lördag 8 oktober 2011

den 8 oktober 2011

jag vet att jag nu
skall tysta min stämma
*

hösten är kommen

drömskogarna har vikt ut
sina bladhänder

stig in alla korn
stig in
alla ljus
alla
tårar av svårmod

våra stammar
susar drömträden

bär er i stormar vinande
ylande vi vakar
med kupade
händer
om

våra stammar
susar drömträden
är starka
medföljande

drömskogarna sluter
sakta bladen runt

vaggar kornen
i röda
varmvågors

uppfyllande
ljus

i drömskogar synes
lanternor
skimra
ljusvalv
*
hösten har kommit
i hennes moderliga vara andas lövens, livens välfärd
väl färd
färd väl

hennes hjärta är i höstens förstlingsandning
i höstens förstlingsstigar

ett skepp av
av hennes kupade händer

hennes ansikte strömmar kärlek om i det hon möter liven
hennes ögon är omfamnande regn

hennes hjärta är
ett skepp seglade till porten
till stranden av in
vaggade vid linjens möte i väntansfärd
hon ser dem skrida i rader
pärlande rader
hon lyser dem vägen
med skimrande bladlågor mjuka milda

hennes hjärta är ett skepp
kan du se detta skepp

skeppet är hennes kupade händer
är hennes fingrar flätade
så är det med öppnade hjärtan
är händer är fingrar är allt av behov

kan du höra havet
havet röra vid vassen

kan du se honom
kan du se båtmakaren stå i vattnet
stå i vattnet med skäran
månmoder lade den i hans hand
i hans lyssnande hand

kan du se honom stå i vattnet med skäran i hand
illa, skada är ej min vilja
illvilja är ej min andning
min vilja är dig väl
är till dig
för dig väl
välgång

jag skär dig ej till blödande
jag skär dig ej till skada
se skäran i min hand
av stjärnljus slipad
av moder
given

darra ej du vackra havsäng
med solplymer i vindars andning
med skriftrullar bruna
i händer
havsvandrare
bli
seglare

och vassen hörde
och vassen bejakade

kan du se båtmakaren stå i vattnet med skäran i hand
inför varje strå, vasstrå

varför heter det strå
varför heter det rugg
strået är en stråle
av ljus av värme

ruggen är fjädrar varur droppar
soldroppar förenas med hav
kan ske är rugg;
skaka av dig det ruggiga
se det klarna i hav
rugg, rugge
tätt stå de samman
bärandeflätade i varandra
bär haven i sina händer
är hav
är vass
är vass
är hav

inför varje strå lystrar han
är du redo

väntar
in

ser orosfågel lyfta vingar in i ro

bejakelsen är tinderblad i hans händer
varsamt skär han av vassen

flätar, väver skepp
ett skepp en båt

är detta valnötens ena halva frågar du
så kan ske det är

valnöt vass hennes flätade fingrar allt är

vaggan hänger i taket
helt nära eldstaden
väggar skimrande röda

in i hennes händer stiga de
frön korn blomning doft

så seglar skeppet in i hennes hjärthamn
möts av
kärlekens händer
kärlekens händer omvårdnadens händer
omvårdnadshänder värnadshänder

händer tillreder höstens drömbäddar

och hösten är en smedja

jordens ådror sväller av all värme
av all värme hennes bröst hennes ögonhöljen strömmar
i smedja andas eld
ur varje blad stiga gnistord
renade
tvagade
helade

hammaren möter mjukt städet

i eldstaden andas fridens
husfridens eld

hon blåser lätt däri
nynnar hjärtans fröjd
nynnar hjärtans fröjd däri
däri
in i
i in

nynnar hjärtansfröjd in i sårade stämmor
och orden är ädla metaller
smidda ur smedens visshet

ur varje glödande ström han lägger till städet
i det hammaren mjukt möter lyfter klangen
stiger själens mening i andens ljus

smedens visshet är klanger ur;
till varje själ lyssnar jag
med varje ande följer jag
genom varje själv upplever jag dem i mitten
smider svärd
bärandesvärd till kronringen
smider svärd bärandesvärd i balanserande rörelse
balans er ande
detta är
smedens visshet given ur
bergens ådror

hösten har kommit

i hennes moderliga vara andas

lövens, livens
välfärd

väl färd
färd väl

och hösten är en smedja och vi är i den

Inga kommentarer: