lördag 29 oktober 2011

den 29 oktober 2011






















smaragdrena
klangers
tonblad

släpper träden in i vinden

smaragder gröna

strålgraler
grader

sågar du
slipar du metall flyger grader, metallstickor, flisor, spån

visst är det intressant att dessa stickor benämns grader
en grad är en del av – är en mätbenämning
en mätsticka
en konsolidering av ett material
kanske en potentiering

ja, slipar du tillräckligt länge tillräckligt mycket löses hela metallstycket upp i miljoners grader och kan i detta sägas vara
åter upp stått(står) metallen i det metallen kom ifrån nämligen planetsfären

smaragden är en vacker sten
en ädel sten

så ofta ser jag smaragder vara blad – smaragdblad
och visst har jag stundtals undrat varför jag ej ser rubinblad ej ser safirblad
samtidigt ser jag smaragdbladens oändligvida skönhet

lägg mig i din hand
låt mig vila i din hand
möt mig
i den jag är
i det jag är

viskar smaragdblad

jag omfamnar stunden
kvällsstunden
däri är mina strålar sammanflätade
till en ”korg” en skål
en kalk

ur haven är jag stigen

urhaven

gav mig dessa kanger

ja
jag är den vilken vandrar i städernas gränder
tänder lyktor

är alltid nära morgonen samt aftonens rand

kalken
gralen har en rand
den randen vakar mina händer
mina ögon
mitt hjärta med

venus är jag
isis är jag

jag väcker sandkornen och dessa befolkar träden
smaragdbladsträden

ser du smeden
han driver kopparens klanger in i hagen
in i fållan

av två halvor är en boll
tag bollen i dina händer
upplev värmen strömma
genomströmma dig

så är jag nu värmen i dina händer

bollen har en mittlinje

en rand
den randen …

allt har en densitet
allt har en bristningsgräns
för den rymd av det den enskilde är
ser du
du leder floden, sjön, havet, haven
vatten
in i ledningar
vidare in i rör

däri
i rören är oceaner av liv

du använder nu kranar för påsläppning amt avstängning
fängslande samt frisläppande

ser du vattnet
vatten flöda ur kranen, upplev dess glädje

ser du ej till rören sprängs dessa ty allt har en bristningsgräns i frihetsberövandet
en rand

den randen …

Inga kommentarer: