onsdag 5 oktober 2011

den 5 oktober 2011



















djupdunkel
så vackert är detta ord
så mättat med allt det dunkel är – ödesmättat –
djupdunkel; mättat med allt det natten är
dunkelhet, vilket jag upplever vara de slutna ögonen


sömnfågels vingar
strör


stjärnkorn


in i linser


fuktar näthinna


nät böljar i havsandning


fiskar
drömmar


simmar upp
upp till ytan


tager du emot oss


vindar viner
sveper mantlar


stormryttare rider molnhästar


in i
västanstall


ur molnvingar


hon lyfter sitt ansikte
stiger hon


silvrande
skönhet


silverne klanger ljuda i natten


silverne skönhet skänker vandrare ledljus


led mina händer in i är
oh moder av silverne vidder


sträck mina fingrar in i kronans stjärnhav
sträck mina fötter in i jordmån
så må mina tåblad blomma i jordens andning


sträck stammen min ur


i denna natt är stjärnor
lanternor i stormande hav
i trädens händer


i molnträdens händer


vandra med mig
låt oss se bladskymda
skymdas blad


dunkelhet andas
pulsen är en stegrande häst
hovarna slår i ditt bröst


det dunkla kan vara farofyllt


så är
den släckta färden farofylld
är den detta
farofylld
av färd fylld är den
denna färd manar dig
vak upp
lyft lanternan i din hand
upplys vägen


manar
skärp dina sinnen


sejdar täljsten in i din hand
vik upp de dunkla bladen


jag stiger ned i djupen av min själ; hör


finns det en början
så måste det finnas
ett slut
finns det ett slut
så måste det finnas
en början


stjärnvinden i mitt bröst fattar ömt mina händer


vi dansar runt


stjärnvinden lyfter ramsa in i sång


så är början
så är slut
allt är intet
intet är allt


så dina sånger in i mina händer
så skall vi sprida sångerna
dit sångerna hör
hemma


dunkeldjup är min längtan
framstig med ditt ansikte i dina händer
*
*
vid en strand står jag
står kvinnan


en sten har jag i min hand


det står hopp
på stenen
kanske har en andefläkt lagt hopp
i denna sten


lyfter handen utan att egentligen veta
rörelsen lever i mig
halvbåge mjukt till mig


ögon möter hopp i stenen den vita med solguldsåder


lystrar till stenvinden


handen med stenen vandrar i tvenne lagda halvbågar
s kanske du säger
jag säger lemniskata


stenen faller i sjön
ringar når stranden


kvinnans tår


återvänder till platsen för stenen insteg


eftersom efter som
allt detta
hela
detta
förlopp sker i hög hastighet
kan jag ej med yttre iakttagelse se hela
förloppet


det är verkligen så att ett hål bildas
en hålskål
däri stenen stiger i


vid en strand står jag
står kvinnan


sluter ögon


i detta kan jag se vattendroppar
vattendroppar vilka samtidigt stiger uppåt
uppåt


ersätter jag ordet sten
er sätter jag
med ordet droppe
kan jag se hur denna droppe sten sjunker in i havet
samtidigt stiger den uppåt


skulle jag vilja likna detta vid ett väsen blir det en grodd vilken stiger upp
upp ur bädden


samt sträcker sig in i vaken, blickar ut över alltet
*
(hoppstenen)


stranden var i denna stund tömd
tömd på sommar


nåväl inte tömd, sommaren lever i sjöbröst


vassen skimrade silverguldsplymer
svepte händer blad
mjukt över sjöns ännu varma ytöga


molnen i dagen seglar lugnstilla i vindars färder
ur sefyrs händer stiga de


sjön krusar sina vattenblads servetter
torkar barnens munnar händer
lek vackra skimmerbarn lek


och droppar leker
fyllda med
sångord


fåglar ligga med utbredda vingar
stilla
vilande


följande i molnhavs lugna
motstridigheter är skingrade
silade genom seende ögons fransar




det står ett jag en kvinna vid stranden
hon upplever lätt tyngd i handen


en sten har kvinnan i sin hand
utan att egentligen veta
lyfter hon stenen


dig känner jag igen
det gör du


stenen är vit med skira sprickor
mer linjer det löper en vacker åder
kopparguldsgul
ljus
bärnsten


urålderskåda dofta
havsvindar
havsfågel




stenvind lyfter fråga


ser du
ordet


det står


hopp


på stenen


kanske har en andefläkt lagt hopp
i denna sten


förhoppning andas stenen




kvinnan följer stenens vandring
från urkälla till hennes hand


för hopp förhoppning hopp


det händer mycket i livet
i en människas liv
viskar kvinnan
tunt


lågan är flimrande


det är märkligt hur det i en del liv
är så fyllt med
det vilket
känns
vara


känns vara nederlag,
fyllt med stormar
slag, vånda


hur det i andra liv seglar
likt molnen i dessa starka vindar


stenen lyfter handen
rör vid kvinnans ögon


ser du fasorna


våndorna
vådor


vådan av


ser du våden
ser du nåden


det sitter en fågel av oerhörd vidd i tallen den vridna
högt upp på bergets topp


tallen ser
fågeln ser


vådfågel breder ut vingar
lyfter
våndan


lyfter dig


kvinnans ögon omfamnar stenen


lyfter handen utan att egentligen veta
jag upplever dig i mig, rörelsen lever
i mig
halvbåge mjukt till mig
i den stunden framträder skriften så stark så klar så strålande så ingivande
ögon möter hopp i stenen den vita med solguldsåder, kvinnan lystrar till stenvinden
handen med stenen vandrar i tvenne lagda halvbågar, hon lever i rörelsen, du är lemniskata och lyfter jag handen så är du cirkel
släpp mig i sjön andas stenvinden
handen släpper stenen och stenen är en ljusbåge i lufthav stannar i ett ögonblick och
stiger i sjön med ett hopp, stenen faller i sjön ringar når stranden, når kvinnans tår, stannar ett ögonblick, återvänder till platsen för stenen insteg. kvinna står vid stranden med slutna ögon är stenen är sjön allt sker i henne, hon upplever hålet däri stenen sjönk in, upplever hur hon vidgas i ringar hur hon upplever kvinnans tår, kvinnan vilken står vid stranden, jag är en skål, en hålskål, inväntar dig, stenen stiger däri
vid en strand står ett jag
står kvinnan
hennes ögon äro upplevandeslutna
stenen är en droppe droppen är en sten
stendroppe vackra
sjung oss
våra sånger
droppar
stendroppar ljusdroppar kristalldroppar stjärndroppar
stiger upp ur hålet, hålet fylls av djup, vi sjunker vi stiger


vi vilar i en hand
i vattenbädd inväntar
väntar in
dig
ur hav stiger en grodd
ur en skål
en hålskål fylld


hon är en vacker kvinnogestalt en vattenkvinna
ett vattenväsen
sakta lindra hon ut sin kropp
lyfter huvudet sträcker armarna uppåt
sträcker hela sitt väsens skönhet
hon är
vacker
och vi är ett


samt sträcker oss in i vaken, blickar ut över alltet
jag är en spejare,
stiger uppför kullen den höga,
klättrar upp i träds krona,
blickar ut,


iakttager i vördnadsfylld tystnad,


jag kan höra en fjäder falla ett dun falla
röra vid jordens täcke,
röra vid hennes hud,
upplever vibrationer av rörelsen i mig
jag andas in dig,
andas in marker,


kan jag uppleva ditt lugn dina fredade stigar
din fredade andning,
ditt fredade sinne släpper jag ringarna


ringarna i vattnet fria


jag följer ringarna ty jag är ringarna
följer denna så vackra resa i inre djup


vi når berget,


berget med klippor, med klippblad, stenblad,
med utsprång, klipphängen
vilka är blanka av vatten


stenen i min hand vilken är jag viskar
kan du se


en del klippor är blanka av vatten en del är matta,
en del är omringade av virvlar kast och svängar
en del är omgivna av lugn av stilla
allt är detta berg
är du


det sitter en fågel av oerhörd vidd i tallen den vridna
högt upp på bergets topp
tallen ser
fågeln ser
vådfågel breder ut vingar
lyfter
våndan


lyfter dig


släpper mig in i sjö och jag faller, faller mjukt i
sjöbladshänder


stiger
upp
ty detta vet jag
jag vet att detta skall jag


vid en strand står jag
står kvinnan


hennes ansikte är i berget
bergets ansikte är i hennes


vattenfallet är
mjukt vitt
böljandeflödande hår


rinner
forsar nedåt


sten i min hand
sten är jag
hopp
hoppar i sjö
vattenfall hoppar in i sjö


jag bär mitt hopp med mig


vattenfallet stiger samtidigt uppåt
så skall ske


droppe lägger sig vid min fot
helt stilla
se


barnet med ringlande fria lockar
hoppar hopprep
tvinnat av ädlaste trådar
håret det mjuka
vattenfallrinner nedför axlar skuldror
rygg
andas fritt
kan du se denna visdomsfyllda rörelse i dig
i allt


det händer mycket i ett liv så var din stämma med smärta


ser du
för att nedslaget ej skall tynga dig för hårt sker en samtidig stigandelyftande rörelse


hoppar du så faller du
samtidigt lyfter vinden dig
du faller samt lyfts


i allt verkar denna rörelse


vid en strand står jag
står kvinnan


en sten har jag i min hand


det står hopp
på stenen
kanske har en andefläkt lagt hopp
i denna sten


lyfter handen utan att egentligen veta
rörelsen lever i mig
halvbåge mjukt till mig


ögon möter hopp i stenen den vita med solguldsåder


lystrar till stenvinden

Inga kommentarer: