måndag 19 juli 2010

den 19 juli 2010

syntet
syntetiserat liv

pulveriserat liv

livets lustgård är paradissång
är fröjdandesteg

är levande
näring

allt är
är

varför spinna konstgjord tråd då livets tråd är
varför göra syntet då äkta är
varför göra näringspulver
då äkta är

visst kan det vara av godo att tillverka syntet
hade det ej varit så hade impulsen,
andeimpulsen ej infunnit sig

men vackra människa

tillåt den icke
syntetvärlden

att ta över

den bränner dig
den smälter över
din vackra
skimrande
hud

vi höljer dig
vi värnar om dig
i kärlek

så har vi alltid gjort


så har de alltid gjort så gör de
ty allt är enhet
helhet
så starkt upplever jag i dessa stunder vikten av solen
av solstrålar av vävande
så starkt upplever jag insiktsljuset strömma i alla välden

alla välden är världsvälden
är oändliga världar av i skönhet
detta är älskandehänder
älskandesteg
är det

är
var
och
blir
det
det
alltid
är

världsvälden
herravälden är icke mänskliga herradömen
dessa är herravälden befriade från makt
maktstrukturer
detta är paradissånger
är höga visans sånger
är kärlekens lov
är det vackraste
av vackra

är förälskelse
icke det uppflammande
gnista vilken falnar

oh nej
denna förälskelse är det brinnande svärdet
vilket skär rent

det är det svärd vilket icke är tveeggat
det är två blad i ett

livets märg
livsåder
ryggmärg
strömmar i dess mitt

se svärdet lyftas ur elden
hör klangen
klangen
vid städet då hammaren lyssnar
lyssnar till det inres stämma
hör hammaren ljuda
ljuda in

se svärdet lyftas svart ur elden

i jordepärlans mitt
andas den svarta modern
in i den röda
se svärdet
skifta
blåomfamnande låga

se svärdet kylas i källans vatten
svärdet skimrar
förenat
i vitt

vita vandrar de uppför altargången
deras händer är flätade i varandra
i varande

ack
jag ser så många händer

ser
så många utsträckta händer
just nu ser jag

onåbara händer

bundna av syntettrådar

lev icke livet
syntetiserat

lyssna
upplev

ty så stark är kärlekens kraft

är förälskelse
icke det uppflammande
gnista vilken falnar

oh nej
denna förälskelse är
det brinnande svärdet
vilket skär
rent

denna förälskelse är
djup
är soldjup


vandrar kända vägar
föränderliga är de
okända

hur är detta

ser himmel skimrande silverblå
allt djupare in i blå

molnseglare
sagoskepp

höljer om solstrålar

vandrar in i trädskugga

träd skugga
in i ljusvävan
andas
in

svalkande
svalkade
ser ögon
ljus

svalkande svalar
skänker svalka till svallande överhettad panna


träder in i trädskugga
trädskuggas djupa solsalar


det är förunderligt stort att befinna sig i trädsalar
i en alle icke gjord av människa

i en alle där träd lyfter händer till varandra
du lyfter blicken hela din ande och är i kupolen

så andas molnen och trädfingrar rister
släpper in solregn

det är förundransvärt stort att vara stilla i dessa skeenden
är det då fel att säga icke gjord av människa, är det fel att en alle är planterad av människa
planerad och planterad
nej, det är icke fel – det finns icke fel – hur kan det vara fel att plantera trädskugga, det är en kärleksimpuls
ändå talar jag här om uråldriga salar
ställ dig för en stund i ett ögonblick i denna trädskugga
i denna trädsal
andas in doften utan att vidröra med händer
upplev stammarnas ålderssteg
de berättar ting du aldrig skådat
upplev så hur de lyfter armar
kronor säger du
jag säger armar
upplev hur de flätar fingrar in
du är i en skimrande grön smaragdsal
hur kan träd rista fingrar frågar du
jag säger träd kan rista fingrar det kan även du då du drabbats av fingerkramp
finner du det vackrare att skriva: träd rister sitt hår
jag säger då: skriv orden så

det vackra är de bilder vilka strömmar levande inom dig
vad dessa bilder levandegör i dig
vad dessa bilder tillför dig
skänker de dina ögon ljus
balanserar de din andning
lindar dessa bilder in dig i en kokong
i en födsloskål
strömmar de in
värmer de ditt hjärta
vidgar de din själ
ditt liv
frigör de din andedräkt
upplev då
hur de sakta löser upp kokongen
föder dig in i liv
detta är trädens önskan
icke önskan
det är deras kärleks sång till dig
till liv
till livet

berätta för mig varför vindarna reser
berätta för mig varför resa är av vikt

sätt dig här intill mig här på klippan
låt oss blicka ut över havet
vandra in i havet
uppleva vågor saltstänkta dofta
vita havsanemoner når tårna
saltstänkta droppar
ögon tåras
kind vätas

jag berättar då detta
resa kan vara så
så vittfärdandes
jag säger, res dig upp ur din böjda undanträngda ställning
ser du skålen, sprickan här invid
droppar är däri
hav
se hur havet sköljer friseglande ut
reser ut
reser
sig

res dig upp ur skuggan
stig in i tillvaron
tillvarons liv
till var
rons
liv
du undrar varför jag säger stig ur skuggan då jag så ofta benämner den godgörande

skuggan är god
men bliv icke däri alltid
jag säger
res dig
res dig upp och bege dig in i din resa
bege dig ut på vandring
på din vandring
du har ett mål
allt har ett mål
mål
mening åskådar livsledning

du frågar varför vindar alltid reser
vindar gör så
ty de rör vid
fram
de rör vid solstigan
är i solregn
regn sjunker in
fuktar
hud

vindar rör vid fram
vid solstigan
barnet ler visdomsdjupt
solar brinner
vindar rör vid fram
vid solstigan
detta är bilden av barnet vilket ser födelsedags, festtårtan
fingret strömmar
far iväg
rör vid och vips in i munnen
barnet minns tårtan
tårtan fanns där
fanns
där
den fanns där och den smakade gott
detta är bilden av att röra vid varmt
röra vid en varm spisplatta men snabbt dra undan handen för att ej bränna – är det en märklig bild – inte alls
du rör vid fram
vid det kommande
men för att skönja dess källsprång drar du dig åter
du drar dig åter för att minnas

vindarna reser ty de vet inrevet att livet ej går att tanketänkas

du frågar mig varför resa är viktigt
stundtals ser du in i fjärran
ser du in i det kommande du skönjer ett ljus
ett ljus långt bort, fram
det du ser är
ofattbart

för att med ditt hela sinnesväsen
med ditt fulla sinne hjärtförstå
måste du våga virvla bakåt

res
vandra
bakåt
passera denna dröms insteg
drömmen före denna
före
före
före
se alla dina steg
vandra bakåt se alla dina steg dock icke för kvarhållan
du skall se att du virvlar ”nedåt”
ut genom ljuspunkten till där du står
till där du står i förklarande ljus

du virvlade aldrig bakåt
ty bakåt är framåt
och framåt är bakåt
och intet håller dig fast
det håller dig kvar i det livet är
alltid skridande
en resväg
en resonansväg
en korrespondansväg med ditt själv
med allts själv

korrespondans
resonans
resonanslåda
han lutar sig mjukt fram
knäpper upp silverne spännen
klickljud
höres

varligt öppnar hans
ömma händer
den svarta
han lyfter henne nära
intill
bröst

lyfter stråken

fingertoppskänsla
berör strängar

hon sjunger
om de gångna nätternas sorgesånger

hon sitta svartklädnad
den svarta kjolen rinner i vågor utmed golv
i knäet vilar cittra

fingertoppskänsla
berör strängar

på golv runt henne
synes rubiner
glöda

han håller henne ömt till sitt bröst

älskade
jag är dig nu
nära

hon viskar

dina händer
omsluter mitt hjärta
hör dess andetag
andetag av nära dröms enhet till allvars gåva
tillåtes du detta
detta lyssnande

är du
naken

trenne strängar brister

jag måste ha alla skelett i garderoben
de är icke mer fasa
i kärlek
ser jag
dem
jag har klätt benen med skimrande hud
valvbågar
är mellan nu och då
då och nu
så vackra strömmar
bäckarnas
ådror
jag måste ha alla skelett i garderoben
detta för att det ej skall ske igen
det vilket ej var
det vilket
är

varför är det så
jag säger dig att det är så
ty det inslutna ljuset slocknar aldrig
är aldrig släckt

i varje möte ljusuppstår jag
i varje sant möte
djupuppstår jag

vindar rör vid fram
vid solstigan
barnet ler visdomsdjupt
solar brinner
vindar rör vid fram
vid solstigan
är i solregn
regn sjunker in
fuktar
hud

du har tystnat
hör du havets sång
ditt hjärta

varför säger du så

jag säger djupt i havet finns en propp
du måste våga virvla med
ser du hålen i ring
då proppen lossas
sju solögon är de
vidgade svarta pupiller
havet reses
är kronblad
du är insluten i en lotus
det vackra du nu ser är samtidigt
hur havet
virvlar
snurrar ut
och är ändå hav

du frågade varför resa är så viktigt
havet reser
vindarna reser
ty de vet
inrevet att livet ej går att tanketänkas

livet är
hjärtetanke

du frågar mig varför resa är viktigt
stundtals ser du in i fjärran
ser du in i det kommande du skönjer ett ljus
ett ljus långt bort, fram
det du ser är
ofattbart

farväl lyssnare
nu skrider jag till en vacker stjärnö
där andas vi tillsammans
i kärlek

vindar andas

vida sånger

löv
blad
händer kupas


höljer klanger

av ljus



klingar silvervindar
renande stämmor


i ängen lyftas solögon vida


hav sköljer natt
in i dröm

drömstoff strös i trötta ögonvingar

vackersånger
ljuder
dans

Inga kommentarer: