lördag 10 juli 2010

den 10 juli 2010

människan
tycker så mycket om segrering, segregation
att dela in i spalter
staplar
graderingar

lögnen går inte att graderas
lögnen är en tår vilken stiger
stiger upp inifrån
lögnen är ej skimrande såpbubbla vilken stiger
lögnen spricker alltid
förr eller senare
senare eller förr
det är det enda den har gemensamt med såpbubblan
såpbubblor gjordes av såpa, såpa renar
det har lögnen gemensamt med såpbubblan då den spricker
lögnen är en tår vilken stiger
hjärta lider av svek
viskar; du har svikit ditt vara
se din lögn
hela
dig
lögnen är en tår vilken stiger
faller ned över dig
icke regn
en seg massa
sekret
klibbande klister vilket hindrar din tungas flöde ty var gång du talar
måste du minnas lögnens första maska
vägrar du höra
vägrar du se
stelnar sekretet och blir en rustning
hör då i nattmaran hammarslagen
ditt hjärtas bankande mot rustningens innerväggar
tag en hammare en pinne och hamra i en burk då vet du ljudet
lögnen är av rädsla
oftast av rädslan gjord
rädslan står på knä bönar och ber; lämna mig icke
överge mig icke jag förändrar mig till allt det du vill
lögnen är oftast vägen till egenvinst av det ena eller andra slaget
slag är lögnen alltid
lögnen används ofta på grund av tron att det går fortare till vinst eller vinning
det är en genvägstanke ty det vilket vandrar sitt förlopp sitt skeende är stabilt
stabila hus bygges på fast grund
det finns en orsak varför ilande vindar bäddas in i stora vindens hjärta
det finns en orsak varför vindarna är fyra
lögnen går inte att graderas
den börjar från en stavelse och stiger
detta stigande är inte i etapper
det är en ström
vilken sker
en skeendeström
det går inte
är en omöjlighet att säga: det ögat ej ser gråter det ej över
varför är det en omöjlighet; därför att allt liv är förenat, med andra ord ser ögat det osedda, ty lögnen är i är
valet är huruvida du skall tillåta lögnen växa eller huruvida du skall runda av dess tagg
då du väljer runda av försvinner ej taggen med en gång
för ser du, lögnen, taggen har blivit ett sår vilket helas i sin takt
i sinande takt sjunker lögnen
sjunker in i ljuset
detta låter märkligt och det är så
lögnen är en slags smärta och därför sjunker den in i ljuset av den anledningen att människan skall inse dess icke berättigande
den användes av en orsak vilken oftast är rädsla

du har ställt dig frågan; jag skriver om skönheten om det vackra, ändå ser jag ej orden vara för mig, ser smutsen och numer är jag trött på mig själv
du säger att du är trött på dig själv; hur

jag är trött på mig själv att jag ej förmår lyfta mig över tyngden över smärtan över allt det vilket hindrar mig, mitt liv. befinner mig i en slags väntsal där allt ekar tomt, ser inte tåg bilar eller bussar, det är öde ödslighet.
jag är trött på mig själv
och jag har gett upp.
jag bar en dröm
drömmen
hette
liv

det är ej så att du lever i lögn
det är ej så att du ljuger då du skriver talar, inger gjuter in hopp, strömmar ditt ljus och ditt varma in och till,
du ljuger ej
du talar sant
du andas in medvandrare
upplever deras fråga
ger svar
är det lögn
hur skall det vara lögn

sannheten
sanningen går ej att graderas
den börjar från en stavelse och stiger
detta stigande är inte i etapper
det är en ström
vilken sker
en skeendeström
det går inte
är en omöjlighet att säga: det ögat ej ser ler det ej över
varför är det en omöjlighet; därför att allt liv är förenat, med andra ord ser ögat det osedda, ty sanningen
sannheten är i är

den är en ström
ett skeende
den stiger

människan eftertraktar frihet
det finns en ö vilken är frihet
det finns en pärla så strålande vacker
vilken är frihet
friflödande
dess namn
oändlig
frisalighetsande
i sannhets ljus
väver jag dräkt av ande

ser du trädet
du kan se trädet fällas
delas i stora stockar
trädstockar ligga
ser du mannen resa stocken
det är en omöjlighet säger du
det är det ej, mannen reser stocken höjer yxan och
det torra, den torra stocken splittras i tusende flisor, band, strålar
dessa hålls samman längst ned
det är verkligen en pilblomma eller en blomma av stickor
trädet, stammen är splittrat
uppdelat
segregerat
men
så sker det
pilarna, stickorna det splittrade slår ihop
sluts samman och är stam
förloppet sker inom citationstecken baklänges
ty åter står trädet
helat framför dig
är det svårt att se denna bild på grund av det människan säger vara omöjligt – logiskt omöjligt; att det ej går att klyva en stor tjock stam i tusenbitar från ovan eller mer ovanifrån. se då blixten vara yxan
visst är det så att det går att gradera, göra diagram och segrera men i allt
i allt lever en inneboende vetskap om helhet
i helhet
och detta gör att det splittrade slutes samman i kärlek
mänskliga händer kan förhindra försvåra
de kan dock icke skilj
åtskilja

en gång var du barn
barnet lämnade dig aldrig

barnet är
är
hjärtat

alltid

är alltid hjärtat

var gång vi verkligser barn
upplever vi
vårt barn
vår födslovilja
vårt ljusminne

vem du är
det vet egentligen endast du
endast du och universum

då vi når in i hjärtat

ser du knoppen
hela vägen fram till knoppen
den hårt slutna knoppen
den är ej hårt sluten
den öppnas

vem du är
du är en vacker själ

allt detta vet du redan

i min värld får vi aldrig barn, vi möter dem "får" gåvan att vara barnen nära
livet nära
barn
ja, vi är alla barn

varje sant skriven klang är ett barn...

så vem är du
det vet du

ungefär så


med träck torkar jag av mig alla drömmar jag bar
med träck lera och halm torkar jag av mig alla drömmar jag burit
alla de drömmar jag drömde inför mitt födsloinsteg
de blev ej och jag måste sluta hoppas
jag tar jordens träck torkar av mig alla de drömmar
jag har drömt
alla drömmar jag burit



jag har alltid trott på eller till den utsträckta handen
skolar mig nu till att icke bygga hopp
lägga handen över var gång
hoppet stiger fram
det gör för ont
hoppas gör
för mig
för ont

har slutat hoppas
har gett upp

gnista antänder faller ur stjärnhänder
är det livslåga
är det hopplåga

hoppa
in

en hand en vind
ett ord
vänds till

sträcker
handskål
bjuder

kvar andas
saknad

så många gånger har mitt ansikte strålat
en gång för det vilket är oändligmarker sedan
sedan, ser ett vackert land
sedan
hör vackerfåglar
vida vingar
blommorna är vidsköna doftande nektargömslor
blyga synes ögons stjärndoftan andas
frö släppes
mark
tar emot
spira
spira själ
slingrande omfamnan
följande

silverne nål vandrar in vandrar ut
vad är vad
slingrande omgest vandrar tråd
runt
om
stam
rot krona stam
alltmöte
i sedan

lämnar ditt inre
det är trångt
du söker hålla tillbaka mitt liv
kämpar
ber dig
lägges utanför på ditt bröst
det är kallt
kall orytm
sakta öppnar jag ögonvingar
du ler ej
ejleende
hälsar
hårdfingrar
tar i
sträckte fram händer
mig
hoppades
trodde
vi dansade några varv
en haltande dans
barn ungdom
vuxen
stickor ljuder
garn rinner mellan fingrar
tröja vantar sockor byxor
varmkläder
maskor avig räta
räta avig
en väv av

händer
så upprepas mönstret
repas upp
hoppet
är
en vacker blomma


en hand en vind
ett ord
vänds till

sträcker
handskål
bjuder

kvar andas
saknad

lyssna inåt
lyssnar inåt för att begrava saknaden av händer

med träck torkar jag av mig alla drömmar jag bar
för oändligsedan

regn ser regn falla floder
ånga stiga
dimma
lugn
var
lugn

de skördar

ser ängar torka kvida
skördetröskors skovelhjul
skovelknivar
skär

regn ser regn falla
falla floder
virvla

jord vattnas allt mörkare
är jordsögas pupillskimran
iris regnbågsekrar snurra
blandar lera med halm

de tätar sprickor
mot vind
mot ljus
mot värme
mot värme mot kyla
mot allt

regnfolken vandrar skriver med stavar i jord

hängrännor bågnar
knakar
bubblar över
stuprören
är virvlandebubblande
forsrännor
invånare ser endast förödelse
tätar
täta skott smäller

jord vattnas allt mörkare är jordögas pupillskimran
iris regnbågsekrar snurrar
blandar lera
och halm

jag tar jordens träck torkar av mig alla de drömmar
jag har drömt
alla drömmar jag burit
min hud glöder
smärtregnen faller
struprören
kvider
vidgas
vingar
flyger
ut

gnista antänder faller ur stjärnhänder
är det livslåga
är det hoppets låga
hopplåga

marker flammar hetta
andas svedda

ur månmoders öga
faller
en

tår

rykande rök
rökspiraler
groddar

förststjälkar
stiger ur svedda händer

ur månmoders händer
sköljer silverdimma

begrava är
se
vit lilja
andas

ser en sedan länge sedan stängd port
det är ett berg
det är en grotta
ser en gestalt gå in
träda in
inträda

upplösas av ljus
ljuspilar
strömmar ut från bröstet
öppnar portens stängda

regn ser regn falla floder

det förundrar mig varför jag alltid är tvungen skriva positiva slut
ofta är hela mitt inre fyllt av smärta
genomkorsande
ett skeende där jag har en enda önskan och den är att lägga mig och sluta ögonen, sätta mig på golvet med armar om för att hålla samman och vagga mig själv
upplever en stor stenskiva över bröstet vilken trycker
hela mitt inre är explosiv kraft
av kraftfingrar
tidigare räddes jag upplevelsen av denna kraft, var rädd för att jag skulle vara vansinnig om jag släppte den fri. idag vet jag att så ej är fallet, är varken vansinnig eller nåt annat onämbart och förresten vad spelar det för roll, det viktiga är att jag ej frångår är
så då är detta en del av mig att skriva, vända till positivt.
kanske inte kanske, det är så att jag är starkt medveten om vad negativa ändelser gör
varför inte söka ge själar bilder av lyckliga slut
för dessa lyckliga slut är alltid
vi har bara för bråttom
dessutom existerar ej slut
endast början
avsåg skriva förnyelse men förnyelse, vad är det är icke allt nytt
i befrielseljus är allt
skapande

människan har alltför bråttom
allt för (mycket) bråte om

träder in i en av de största balsalar
bär mask
stiger in genom porten möts av glänsande marmor
en avsats eller är det en perrong
stannar
gör en sista kontroll
är allt på plats
leendet ligger rätt
kroppen är täckt
i handen håller jag en mask
eller masken är fästad på en pinne
eller är det en stav
en modstav
vandringsstav
masken täcker mitt ansiktes överdel
leendet är synligt
ögonen glittrar i ljusmöte
det är ofrånkomligt
jag stannar till skrider så nedför en trappa
kjolarna rinner med mig
blickar lyfts
trygg är jag
visar ej mitt inre för allom
döljer ej mitt sannhetsljus
jag hinner med i strömmen
en hand möter min
vi svävar runt
lyssnar
ser in

vi dansar ut in i friluft
ser in
in ser
sänker masken
visar ansiktet naket
masken har icke dolt mig för världen
masken skyddade mina innersta strömmar
tillät hjärtats tankar stiga
jag är med i skeendet
*

Balsal
träder in i den största av balsalar
vägar andas asfalt
människoögon
ryker

i kråmande rörelse

himlar seglar
rodnar
brinner

tak sveper
takögonlock viker undan

rykande
osande
virvlar

karavanen rinner genom stadens torg och gator

vackra är de


i kraftmöte
hästkrafternas karavaner i färgsprakande lack och krom

sakta svepersköljer dimman in
sänkes dimman över

ljuden
mullrandet tystnar

ruset sovdröm
andas

susar i nattens sköljda gryningstystnad
ensam vägfarare
andas
luft

*

Sedan
gnista antänder faller ur stjärnhänder
är det livslåga
är det hopplåga

hoppa
in

en hand en vind
ett ord
vänds till

sträcker
handskål
bjuder

kvar andas
saknad

så många gånger har mitt ansikte strålat
en gång för det vilket är oändligmarker sedan
sedan, ser ett vackert land
sedan
hör vackerfåglar
vida vingar
blommorna är vidsköna doftande nektargömslor
blyga synes ögons stjärndoftan andas
frö släppes
mark
tar emot
spira
spira själ
slingrande omfamnan
följande

silverne nål vandrar in vandrar ut
vad är vad
slingrande omgest vandrar tråd
runt
om
stam
rot krona stam
alltmöte
i sedan

lämnar ditt inre
det är trångt
du söker hålla tillbaka mitt liv
kämpar
ber dig
lägges utanför på ditt bröst
det är kallt
kall orytm
sakta öppnar jag ögonvingar
du ler ej
ejleende
hälsar
hårdfingrar
tar i
sträckte fram händer
mig
hoppades
trodde
vi dansade några varv
en haltande dans
barn ungdom
vuxen
stickor ljuder
garn rinner mellan fingrar
tröja vantar sockor byxor
varmkläder
maskor avig räta
räta avig
en väv av

händer
så upprepas mönstret
repas upp
hoppet
är
en vacker blomma


en hand en vind
ett ord
vänds till

sträcker
handskål
bjuder

kvar andas
saknad

lyssna inåt
lyssnar inåt för att begrava saknaden av händer

med träck torkar jag av mig alla drömmar jag bar
för oändligsedan

regn ser regn falla floder
ånga stiga
dimma
lugn
var
lugn

de skördar

ser ängar torka kvida
skördetröskors skovelhjul
skovelknivar
skär

regn ser regn falla
falla floder
virvla

jord vattnas allt mörkare
är jordsögas pupillskimran
iris regnbågsekrar snurra
blandar lera med halm

de tätar sprickor
mot vind
mot ljus
mot värme
mot värme mot kyla
mot allt

regnfolken vandrar skriver med stavar i jord

hängrännor bågnar
knakar
bubblar över
stuprören
är virvlandebubblande
forsrännor
invånare ser endast förödelse
tätar
täta skott smäller

jord vattnas allt mörkare är jordögas pupillskimran
iris regnbågsekrar snurrar
blandar lera
och halm

jag tar jordens träck torkar av mig alla de drömmar
jag har drömt
alla drömmar jag burit
min hud glöder
smärtregnen faller
struprören
kvider
vidgas
vingar
flyger
ut

gnista antänder faller ur stjärnhänder
är det livslåga
är det hoppets låga
hopplåga

marker flammar hetta
andas svedda

ur månmoders öga
faller
en

tår

rykande rök
rökspiraler
groddar

förststjälkar
stiger ur svedda händer

ur månmoders händer
sköljer silverdimma

begrava är
se
vit lilja
andas

ser en sedan länge sedan stängd port
det är ett berg
det är en grotta
ser en gestalt gå in
träda in
inträda

upplösas av ljus
ljuspilar
strömmar ut från bröstet
öppnar portens stängda

regn ser regn falla floder
*

Vindbädd

i vindbädd andas vingar
doft av timotej

hon dansar
fjäderlätta

ögon träder smultron på strå


bjuder tröttvandrare
sitter i träds
skugga


hennes pärlandeljus
rör vid solöga

gunga ditt trötta
i min hand

*
Splittras

ibland vaknar jag
minns ej
orden

eller

upplever
tyst
det tysta
tror det är tyst

upplever ensam
ty orden är mitt vackra sällskap

en hand rör mjukt vid min kind

öppnar
de första stegen


stiger orden fram


står vid gryningsstranden
marker andas ännu
mörkljus
skimrande

träd
sträcker ögon
upp

ser gryningslandets bergskedjor sakta skiljas ut säras utan säras
ser solen sträcka vingar fingrar
solvingar smeker ljus
är det droppar pärlor dagg
är det ögonfloder vilka rörs vid
är det är det
solögon
smeker ömt hennes hud
hon sträcker
sin levandejord
skänker
ögonliv

mitt hjärta bugar sig ömt

orden
är talande

eggen blixtrar
faller tungt

stammen splittras i tusenden

stammen är en utslagen pilblomma
varför
detta

träd andas
solstrålandeväg är det
se strömmandestegen

inför mig
sluts pilblomman
löv sjunger
världar

vandrar skymningsstilla

mitt hjärta bugar sig ömt
*

Glödeld

i frisvävandeljus
dansar


det förlösta

solblänke
lockar hennes leendepärlor

ringlande
girlangers kaskadljus
rör vid oseendes panna

glödeld
bränner ej

väcker

elddansares visshet

frökraft såddes in i vind

fann
hemman

kronblad
andas

i hand


Inga kommentarer: