fredag 21 oktober 2011

den 21 oktober 2011

arkitektur
arkitektonisk
arki tektur
ark i (tek) tonisk
ser detta ord och var gång jag gör så förs jag in i en enorm sal
en enorm sal vilken egentligen inte är – en enorm sal –
ty denna sal upphör ej

visst ser jag väggar samt tak däremot ej ett golv

visst är det märkligt – ibland sätts det ett glas över en fjäril en geting ett bi – en insekt
ögon beskådar insekten vilken stångas med glasväggen
insekten är instängd
av en helt annan anledning
än i kristalljusväggar

visst ser jag väggar
visst ser jag tak
däremot ej ett golv

och detta är välvda
är valvbågar

undrar med vad är dessa byggda
och det enda byggmaterial jag kan se är moln
är månsilver

min upplevelse är att dessa valv ”rinner ned” samt förenar sig med det vilket borde vara golv

insikten fyller mig att denna enorma sal endast kan stå just genom den exakta jämviktsbalansen

det jag ser är hur stjärnor lägger sig likt punkter, stjärnpunkter samt riktar sina strålar i speglandegest in i jordemarker
i allt skapas cirklar och jag undrar varför hus började byggas fyrkantiga

hösten är kommen
stjärnor är synbara i våra ögon
och kanske är det stjärnstoff dessa valv är byggda av

lever med bilden av hur vi skulpterar med lera
i lera

ser händer skulptera med molnen i molnen
molnen är här lera

vi bygger våra hus med tak mot himlen
tak
mot
himlen

hur bygger himlar hus
himlar bygger hus med en öppning mot, till jorden
till
jorden

med andra ord är det jag ser en vacker kristallkupol
en vacker kristallkupol vilken sätts ”över” oss

vad
utropar du kanske – då kvävs vi ju, det var ju så det gjordes med insekten

så är det ej
kanske föll ett minne in i den vilken satte glaset över insekten
insikten blev förvrängd

insikten kan sägas vara insekten vilken söker stånga sig igenom glaset vilket är den vägg den icke lyssnande insikten är – ett minne steg in, ett behagligminne vilket själen så längtar till att uppleva – själen lyssnar ej fullt ut eller in, lyfter handen med glaset samt stänger inne insekten – är det en fjäril skall den förmodligen torkas samt nålas fast, är det ett bi eller en geting så stängs den inne i känslan av ett hot, nämligen att insekten skall stickas. och nog försöker insekten bli insikt i klart upplevande inte i suddat medvetande.
alltså denna kupol är ett glas, är närmare bestämt kalken
denna kalk sätts över oss och detta sker för att vi skall andas in klangerna
detta sker för att vi skall bringas in i fridssinne

detta är bilden av hösten
därav den höga rena klara luften
regnets skönhet
friskt vatten

skulle gärna säga ej vämjeligt.

i dagen
i min vandring frapperades jag av hur vackra droppar är
hur de liksom hänger kvar i grässtrået
gnistrar
började leva med
är detta från ovan eller är det så att markerna svettas droppar
svettas ut mödan av den oändliga blomningen våren samt sommaren bar

så bestämda är vi i våra riktningar
droppar kommer från ovan
dessa kan lika gärna vara under ifrån
kan lika gärna vara svettpärlor

jag levde igår med att bygga lövlyktor
det går ju inte att bygga snölyktor här just nu
så jag levde med
hur bygger jag en lövlykta
det jag såg var oerhört vackert
en skimrande lykta av löv
höstlöv

och visst kan den tändas
utan att antändas

och skulle denna lyktas väggar antändas
är jag övertygad i att skönheten skulle råda
inte rykande våtrök
nej
jag ser
röda fjärilar
höstfärgernas fjärilar eller fåglar

och jag kan höra sångerna ljuda ur kalken
och jag ser helt klart varför detta är hösten

i mitt hjärta
i mitt inre andas regnbågsklangerna tonande

och jag ser ordet arkitektur och undrar varför jag ser axteker

ser templet stiga upp ur
träden flätade fingrar runt
klippor lade blad över
lianer lindades runt

de plägade fläta vass gräs till tak till sina hyddor
till att bära föda i

de flätade av gräs

de flätade en väv
och denna väv är det jag ser lyftas
ur denna väv stiger templen upp ur det människan säger är osynligt

och vad lyfter väven

väven lyfts av kristaller nedlagda i hennes inre
i jorden

stjärnor riktar strålar
kristaller riktar strålar

väven lyfts och det uppenbara stiger fram
ur skymda

ser du detta från ett moln kan du likna det vilket sker vid en ridå vilken glider isär och skådespelet kan börja inför den andlösa publiken

och så är denna skönhet
tystnade omfattar orden in i klingande tonandevärldar
orden är renade och befriade ur sin förvrängda form

den sanna formkraften kan åter andas

i harmoni i kärlek i vilja

så sker detta
helande

och jag ser ordet arkitektur

ser floder stiga
tårfloder stiga
ur suckan ur kvedosånger
och jag ser floderna stiga
lösa upp kanterna
den röda leran andas
kopparglödande

slammet sjunker och jag ser floder andas klara
varje liv är en ark
en ark med vita segel
vilka följer floden
floden vilken leder till templen

där kolibri skall kyssa varje öga
till seende i
värme

så sker detta
helande

till allt
för allt
och i alltets krets

denna krets vilken är den eviga cirkelns skönhet

i mitten växa ett träd
asken är dess namn
idegran är dess namn
iden är i begynnelsen arkitektonisk form
tonande in i ark

örnen släppte en fjäder in i en hand
pennan skrev orden synbara
för de ögon vilka inte längre förmådde höra

kondoren släppte en fjäder i en hand
pennan skrev orden synbara
för de ögon vilka inte längre förmådde höra

så lades deras händer in i varandra
så lades deras vingar i varandra

i varandra till varande
varande varandra utan strider

strid strömmar forsen med allt det vilket är renat
genom havens djupa sånger


så sker detta
helande

till allt
för allt
och i alltets krets

Inga kommentarer: