tisdag 25 oktober 2011

den 25 oktober 2011























det svåraste jag har
är att säga

jag orkar inte

och nu säger jag det
upprepande
jag
orkar
inte
*
vi har alla våra lärovägar
just därigenom strålar
stjärnvägarna

varje läroväg du vandrar är en klar stråle

ser du strålen vara en linje vilken sticker dig
retas lite kanske strålen gör
det du skall se är att dessa strålar tillsammans bildar en ljusboll vilken värmer dina händer
ser du strålarna hur de strålar så kallat utåt in i periferin
så vet du att de löses upp
allt blir ett stoffmoln
och detta moln dras samman till atmosfäriska cirklar

strålar är i viss identitet raka linjer vägar
ser du dem genom lätt slutna ögon så kommer du att se strålarna flimra
du kommer att uppleva rörelsestratosfären
och detta är vackert
ty du kan se vävar läggas runt
vingar kupas runt

du kan vandra i gryningen
i skymningens kvällningens lätta dimma
slut dina händer runt dimman
du lyfter varsamt för att ej spilla vatten
menar dimma
denna dimma häller du ut över rörelsen
och det är nu du ser den rundade formen och detta är vackert

kolsyrerök kanske det kan liknas vid

jag föredrar att skriva; mjuk är dimman vilken lägger sig runt
kupade händer är denna dimma

vi har alla våra lärovägar
just därigenom strålar stjärnvägar

min läroväg har ej varit smeksam
just därigenom kan jag älska djupt
ty jag har stått inför
mött det ansikte vilket vi säger ligga utanför oss – det ansikte vi benämner vara ondskan utanför oss inte oss själva
det ansikte vilket vi skyller på
det ansikte vilket vi benämner ondska, det vi benämner vara djävulen samt helveteselden

därigenom har jag sett att detta ansikte icke är en makt utanför
hur skall detta ansikte vara en makt utanför, hur skall det kunna vara det då jag sett och upplevt dess verkan, dess hud, dess doft
jag har sett rakt in i dessa ansikten, inte en gång, flera, flera gånger i strida strömmar vilka jag aldrig trodde skulle upphöra och jag undrar ännu huruvida de har upphört
jag har sett rakt in i dessa ansikten och sett att de brinner i det vilket benämns helveteselden
det är deras egen nöd, vilken de söker bli av med genom att ”stryka av den” mot medlevanden i form av slag av våldförelse
jag har sett dem svedas av reningselden allt medans deras hjärtan omfamnar dem

detta har jag mött och därigenom har jag sett djupt in – i djupen av deras oceaner, vilkas bottnar är däri ljus endast svagt når in, når fram
jag har sett dessa ljuskorn landa i dessa bottnars djup
sett dessa ljuskorn stiga upp
upprepande i rörelsen
landa
stiga
upprepande
i
rörelsen
ljuder vaggsången

deras härdar är oroshärdar och utan att veta det kastar de liv runtomkring sig likt vedträn
och skogarna susar sorgesamma flöden i bönande av hudhörsel
det de kastande icke vill se är att vedträn vilka kastas ohörsammade på detta sätt till slut sätts i rullning
upprepande rörelse rör vid dina ögon sägandes trava oss i lugn
giv oss stabilitet i upplevandet av helhet
så sjunker
stiger de
vill in i bästa vilja
i bästa vilja lägger jag er in i lugn

bästemor är ett vackert innebölrdsord
bästemor
bästefar

Inga kommentarer: