fredag 7 oktober 2011

den 7 oktober 2011

det är så
vet inte när det egentligen började eller slutade, det är inte ett började eller ett slutade. det är ett skeende. i det skeendet steg jag in i inte, inte vara, med andra ord kan jag skriva att jag är ett intet. vad är i detta att inte vara, det är att inte finnas. jag vet att jag finns – kan med handen känna huden att jag har en kropp, smärtan i kroppen förtäljer att jag finns, den söker jag sopa undan. Det jag har så svårt att sopa undan är att jag inte finns och ändå finns.
sakta har jag sett hur vänner löses upp, försvinner och det har med mig att göra för jag förmår inte, förmår inte och den enda anledningen till att jag inte spontant lyfter luren är att jag har inte skeenden att berätta, har inte glädjeämnen att berätta, skall jag berätta att jag gråter varje dag att jag kämpar med att inte lägga mig ned i förhoppning att inte resa mig upp igen. skall jag berätta allt detta
det är verkligen realt så att jag befinner mig utanför tiden
jag har stigit ut ur tillvaron


och det är bäst så
för alla parter


bara jag slapp smärtan för det är så att jag plågas.


och jag förundras över, med, i orden jag skriver samt förmedlar:
ibland
lägger dimman sina händer över våra ögon
... vet du vem det är
hör jag barnet ropa.fnittrande lekande


vi tror att solen ej orkar
sol orkar


visdomsfolken såg sol
såg in i sol
varför skriver jag ej solen
därför att de såg sol


sol är ett vidare skeende är alltets sol
sluter du ögonen samt kisar in i solen blir solen en sol
i denna sol andas det sol är
denna sol har stigit ut ur en sol ut ur solen det är den sol vi kan se i trädens kronor
det är en tusensol
de begjöt marker byggnader med guld
begjöt är ett vackert innebördsord ty jag ser folkens händer bli guldhänder
guld skänker värme samt löser stelnade floder
de såg levde i dropparna i skogarna
såg guldet
såg silvret
såg jordmognaden stiga upp ur det vilket är guld vilket är silver
såg jordmognaden stiga upp ur havet


havets ögon tårades
fylldes av värme vid anblicken av hennes skönhet
ljusstrålar flätades, lyfte jorden steg upp i all sin skönhet i våra bröst
de såg saturnus ringar
och ringarna var i havet
saturnus var i mitten av havet
den enda var saturnus
centrum
hjärta
sände sina ringar till stranden
till den så kallade periferin
ringarna förenades med livets cirkel
bringade budet av livens födslolängtan till mitten
och havet lystrade till hjärtats bön


allt detta såg folken
allt detta levde folken i


skeenden kom, vandrade, kom, vandrade


folken drog sig in i skogarna
in i bergen
in i vidderna


bidade hjärtats bön


i deras bidande kom de, herrefolken – dem vilka benämnde sig så med rak, stel hållning, dessa skövlade, spillde ut folkens blod över klippor över marker stack spjut i hennes bröst
skalade av deras guldbladshänder från markerna och markernas floder andades röda
hon kupade sitt hjärta om folken
lade helandeblad över såren
i hennes hjärtros bidade de


de stiger ut i ordens mening
deras ord är komna deras guldbladshänder


guld skänker värme är det elden är
löser upp det stelnade


missionärerna och många med dem har tillverkat benämningar
allt ur det de ej förstod med sina hjärtan
de spikade in begrepp terminologier i allt för att kuva


dem de kuvade var mest dem själva


de ropade ond
ropade ondska
istället är en god fråga..vad är ond – ondska


vi tycker så mycket om att lägga så kallade negationer utanför oss – och i det jag talar om livets flod vilken rinner bort från mig, vänner vilka löses upp är det inte ut ur att jag lägger detta på dem, det är jag själv vilken ej förmår.
*
i det att allt är en del av allt
varför är det så lätt att ”endast” se människans uppbyggnad vara delar av allt, vara ett mikrokosmos i makrokosmos.


(andas in vinden i)




vindar viner starka
ljudmässigt


regnen stiger in
synliggör vindarna


moln, växter avslöjar – slöjar av vinden
vindarnas osynligmantel


visar rörelsen


så stiger havet upp inför mig
och havet är vackert




sträcker in mina händer i hav


djupt ned
djupt in


nuddar vid
snäcka stiger in i mina händer


lyft mig
lyfter snäckan


sitter på klippan
på stranden samt följer formen
formspråket
linjerna
färgerna


är du havet


inför mina ögon rullar havet sig samman


havet är snäckan i min hand
i min hand håller jag havet


ja, jag är havet viskar snäckan
och havet är i mig
och vi i allt
och allt i oss


*
*
*


en silverne klocka ljuder i själsnatten
väcker drömskogens skönhet
drömfloden
är silvervit


dimman är smekande slöjor
skimrande ljusblå blad skimrande purpurrosor
skira sirliga fragila rörelser
rör vid ansiktes slutna


huden rinner av är ett med liven


natten stiger in i dagen
dagen stiger in i natten


staden viker upp sina svarta tårar




glöd flimrar
stiger


gnistor dansar i vinden
drömvinden rör vid mitt hjärta




drömstädet ljuder
mjuka klangregn




ställer mig i vinden
natten andas vild
lågorna runt mig fladdrar med vindarna
vindarna vilka lätt finner vägar in
molnen seglar i takens lyftade bjälkar
prismaljusen dansar
fägrande




ofta vandrar jag denna stig
ofta vilket är alltid


släpper mina händer
är fåglar vilka andas i luften


nedför mina armar rinner stjärnflodens strömmar




bladen regnar in i mitt inre
däri skimrar min hud i natten med stjärnorna




i livsstunden förmådde benen
ej bära mig dit
lade mig i
bädden




eldar har jag sett brinna i natten
trodde det var eldar tända på bergets sluttningar




andas in vinden i ditt ansikte


ställer mig i vinden
med penslar i min hand


med färger i skogen


i skogen satta kristallkrus


låt mig förtälja dig först om dessa krus
dessa krus väg


regnen lägger sig helt stilla inom berget


bergsfolken lyfter droppar
en efter en
till


rör vid droppars fråga till svar


vidrör renar
slipar
kristallers linjer strålar i bergets grotta
diamantljus uppfyller




så håller bergsfolken varje droppe över lågan
exakt där utan att brännas


stjärnor målar bergets väggar


i mitten
vid bergets rötter sitta en urålders kvinna
med sländan snurrandes i vänster hand
andas
dunlätta
vingar


bergsfolken tar emot
sätter varsamt kork av glas ned i varje krus


skogsfolken lägger krusen i skogens hjärtring


ställer mig i vinden med penslar i hand


denna natt är min målarvilja en man
känner hur alla lås sluter till




hur gör jag det frågar jag drömvinden


slut ögonen dina
låt dig föras av dennes hand


drömträd viker upp duken


ur kristallkrus flyga korkar fria
glasvingar


rör vid brunnens lock




stjärnor tindrar
i själsnatten




slut ögonen dina
låt dig föras av dennes hand


andas in vinden i ditt ansikte


*
*
*




upptrampad är stigen
blommande är stigen
stigen är blomstergirlang
lindad runt berg


doften är det du andas in
doften är det du ser


berget
berget andas in spåren
spåren av mina gångna


ofta vandrar jag denna stig
ofta vilket är alltid


släpper mina händer
är fåglar vilka andas i luften


nedför mina armar rinner stjärnflodens strömmar




bladen regnar in i mitt inre
däri skimrar min hud i natten med stjärnorna




i livsstunden förmådde benen
ej bära mig dit
lade mig i
bädden




eldar har jag sett brinna i natten
trodde det var eldar tända på bergets sluttningar




andas in vinden i ditt ansikte




gardinen rörde vid mina ögon
vinden bar mig till


stöttade min svaga
uppgivna
kropp






berget
är upplyst inifrån




har tänt eldskålar i varje fönster




väktaren stiger fram
bär guldringar runt överarmar


bär vit innanklädnad
bär indigoblå mantel


solsmycke håller samman mantel
där vid nyckels boning


trenne fjädrar håller väktaren i höger hand




han rör fjädrarna
andas in vinden i ditt bröst


de leder mig in i bergets upplysta värme
breder ut min kropp


jag vilar stilla i stenbädd
väktaren rör fjädrarna vaggande
salviadoftens slingor
lindas runt




och berget är så vackert




rullar mig samman i det nionde steget
de lägger mig i havet




han lyfter snäckan mjukt
till sina läppar






andas in vinden i ditt ansikte

Inga kommentarer: