måndag 12 juli 2010

den 12 juli 2010

luften står nästintill stilla dessa dagarnätter, detta till trots att vindar svepa
vindarna sveper värme
så kanske är det så
att värmen stiger
kanske är det så
att kylan
glömskekylan
påverkar de högre sfärerna
visst är det så
därigenom andas vindar värme
träden susar
vingar
allt
lyfter värmen
värme stiger

det är mycket visande skeenden, den vita kalla vintern kristallklar
vårens sakta insteg sommarens värme
i jorden andas kristallstrålar

stiger in i dagen
dagen andas

seglande moln

molnblommor

i havet
himlars hav
segla

lotus

bär

droppar

regnbågsklaras guld

trädskålar
kupas

fyller ögons rand
snö är vitsiden sidenjordar
är kristallers klara regnbågsljus
högre sfärers ”ögon regnar ned in”
vattnar
tillför helande
andehänder

ro
ögonro

ögonrosor blomma taggar vikas undan rosenblad läggas om hälar
fjärilsvingars ljusglöd

rör
vid

vinds
nattstilla ögonro

svepandemantlad vandare
ansiktslös

skrider drömmande

hav
lyfta
händers handljus

vackra
pärlbärare

sköljer vågens stoder

luckras
löses

ur kvalan

se dem
se dem
lyfta dimmans slöjor

susande skirvingar
sänkas
höres

se dem lyfta dimmans slöjor

svävande röra vid hennes rodnande kind

av hennes ögonros kärleksgivan

målas

ansiktes drömlinjer

förvillande
förvillelser
för vill eller för vilja
vilja

vilja
väx

vid trädets stam

vila ditt huvud i hennes handljus
töm din tankeström
vila dina steg intill rotådror
förenas lyssnande i jordens sång
hjärtats sång

beundra

skuggans linjer
beundra ljusets linjer
kronans sång

blads skimrandehänder
smeker jord

hennes hud är skimrande
flödesljus

upplev stammens portar
låsas upp
stig in

din gärning
är
för vilja

förvillande lika är vill och vilja
ändock är de dag och natt i likhet
oförenliga är de icke
de är oh för enliga
oh är ett lovsångsljud
oh för enande av vill och vilja, det är balanspulsen

förvilla
förvillelsers lika är att genomskådande begrunda vari det sker
den ene stannar kvar den andre suddas ut
så krusas havets spegelblanka ytfas
det sanna stiger fram
förvillelsens lika
klarnas
förvillelsen
övergår till vilje
jordens
hjärtats djupsång
detta är ögonvingars öppnande
skarp är blickens kristallklara
vingarna är hjärtvingar

sorteringsljus ger visshet
se natthimlen upplysas av fyrverkerier, raketer
vem kan urskilja det ”enstaka”
stjärnljuset, stjärnvägen, stjärnön
ditt stjärnbud
sortera är att blanda kortleken och dela ut klarstrålarna

så länge har trasslet retts ut
linjer strålar har lagts sida vid sida
i (runt) i stjärnringar solringar månringar jorderingar
sida vid sida
de har rätats ut lagts ut för att energierna skall stråla
de finns ljusspel vilka ibland används för att lysa upp himlen eller husväggar
strålkastarna står på marken och strålarna riktas uppåt
ungefär så ser det utredda trasslet ut
energierna är friströmmande
el längre blockerade

fyrverkeriet är förvillande skönhet
en riktig trasselhärva
ett katapultscenario
så tystnar allt
efter hänförelsen
osar det svavel
skräp är överallt
dimman ligger tät
en trasselhärva
att reda ut
sorteringsljus är ett vackert innebördsord

katapult
katafalk

ceremonier
stegen har tystnat sägs det
den så kallade döda vandrar med
stegen gör icke att gruset knastrar ty de är en fläkt av andevilja
katafalk
en vacker sed
falkar har vi talat om
genom falkar har vi sköljt dimman
katafalk
kom andeljus tag andedräkt för(led) andesjälvet levande karnat

det finns döendetermer
dueller med sig själv

utgår vi ifrån döendet och däri ser det vilket benämns vara döendets faser är det icke svårt att se växternas, specifikt blommornas växtförlopp, från frö till frö
blomningen till frösläppan kan mycket väl liknas vid vrede eller eldväsen
i eldens hetta av eldens hetta sker detta
det är till viss del en sorg i mognandet växandet
speciellt om människan rätt och slätt ser livet vara en väg till döende eller förkrympta steg. en väg till döende och därmed slut ofta förenat med plåga
en väg till döende och därmed slut
allt liv upplever detta
upplever detta trots allt livs, allt jordelivs instegsvilja

i ridiga vandringar var det så att den förorättade utdelade ett slag, oftast med sin handske på dennes kind vilken förnärmat
detta kunde även vara i samband med försvarandet av en älskads heder
duellen var en orsaksverkan, ett slags hedersuppdrag, försvarandet av det inre

det inre syns ej så tydligt eller hur;
det inre är en aftonklädnad medan det yttre är en dagklädnad

döendet kan vara beroende av sjukdom eller av utandning vilket är;
mina steg dagas in i vidarevandring så säger mina aftonsteg

många döende befinner sig i duell
de omgivande kan uppleva att den döende sticker värjan i dem, slår dem
detta är en smärta hos den döende, kanske har denne gjort illa de nära; varit hård, varit en tagare, varit en kvävare
därigenom innehar denne en oförmåga, en slags oförmåga att be om tillgift
att i detta slutandetag andas all den kärlek denne nu ser i sitt hjärta
genom det så kallade döendet luckras det hårda upp
den duell vilken utkämpas är mellan skuggan och ljuset
mellan högre och lägre jag till samgående/förening

det de närvarande kan vara är å – skådare – åskådande närvaro i kärlek för alltets nära

du skrev i natten om vacker – vi skall tala vidare om detta
allt liv är vackert
vackert för dig är ett mycket djupvidgat ord
det har med uppenbarelsen att göra
uppenbarelseboken
så vackra strofer
allt liv bär uppenbarelseboken i sitt mognadsväxande
du skrev om djurens vandringar bort eller djurens icketillit till människans löftesregn, det svarta blodets tårar
växterna upplever detta, upplever de hårda stegslagen
människovandrare upplever detta

du mumlade: detta är min egen självömkan
det är icke högre sannhet
så vad är högre sannhet
vad är andesannhet
allt sant är ande
så kallade högre sanningar

ditt mumlande är sant; det är självömkan - men se då ordet själv öm kan ; självet viskar i ömhet kan
så lyder barnets röst: kan

det kommer inifrån
det är sant
samtidigt är det så att det vilket slås ned upprepade gånger får allt svårare stiga fram
till viss del kan det sägas bli ett slags pålverk
förstelnad rörelse
den stelnade masken av chock
det behöver icke vara en stor chockvåg vilket förorsakar detta
upprepningen är många gånger farligare än ”engångschocken”
upprepningen av att våga stiga ur skalet
omvandla skalet till ett modskal
det skalet är en vacker rustning
var gång du stiger ur ut
sker det
slaget
viner
eller maskan repas upp
det blir ett slags själshål
en nektargömma
av förnekelsen vilken lägges på av utanförord eller händer
släcks ljuset därmed börjar själen leva med eller i förnekelsen
minns då att det är en nektargömma
se honungen skimra guld
det är en nektargömma
det du skriver vara
tempellunden

vilken bild du än ser
så är detta tillstånd en förstelnad mask eller rörelse
det är båda
vi sade pålverk
och pålar slås ned
slås fast
till stadga så är det
i denna bild slås livsstegen ned
själen är icke en mask – en falsk mask
den är
är en vara tillags
då kanske du ser min vackerhet
den själ vilken stannats hör sitt hjärtas röst
ofta tydligare än mången annan själ
ty ofta sker detta med de godhjärtade
var gång en hammare nalkas
viskar hjärtat
gå icke dit
möt ej
”pålen” innehar en styrka
är ofta en påle för det omgivande varat
denne ser och hör den ropandes nöd
och går dit
du skriver här om män
det män tagit från dig
du går dit ty du ser
djupt
ditt hjärta ropar
gå icke dit
möt ej
du
har gått dit
smärtan du upplever är ditt hjärtas röst
du upplever att du svikit dig själv
dina ja, låt oss säga värderingar
du upplever att du svikit mannen ty du har ej förmått ge det
denne ropade efter/ville ha – det är vad du tror
du ser icke verkningarna
men den största smärtan är deras slag
det kommer inifrån
det är sant
samtidigt är det så
att det vilket slås ned upprepade gånger
får allt svårare
stiga fram
men
det sker

hjärninlärning i staplar sviker barnets fantasi
upprepningen ger barnet fantasivingar
upprepning är en av de bästa lärovägar
upprepning är igenkännandekoder
upprepningsrytm
upprepning av det vi här talar om är även det inlärning
negativ inlärning
tillsammans lyfter vi
detta dok


ja det är så

allt djupare förs jag
utan grund i avseende det är icke befintliga grund klipprev

stiger upp till ytan
smärtregnen faller allt tätare
håller numer ofta händer om bröstet

ord stiger upp
sagda av män
är dessa män
är dessa förtäckta män

visst går det att säga; du kan icke uppleva dig vacker om du själv icke ser dig vara vacker
om du icke kan ta emot

det har funnits stunder då jag sett mig i spegeln
även utan spegel
och sagt
upplevt
att jag är vacker

hur svårt är det icke att fortfara uppleva denna vackerhet då de sliter den bort

ja, de har först sagt
jag skulle aldrig stannat
sedan har de sagt mig vara vacker
så har de bannat mig för jag ej velat ta in deras ord

män
mannen
en hägring

de bekräftar min icke vackra gestalt
jag söker undvika skriva smärtan
endast skriva allt det vackra
jag ser i allt

och jag vet
att där i tempellunden är jag vacker

med allt vad vacker är
*
Litemycket

silverhimlar sveper
flimrande andas
kronor

igår fick jag
en gåva

förstår ej varför

en djupt vinröd doftande ros

av en kvinna av en man
levandeljus är de samman
många årsringar bär de i hjärtfamn

flimrande andas kronor
ty mina ögon är tårade
söker stänga
dörr

detta är inte en kontaktannons
det är en berättarskål

mina händer är längtande skålar så är det
intet är märkligt med det

ord ringer;
skulle jag mött dig på gatan på krogen
på stadens torg skulle jag
aldrig stannat

mansord till mig
komplimanger

kom pli manege

varför skars min hud i strimlor
varför flätades huden
vridmönstrad

nej detta är inte en kontaktannons
har blivit litemycket skygg genom åren

dessutom skulle jag ha – då skulle jag aldrig stannat

ändå
ser jag er vackra män
nej, det är ej en sarkasm

i mitt bröst sitter ett barn en kvinna
hon sitter i hjärtgårdens
tempellund
jag vet henne

hon drömmer sagoregn
hand om handsteg
hjärtvingars
ljus

hon drömmer om ögons omslutande kärlek
älskade du är vacker var jag än mött dig hade vinden stannat mig

hon drömmer om eldens värmande
om dansen i armars vackerfång
om nära om spirande
livsnära

bryter av pennans spets
slår samman boken
reglar dörren
sjufalt
om

nej detta är inte en kontaktannons
även om min viljedröm är
mötandeljus värme
har blivit
litemycket
skygg

jag lyckas ej stoppa
hennes tårar

kanske guldfiskar simma
i näckrosdammens
sköna spegel
djup
*

Ögonros
fjärilsvingars ljusglöd

rör
vid

vinds
nattstilla ögonro

svepandemantlad vandare
ansiktslös

skrider drömmande

hav
lyfta
händers handljus

vackra
pärlbärare

sköljer vågens stoder

luckras
löses

ur kvalan

se dem
se dem
lyfta dimmans slöjor

susande skirvingar
sänkas
höres

se dem lyfta dimmans slöjor

svävande röra vid hennes rodnande kind

av hennes ögonros kärleksgivan

målas

ansiktes drömlinjer




Dagen andas

seglande moln

molnblommor

i havet
himlars hav
segla

lotus

bär

droppar

regnbågsklaras guld

trädskålar
kupas

fyller ögons rand

*

Silvernestrimma

i en av nattens tysta

vandrade sekundanten till

indigostrålande


i den mörkaste sekunden pekade fingerstav
se strimma


moders silverdiadem


sträckte handen till
hon omfamnade handen med sitt ljus

vandrade med mig
i månsilverdalen



hon är redo


sekundanten
bar mig
åter
*
Vilja

vilja
väx

vid trädets stam

vila ditt huvud i hennes handljus
töm din tankeström
vila dina steg intill rotådror
förenas lyssnande i jordens sång
hjärtats sång

beundra

skuggans linjer
beundra ljusets linjer
kronans sång

blads skimrandehänder
smeker jord

hennes hud är skimrande
flödesljus

upplev stammens portar
låsas upp
stig in

din gärning
är

Inga kommentarer: