onsdag 21 juli 2010

den 21 juli 2010

om allt nu är ett
om det icke finns ett inre samt ett yttre
varför lever då människan
så ofta i två
om icke fler
verkligheter

varför är den ena sidan vit och den andra röd

varför är den ena sidan bönhörd
och den andra ohörd

hur kan jag svara dig till detta
enkelt vore att säga;
människan har tvingats lära sig skydda sig själv
men detta skydd är icke en treögd sannhet
denna är enögd
varför säger jag treögd
två ögon strålar i ansiktes skönhet
det tredje
strålar stjärnklart i mitten

däri är verkligheten

slöjan, en gång lades slöjan för ögon
till svalkande ljus
i denna bild är huden slöjan
huden är den skiraste väv

skiraste väv av silke

av silke
av purpurljus

av alla stjärnvärldars färger

huden är det vilket andas
andas i är


det är icke så att
den ena sidan är bönhörd och den andra ohörd

allt är bönhört
viska ditt namn
och du ser

den ena sidan är vit
det rena ljuset
den andra sidan är röd
den rena värmen

men hur kan detta vara den ena och den andra
då allt är ett och helt

ljus och värme
är kärlek

komponerande
musik

så hur kan dessa vara den ena och den andra
nej, de äter ej upp varandra

de är
genom detta är de

om allt är ett om allt är helt
varför sker allt det vilket gör ont

människan lärde sig
skydda sig själv

lade lager på lager
personlighetslager

så vaknar hjärtats sång
sakta kläder hon av sig

det gör ont att bli hudlös
men så upplevande vackert

varför sker allt det vilket gör ont så många gånger
varför gör det alltid ont
varför slipper
jag aldrig
längtan
längtan efter
till
handom

det sägs älska glömma och förlåta

så väl upplever jag dessa vägar
så väl
väl


älska vet jag vad det är
ty det är
mitt hjärta är
en öppen
trädgård

med tistlar vackra med rosors sång
med alla stunder av verklighet
nära i nära i är

förlåta
alla de hjärtan jag mött är rena

glömma
hur skall jag glömma
varför skall jag glömma
då allt det jag mött blivit älska
detta är det vilket gör ont
de slog mig och jag älskade dem då och nu

jag ser dem möta kärlek
jag ser dem vackra i sin kärlek
det jag såg då
ser jag
nu

alla de hjärtan jag mött är rena så
varför skall jag glömma och
vad finns att förlåta
det rena hjärtats
land

då vet du varför det gör ont
det gör ont att bli hudlös

men

så upplevande vackert
*


Länge studerade

barnet mimiken
följde ögonens spel
läpparnas rörelse
kroppens
språk

lockades tala med
märkte att talet var sida vid sida
varken hand i hand eller med
eller för eller till

länge deltog jag i talet
talet var viktigt
så sade det
så är det


är
det

märkte att talet var sida vid sida
studerade mimiken
följde ögonens spel
läpparnas rörelse
kroppens
språk

flödet
flödet stockade sig
så jag längtade längtar att väcka flödets sång
talets gång
mötte träd vind gräs ängder
bad helt stilla lär människan tala i är en gång


silade ögonens spel genom soldränkta fransar
andades rädslan alltmer
märkte att talet lades sida vid sida
i sövandets hypnotiska blick
alla sövde alla
alla ville ha
rätt

så kom det sig att jag alltmer tystnade
lyssnade stilla
inväntade
berättareldens
flamma

*
Jag upplever med dig

höres ur
stämma

söker runtom

rubinröda flagor ligga spridda i sandmönster

lyftas av vind
av stämma

jag upplever med dig


lavendelfältsblå
viskande
kallande

se

ser fingertoppar

runda
knoppar
sensibla ljus

studerade länge och väl
lyfte blad till blad

andas med

dyker in i himmelhavs blåskimrande safirljus
vet att gnisterljus dansar runt mig
ler då jag ser dem kittla
klippfolken

breder ut vingar
frigörs
moln rinner
över runt
min kropp
mina vingar

andas lycka

ur hav stiger tvenne
ur händer rinner blomstergirlanger

sätt dig härini
gungar
gungade allt högre

idag satte jag mig in i en av de vackraste stunder
beskådade kroppens karta

landmärken

såg skattkarta
andas vingbredd

såg ärren

ur bröst lyfte jag silverne nål
löste langettstygn först
de hårt åtdragna

varsamt löste jag så upp korsstygnen
hörde ärren röras
upprepandes r
r r r
en ringlande
ljusresonans
ekerhjulen knattrade glädje i solen

skymtar rosengångar

ser rubinröda flagor
vikas knoppas
ur bröst flyga
smaragdblad
lindas
om

grönfingrar taktila hålla rosors knoppan

lägger silvernål
i stämljus
värman
*
Så vacker

saffransröd

i duvblå famn

sköljer
hon

den vackra

silverögon
vindar mildas ömhets
fingrar

rör vid trädens bark

mantlar vidgas

de sköna skrider


nattens vackersteg
helar sår

*

idag satte jag mig
helt stilla

i en av de vackraste
stunder

slöt ögon in i lavendelblå ängder

väcktes av havets
sånger

såg fotspår i sanden

Inga kommentarer: