
slutas, vidgas


ett av bergen är i min hand, inför mig i det berg är, är i sitt ursprung


tysta möter vi varandra


du kan i detta se vari stenar skall blomma


bergen
vi är i vårt ursprung kristall


dagen sköljer grå mantlar i stora vida
tvättbyks kar
floden andas virvlande ren
in i hav


i haven seglar solskepp in
segel sjunger
vind


ur
platinamantlars
sammetsmjuka skimmer


seglar solskepp in
solsegel


fyllda
andas
sjunger


vackra sånger

Inga kommentarer: