lördag 24 juli 2010

den 23 juli 2010

om jag lever som om allt inte hänt
försvinner det då

du kan icke leva som om; det påverkar ej stigen
du kan inte säga som om det regnar; antingen regnar det eller ej
lika lite är det av värde säga att trädroten liknar eller ser ut som en vad det än är du ser

intet är som om eller som den eller det
allt är den bild du ser utan jämförelseliknelse

varje, inte varje – de flesta människorvill inte liknas vid
vill inte bli liknade vid; med ord sägandes att du ser ut som den eller den
ändå
trots detta liknar människan allt eller det mesta runt henne vid ansenliga mängder av levande väsen
ansenlig
ansynlig

genom detta liknande vid blir varje väsen en igenproppad salt eller sockerströare
inte en strövind
en igenproppad ströare
jag sade inte som om – jag sade blir
jag sade de blir

nej, det försvinner ej om du lever som om det aldrig skett
varför skall det
det har skett och ibland flyter det upp till ytan
däremot är det så att allt inte går eller kan förstås
det är delar av ett stort skeende
därför säger jag släpp det, lev ej som om det ej hänt det har hänt
däremot säger jag; upplev ej vrede eller kanske hat till de vilka utförde det skedda
ni var deltagare i ett stort skede
så önska ej stormvindar över de vilka strödde salt i såren
de vilka slog undan fötterna
det förändrar ej det skedda
det binder dig
binder er
fast

det har hänt
inse det
fråga ej varför
det uppenbaras i ett vidare perspektiv

nej, det försvinner ej om du lever som om det aldrig skett
varför skall det
det har skett och ibland flyter det upp till ytan
se dess ansikte
ej dess så kallade helvete
helvete - helande evig läkelses verkliga enhets tillit enas

skriv liknelser
det är vackert
minns att varje liknelse är liv
så skriv
tala dem
i vördande ömhet

om jag ej ska skriva som om
som en
som det
vad skall jag skriva
se mot barnet, vänd blicken till barnet och möt barnet
se rosen och möt rosen
skriv rosen
möt det skedda
skriv det

möt djuret urtaget sitt sammanhang
det är slaget
djuren lever i grupp talar genom tanketrådar är så förbundna med varandras tankeskålar
hudar allt
rycker du ut ett djur ur dess sammanhang
slår det
sparkar det
otyglat

djuren är astralitet
det vilket är ryckt ur är astralen

jag säger möt eteralen astralen
det är växter djur
möt allt
i det
det är
i det
det blir
av
är

möt också det
det blir av att frångå är
*


Du skulle ha lett mig genom min rädsla istället för att störta mig in i den

*
i vackerlugna

i vackerlugna händer


vid elds
varma andedräkt

läses
orden
rena


gnistrande stjärnring
lyfter

fotvalvs sjunkna


innan stegen slutat röras


hör sorgen

sprickan är gapande



av var

i är



i en solstråle återses är




ser dem kretsa vind


skimrande

vingspetsars fjäderpennor




låt mina ögon drunkna djupt i

det

hav är





hur



kan jag föreställa mig är i

vetskap av



då allt faller på plats är du

du vid min sida




innan stegen slutat röras

*

höken


höken dyker ned


in i

helandekrets


lovande
löftes
regn



falken


tornfalken lyfter silverskål
i bergsljus



läggas bladkjol
ut

i damm seglar regnbågslotus

hon viskar

jag brister


*


Slutaröga

I vakande
nätter

lade jag mina ögon in i vindar

utmattad
orkade ej mer

utröna bländarljusens säkringar

bad stjärnkälla
tvaga dem fria

lät mossan omsluta stigen


så vackra slingor vita skogsblommor
bar linnea klockors klang rosa uddar

källa tvaga dem fria


objektiv söka vidgar lins slutaröga

*
Vy

såg moln segla i duvblå hav
var det moln eller blomma
var det slutna ögon


ett ögonkast
hon hade virkat lappar i nättersdagar
samsömmat
bädden är täckt med lapptäcke


en flik kikade över kant
var det en flik
eller en strimma

var det stjärna eller diadem
vind lyfte hand förde undan

med hand styrde hon undan ostyriga slingor


i nattfärd såg jag
detta

neg djupt inför skimrande skönhet
du vackra modershjärta

moder måne
tack för ditt milda ljus


håller alla mina åldrar
i handkorg


vandrar mot vinden
i glömda

jordskalv
jordskav

stenarna blommar så vackra i detta ljus

vandrar mot vinden

piskad
av glömska

det
ville jag ej se

niger djupt inför modershjärta

hon vandrar i duvblå salar

moln
stillnar
randas

eller är det ram med strängar
är det strängmusik

spelar dig
ditt tänkta

ögonvingar svepes milda
saffransröd i guldskimran synes hon skrida

hennes vackra varmskimrande öga

i himmelsansikte ler


vandrar mot vinden

upplever vindmantel säras
eller är det ridåns susande åt sidor

modfällld
eller är det modhöjd

stiger jag till gryning
följer väg

sitter vid månkälla
räknar
silvervita
klara
droppar

hör hav
havet
andas


skärvor av ett liv fogas samman



Inga kommentarer: