söndag 4 juli 2010

den 4 juli 2010

ensamströvare
strövar vild
vildfri
strör steg in i vind
ännu ung

vild behöver ej vara slagstegad
vild kan vara modstegad

vild är ett vackert ord
var inom livets dröm

stjärnan vilken faller kanske inte gör en krater
kanske ser stjärnan platsen
gräver
kupar jord
för
plantering

livsplantering

i jordehänder skrider livsplanta
stigande in i
steg

strövande steg är ofta drömmandefilosofiska
begrundande

led mina steg

så finns de negativa strövar
rövarstegen
dessa gör ofta illa

ändå bäddas pumpan ofta in i strö
strö ger värme till ömtålig planta

ensamströvare vandrar mjukstegad stannar inför varje möte
en sann strövare
en sann strö vare
en
sann
strö
vare
var är(lev är)
är
strö är att sprida
sann är sannhet
en är enad
se ordet enad och läs ordet baklänges: dane
dane är danad
en sann strövare danad av ljusviljas skönhet lyssnar icke till kringspridda rykten

ensamvandrare vandrar mjukstegad
stannar
inför

varje möte

lyssnar till bröstöppnan
ser tungan sjunka bakåt
ser hjärtord
forma dess uttalade ord
ser hjärtord
läggas in
i vinden

tungan är ett förunderligt redskap
tungan giver möjlighet till smakupplevelse
smakupplevande
smak upp lev ande
till uttalande
ut tal ande
läpparna är till viss del tungans rorskult – åror
då hjärtat styr tungan kan intet tala emot
stadig står du i hjärtats ord

hon går med svart portfölj
i långa kalla korridorer
portföljen är tung mycket tung
hon går med svart portfölj tung i korridorer försvara alla
hon böjs alltmer
du måste sluta försvara
skall jag sluta försvara
ja, alla
du måste börja försvara dig själv
svara till dig
svara för
dig
*

*

Djuphavsdykning

mina händer bränner mig inåt

är jag lycklig
jag är lycklig då jag är i
elementarrörelse


grönskimrande bröst
helandeljus

stjärnring andas
venus hov skrider i pärlljusvind


kan ej säga livet lockar
det vore en lögn säga så
vindar susandevarsamma lyfter ögon
sluter hand runt stämma


så blomma in i vind

jag vet
detta var icke mitt en gång val
det säger mig mitt inre
varför
skulle jag
välja detta

är jag lycklig
jag är lycklig då jag är i
elementarrörelse

nu nalkas vida ängens höga dans

står på min älskade klippa
vänder ansikte in
sluter ögon

allt är väl andas klippa
mina rötter är vida

vindhänder rör vid se
ber om se

tar mitt sista hopp
dyker ned från klippa
ser havsögonlock öppnas
tar emot mig
vattenfolken bär mig
djupandande slöjor giver inomsvar
vattenfolken hör
lyfter mitt kvarvarande
stiger
havspärlor är i glitterring
är detta jag
havsögonlock silar mig genom fransar
havsströmmar är lockar
lockas flödar ned över
är min hud

hav sjöar floder bäckar rännilar
alla vatten
strömmarlever i oss

är det så

skulle det ej vara så skulle vi vara öknar
spruckna hudar
kvidande djupfårors svarta blixtar
då skulle våra ögon tåras
vattna vår hud

är det så

ja så är det ty alla vatten är i oss

oasen är vårt hjärta
hjärtmarker är vi

formen är ofta en vägg
en cementklumpsboja
i alla former andas det sanna
se in

havsord sköljde in
alla vatten är i oss

oasen är vårt hjärta
hjärtmarker är vi

grönskimrande bröst
helandeljus
lägger händer om mitt hjärta

håll icke inne kärlekens ord
till vem skall jag viska dem

ser du de båda stjärnorna
hur de flyter in i varandra varande
ser du stjärnans starka
skimrande strålande kraft
bränner alla spökskepps vrakdelar

stjärnring andas
venus hov skrider i pärlljusvind

hör hjärtats sång
svan seglar lyfter vingar om kärlekens innebördsord

läppar är rosende åror
då hjärtat styr tungan borde intet stå i vägen
vare sig mannasläkte eller ting

håll icke inne
de orden
innebördsorden skadar icke
räds dem ej
ser du stjärnan
stjärnans är
viska in i vinden
låt icke kärlekens innebördsord leva återhållna
i din fångenskap
de ord vilka skulle sägas
stängs då inne i hjärtat kanske
för alltid
med ånger till enda sällskap

stegen
tyngs

håll icke inne
stäng icke inne
de orden
marken viker ej undan
hon kupar
allt kupar händer om
då du talar
hjärtats
röst

kärlekens eld
andas

stjärnan vilken faller kanske inte gör en krater
kanske ser stjärnan platsen
gräver
kupar jord
för
plantering

livsplantering

i jordehänder skrider livsplanta
stigande in i
steg

kärlekens eld
de ville icke se

hjärtats röst
kärleken
är det högsta
sann kärlek är en flamma vilken faller
faller från himlar
en låga vilken aldrig falnar
aldrig slocknarsläcks
en låga vilken upptänder stjärnors ljusglädje
äger ej

havsord
sköljer in
stjärnring andas
venus hov skrider i pärlljusvind

hör hjärtats sång
svan seglar lyfter vingar om kärlekens innebördsord

kärleken förändrar
världar
dess låga är icke
förgörande
bränner rent
med en flammande vitlåga
vilken aldrig falnar
se spökskeppens vrakdelar
bli vita svanevingar
kärleken
förändrar
världar

äger ej

mina händer bränner mig inåt
till vem skall jag
viska

har lyft alla mina åldrar ur
in i gungandevind
vinda
vackra trädgåva
i skog lyssnar hans händer
hyvelspånen lockas
han fogar samman
vinda
skapad av trämakaren
snurra med sol
ser skovelhjul snurra
lyfta stenar ur
stenar slår ut kronblad
stjärnblommande är flodens virvlandeströmmar

fjäril vackra sätter sig på fotbåge
lapar sol

koltrast vackra sjunger
i västan

vitklöver blomma runt
min bädd

stjärna skimrar strålar

så buga edra huvuden ömt
i ödmjuksljus
skålar av kristalljus
kronblad
omfamna varandra
kärlekens ordsannhet
strömmarflödar

mellan

in

vinden haven
allt
för orden

till
är

i lunden den grönskimrande

är jag lycklig

*
Hinden

ensamströvare
lyfte en gång hand

månstrimma
föll in

i mörkandan öppnas hand
han ser månsilverdalen

ensamströvare ser hjort
hind stiga ur höga
gräs

lyfter båge lägger pil an
spänner

hennes ögon är djupa tjärnar
skygga

av slag


ögon möts
månstrimma skär mörker klarrent

allt står stillväntans
darrande
bävan

han lägger bågen ned
sträcker hand


ur hjort hind
stiger
hon

ensamströvare förstår
vandringsstegen

månstrimma skrudar deras väg
*
månförmörkelse i bröst
i ditt bröst

vind sveper


skiva smekas milt undan

av din hand
i kärlek

tjärnens svarta spegelskiva seglar
är indigoskimrande

venus skrider andas
andedräkt
i bröst

koppar
skiftar

smaragden skimrar

jag giver dig värme

hopp

Inga kommentarer: