onsdag 19 oktober 2011

den 19 oktober 2011






















jag har gjort mina val i livet
dessa val kan jag inte anklaga någon för
inte någon annan än
mig själv

*
(såg)

i natten lade du mina händer

ömt till ditt bröst

hörde ditt hjärta
andas mig
till

såg dig komma
kanske
kan
ske

ur ett moln

och detta moln
har följt mina vandringar

iakttagit i
in
väntan

mött dig
har jag ej tidigare i denna vandring

i den stund natten släcktes
gled våra världar isär

ur varandras


ser dina ögon upptända natten
du kupar dina händer

dina händer är en korg
fylld med diamanter

varje diamant
är
lyckan

lyckan vilken en gång såddes
för dig för mig för oss

i etthet
*
(falken)

jag kan ej sluta undra
varur striderna kommer
kan ej upphöra
upplevandekänna smärtan

vilken ilar genom hennes kropp
andas genom hennes hud

ser falken sväva
högt ovan grantoppar

falken ropar i vemod

jag är jaktfalken
den vilken av dem gavs röda vingar
färgade av offrens blod

i nätter av vila
i det dessa sover
vilka håller mig fången

tvagar jag vingarna i förtvivlan
i floden vilken förenar bergens ådror

och floden vattnar stränderna
med röda droppstenar

en gång

sattes jag i tornen
för att vaka över friden

i det friden söndrades
steg upp ur markerna

bredde jag mina vingar runt oron


skrudade mig i jordmantel
pilgrim blev jag

vallfärdade till tredje bergets kronblad

lade i dess öga oron

den vishetsvördade
lade sina silverhänder över

slöt händerna i varsamhet om
in i lyssnan

stilla barnet mitt

så berättade oron
stridernas vägar

tvedräktens kluvna ansikte

det var i den stunden kopparfloden
sköljde bergens ögon

hör hennes
stämma

ljuda

mildro

Inga kommentarer: