tisdag 4 oktober 2011

den 4 oktober 2011

(berörelse)


älskade


vad skall vi tala om


omfamna med våra ordhänder
vandra i
i denna dag


om skogarna
vilka aldrig fanns


inte fanns för att inte några

gra
ville se skogarna


för att nå gra förpassade skogarna med sin sko


älskade skall vi
tala om molnen vilka aldrig fanns
inte fanns för att inte några

gra
ville se molnen


hur skogarna hur molnen slöt sina vingar om


huru vackra lever skogarna i vingarna


trädfolken skrider bär
pärlor
ädelstenar


stamsånger
i hjärtkälla ljuda


mossa mjuk omfamnar bara fötter
stegvisa fröjder möter
silverdroppsbarn
skogsstjärnor tindrar
linneor ljuder
klockrena
kattfot


natt och dag
violen ljuder tätt sluten till hans bröst


ormbunkar stensöta
så vackra är bäckens kvinnor
vilka sluter dem nära
med sirliga
fingrar
lätta
lyfter ur klanger ur strängar
harpospelare
lyrans strängar
silverne


svampar i långa rader vandra de
trumpetarna
gula
bruna
guld


sporde du näktergalen i trädet
var bäcken andas


var tjärnens öga väntar dig


solfingrar
mantelsols diamanter
rör vid trädens knäppta fingrar
tjärnen andas
i ro stå de
de kronbärande
djuren
i ring


luften andas fåglar och högt upp
sväva de
duvhök
falk
örn


och molnen
molnen seglar vida
vida


älskade


hur skall vi
beröra varandra i denna dag


i denna värld i detta världsvara synes många vemods – smärtögon
kan det vara så;
att se djup och höjder
samt leva i en oseende värld
är att mattas


ögonen andas därigenom medvarandets smärta


och vi kan välja att vara oseende
har vi en gång öppnat går det ej att stänga


vet du


allt vatten andas rörelse
evig rörelse
droppe
i hav
förenas


är
hav


hav uppstiger
är droppe är i denna rörelse alltid vatten


vattenmoln
sila molnen genom dina ögonfransar, penslar
och du skall se droppar
tusentals droppar
droppljus


i gläntan den av mörker synes
ljusflocken


ljusflocken upplyser


lyfter med varsamma fingrar
ögonfingrar
slöjan
mörkerslöjan
doket
oket


och haven är en droppe
och droppen stiger in i haven
och haven stiger in i droppen


ur gläntögon rinner strömmar av värme


ljusflocken skimrar i gryningsglöds höstvind


skuggor springer
springer ilar


avbrutna spetsar pilar
brustna pilar trubbspetsar


ilar springer
kvider


kvider


tyst


skogen vakande med gläntan i ringen
viskar


rör er
stig in
stig in i rörelsen
ni stannade


märker ni ej frågar skogen


ni


stannade


skuggor tror sig springa ila kvida


kvida


tyst


det gör de
sig tror de


ljusflocken samlas runt de stelnade strömmar flödar ljus
gläntan strömmar flödar värme
skogen nynnandesusar


vaja
vagga
vaja vagga det tystade
låt livet väcka er


upplev
våra rötter våra stammar våra kronor


skuggor
tror
sig


stanna


stiger in i rörelsen


och marken andas guldbladsbäddar glödande


ja
doften är den högsta


stiger upp ur
upp
ur


i hösten faller meteorjärn
edra hjärtsånger stiger


med lyftade viljesvärd
strålar edra vackra människor


kanske
i eder människogärning


kan
ske
i eder människogärning
strålar edra vackra människor


ser du
frihet är en vacker fågels rörelse
fågeln har ett rede


fågeln har ett rede
byggt enligt fågelns behov


till detta rede
återvänder fågeln alltid
var än detta rede befinner sig


upplever du


allt vatten
andas
rörelse


evig rörelse
droppe
i hav
förenas


är
hav


hav uppstiger
är droppe är i denna rörelse alltid vatten


månmoder kupar armar runt stjärnfloden
vaggar barnet i sjö


vindar samlas i cirkel av ljus
vakandes andandes med


månmoder väcker rosenkindade barnet i sjö


stjärnfloden häller hon varsamt
in i bergens händer


stjärnfloden är
grenar
grenar i stjärnflodsträdets krona


i varje droppe ljuder
ljuder deras
vattenfolkens sångord


sångord är detta träds denna stams bark


i sjö
sprider träd ut sina rötter
skålar


skålar med skimmerlågor synes i natten


i morgonfågels vida vingar äro de
skålar tusen och åter tusen lotusblommor


i varje en ljuder
ljuder sångordens fullbordan


hur kan vi fånga rörelsen
genom att se fångas urkälla
han kastade näten i sjön
till mättnad av de hungrandes ögon


ser du nu alla droppar vilka stiger
ser du vattenmoln
ser du regnen vilka faller
ser du löven bladen vilka faller


ser du den så kallade förmultnanden
då ser du värmen vilken utlöses utverkas av detta


vänder du din blick in i dalen däri regnen värmer händer
samt ser
vinter
vinterfolken gnistfolken vitgnistsfolken vandrar
nalkas


i den blicken ser du snö
snökristaller är dina ögon


gnistfolken snöfolken ser liven frysa
de har lärts att frysa i snö
i vinterpläd


vad gör vitgnistfolken


de rullar bollar
droppbollar


bygger snölyktor ur bladlyktor
*
(kan vi)


kan vi
fånga


löven
bladen


rörelsen


kanske joggarna egentligen är de
vilka står still
fångade i
sig


förglömmandes
sitt


rörelsen
är


liv


rörelsen är yttre beröring inre rörelse yttre rörelse


löven
bladen


nosar
rumlande runt valpar katter lekande upptäckarvindar


doften
är
egentligen det högsta


löven stannar
lystrar


väntar
doftens bud


löven
bladen


klättrar rinner uppför stammen


är
pärlor


kan vi
fånga rörelsen


din promenad skänkte dig doften i ditt inre
*
fånga : för återgivande nära gudoms andning
fånga: för åminnelses närande gärnings ansikte
fånga: för åminnelses nära Gabriels andning
fånga: för återgivande nära gärnings avsikt


ja, så ofta har jag stannat inför detta ord i det ordet uttalas, undrat hur fånga och varför
jag ser bilden av löv av blad
vindar vilka leker
ser gemensamdansen
ser
människor vilka ej ser, vilka går förbi
i det jag skriver den meningen; går förbi
ser jag alla dessa människor bli statyer medans livet runt dessa är rörelse
kan både se och uppleva hur ont det gör att bli dessa statyer, vilka är vackra, kan uppleva hur dessa statyer viskar tyst; förlös mig och det är exakt det, rörelsen söker skänka
rörelsen inväntar en droppe ur deras ögon – ja, jag önskar säga en droppe blod ty denna vilja till förlösning kommer ur hjärtat.
och jag ser bladens rumlandelekar
valpar vilka rullar runt
kan uppleva doften
framförallt rörelsen
färgerna
guldbladstäcke
bädd
vindar, barn är upptäckarvärldar vilket vi i egentlig mening alla i allt är. lev med den bilden att du är ett blad. du har suttit i trädets krona, följt våren sommaren, du har följt allt detta vackra, blomningen, du har inte kunnat röra med dina fingrar i gräset i ängen, du har ej kunnat beröra samt beröras genom huden, genom fingrar tår barfotavandringar – du har med dina ögon instigit, med hela ditt helhetsväsen men den enskilde du har ej kunnat röra vid. bilden är att vara iakttagare utan att nå. så kommer vindarna samt hösten och vindarna lyfter ned dig, du dansar först i luften med vindarna så når ni marken. först nu kan du verkligen säga; jaha är detta marken, är detta mark. alltet är visdom och det vilket sker är detta; förmultningen sker, så är det för att värmen skall utlösas. doften är pärlor vilka stiger upp och dessa är bladens knoppar. vi har tidigare skrivit detta, att träden endast visar ett plagg i stunden, du skulle bli snurrig av att se hela detta förlopp i en aldrig vikande strid ström, det är evig i utförandesfullkomning.


och jag lever med bilden av så kallade besvärliga barn vilka jag haft förmånen möta. lever med det jag så ofta sagt; de mindre barnen bär tendenser till än det ena än det andra – så kallade diagnoser. ser trädet stiga fram och ser bladen, alla dessa blad är tendenser, dessa tendenser är där och de kan utvecklas till en ensidighet i det att barnet inte får de svar det ber om.
jag ber er – se dessa blad, tendensblad
säg inte att det är barnet; så blir du
träden visar det så kallade miraklet
fäller bladen
samt i våren vaknar gives gryningsljus


inte något säger dig att bladen,
tendensbladen skall utvecklas till det vilket benämns sjukdom
bind inte fast barnet vid denna fantombild


tillåt barnet växa in i sin jordiska kropp
var ett redskap
gräv inte ned barnet genom att vara en spade.


och


fråga dig vad sjukdom är


läste en strof i dagen; vad är det som säger att en människa är tokig eller vansinnig på grund av ångest, depressioner eller på grund av att den hör röster inom sig, är tanken någonsin tyst – egentligen.


jag säger; är den vilken kan katalogisera, konstruktivt
det vill säga indela rösterna, urskilja rösterna
samt stundtals ge dem namn,


är den individen, det sinnet
tokig eller vansinnig.


kan det vara så att den vilken ges diagnosen vansinnig är den vise,
den kloke,
kan det vara så att den vansinnige är den vilken innehar allt det så många eftertraktar.
jag menar blott; är inte det visdom att kunna urskilja
tankens trasselnystansröster, virvlande stormar och så vidare
samt ändå stå kvar i sitt själv


är detta inte ett uppövande till ett vant sinne
jag är van vid detta – jag har kunskap i detta och jag delar med mig av vägarna


naturligtvis finns grader av allt, det jag säger är: se genom muren, riv gärna varsamt ned ett par stenar, så kanske det inte behövs galler snarare medvarande händer.
*
(djupdunkel)


djupdunkel
är min längtan




låt mig
vandra


med din hand i min


det är
det


enda


min djupdunkla längtan


ber

Inga kommentarer: