måndag 11 oktober 2010

den 11 oktober 2010








(vattensmycke)


din röst är den våg vilken lyfter tyngderna ur


din röst är den smekande vingen om mina frusna axlar


din röst är pärlor vilka fyller mina tomma händer


se jag kastar pärlor in i vind


se pärlor öppnas


bli blommande marker


inför dina steg






jag ser världen


världen är skönhet






jag ser skönheten


skönheten är skapande






hur måla skönheten






vi är ödmjuka


bugar inför varandra






i ödmjukhet böjer jag mitt hjärta till en hand


så jag älskar de orden


i ödmjukhet böjer jag mitt hjärta till en hand










jag klär av mig allt eget


stiger in i


skönheten






upptäcker






är


skapande










öknar är mycket visande


sandhav


ser vackra mjuka dyner


sanddyner






vad annat förtäljer de i det ordet än mjukrörelse






vila inom


vila din trötta lekamen i min famn






sanddyner


sandhav


hav






då sand brinner blir det glas






glas






slipad kristall silar prismaljus






kristaller


stjärnor






kristaller är stjärnor


stjärnor är vattensmycke






vattensmycke i öknen är oasen










jag ser världen


världen är skönhet






jag ser skönheten


skönheten är skapande






hur måla skönheten






vi är ödmjuka


bugar inför varandra






i ödmjukhet böjer jag mitt hjärta till en hand


så jag älskar de orden


i ödmjukhet böjer jag mitt hjärta till en hand










jag klär av mig allt eget


stiger in i


skönheten






upptäcker






är


skapande














jag ser världen


världen är skönhet






jag ser skönheten


skönheten är skapande






*


tror du strutsen sticker ned huvudet i sanden utan mening


strutsen vet det inres mening


källan






helt plötsligt vilket ej är plötsligt, hur kan det vara det


helt klart stiger åter öknarna fram


jag ser en vandrare stanna


solen gassar


denne vandrare är av urfolken


denne vandrare tar fram ett tunt strå


ett vassrör


ett rör


en sticka


ett livsstrå






solen står i zenit


ser kompassen


ser rosen






ser soluret






så hukar denne vandrare sig


fötterna


stegen har upplevt rörelse


vandraren hukar sig


sticker strå i sanden och suger vatten






vandraren vet


djupvet vattnets vägar






så gör strutsen






i ditt vackra bröst har du en källa






denna källa är allt och allt


är allt och allts






hör hennes vackra hjärta strömma






liv






livsstrå






*


(väx du vackra människoblomma)










när jag ser alla dessa strider


gråter mitt hjärta


när jag ser alla dessa stridsord


gråter mitt hjärta


när jag ser alla dessa ögonhålor


gråter mitt hjärta


när jag ser alla dessa strider


gråter mitt hjärta


lever alla i mig


och jag kan inte förstå


hur händer vackra så kan svika


då ser jag blodet flyta ut över markerna


ett blodshav


sjunka in i hennes hud


hon sköljer smärtan


i silverne handregn


då ser jag ögonhålor fyllas med blodstårar


sakta flödar de ned över kinder


är icke stenar vilka rullar


sakta flödar de nedför halsen


är icke snaran vilken stryper


blodstårar delas i tvenne strömmar


där vid gropen mellan nyckelbenen


klinga nycklar fria


blodstårar följer axlars runda linjer


finner vägar nedför armar


ja, jag ser de stridande släppa vapnen


med kupade händer stå de


blodstårar samlas i handskålar


i handskålar skimrar rubiner


så breder de ut fingrar


länge stängda


rubiner falla i röd jord


hon andas dem in i bröstet sitt


inväntar svaren


hon hör


händer bredas ut över jorden


så knoppas kala kvistar och rosor röda slå ut


när jag ser alla dessa strider


gråter mitt hjärta över alla de ursäkter de lindats in i


de har stridits och de strids


för det rätta


för det rätta


men vad är det rätta


då tvenne bligstirrar förbi varandra


men vad är det rätta


då orden är brustna


då stämman är kluven


då strängen är överspänd


vad är det rätta då bröstet bär harnesk


huvudet hjälm och ansiktet mask


vad är det rätta


då händerna bär stålhandskar och vapen


vad är det rätta


då fötterna bär stövlar av stål


vad är det rätta


då hela mitt väsen skakar av hårda steg


då jag upplever alla strider


då nynnar jag saktastilla


sansa dig människa lyss till vårt hjärta


då jag ser alla strider


förstår jag er fångenskap och löser edra bojor


så välj vandring med eller utan tyngder


stig in i tyngd av annat slag


stig upp ur de gravar ni grävt av er själva


instig i edra själv i vårt själv


se solen glöda över horisonten


se soltemplet öppnas i er pannas valv


så stiger solen


så sjunker solen in ned i edra bröst


så strålar solen i edra händers edra fötters steg


av jord är ni komna av jordsolens kärlek


i modervarats famn


se henne lyfta händer


strö rosende blad i vindar


se hennes händer stråla


den ena i guld


den andra i silver


se hennes gördel skimra i kopparens glöd


se rosors röda rubiner vila


i djupgröna smaragders blad


se hennes skrud av skimrande violljus


andas hennes skönhet


hennes kärlek






och vet






ni är i den och den i er


väx du vackra människoblomma


åter är själen vaknad


*


karavanens steg


faktum är att då jag lever med spegelbilden under mark speglas stegen ovan mark


då är detta utjämnande steg


equilaizer


varför återkommer bilderna av karavanerna


varför vandrade dessa i slingor


när jag lever med den bilden och med full klarhet ser mönstret


ser rörelsen


mönstret och rörelsen vilket, vilken är ovan och under hennes hud ser jag vidden av denna vishet vilken är levande visdom


levandevisdom






du ser karavanen


folken bär lager på lager av klädnader, vävar, tyger, hudar


dessa kläder skyddar samt höljer


framhäver skarpblicken


skarpa blickar


se djupt in i skarpblicken och du ser stjärnor glimma


nästintill blixtra


du ser öknens djupa källa


hur källan sipprar fram och blir oasen






låt oss dock icke vandra i förväg






karavanen är på väg, reser antingen till befintliga bosättningar, boplatser, utmärkta, låt oss säga pärlor på vägen


pärlor där de byggt, skapat sina hemman


sina fasta punkter i tillvaron


karavanen reser även med sina skatter eller är det gåvor


ja, det är beroende till hur dessa skatter ses


dessa skatter är till försäljning


är de då gåvor


så återkommer hem med skatter


är det då gåvor


är det så att då en skatt försäljs, säljes upphör den att vara skatt


hur kan den upphöra att vara en skatt


de har brukat jorden, odlat och skördat med varsamma händer


de kanske har spunnit, vävt och sömmat


de har hantverkat


för att åter kunna göra allt detta behöver de sälja dessa skatter


nej, de upphör ej att vara skatter och de upphör aldrig att vara gåvor i denna värld


för si de roffade ej


visst satte de höga priser, men de tyckte om prutandet, jonglerandet med priserna


ögonen var fyllda med liv med lyster med pärlande ljus


oftast var det byteshandel


ja, vi kan säga att de gav och tog emot


visst går det att orda länge och väl om dessa ting – men varföre


endast de vilka sålde och köpte vet vilket var vad


alltså, karavanerna flyttade mellan sina pärlor, ett radband av skönhet


de reste med sina skatter till försäljning och till köpe och till byteshandel, ofta anfölls de av rövare, eller av dessa vilka stred för de godas vilja, så sades det förtäckt i landvinningssyfte


redan då visste de det svarta blodets rikedom eller det svarta vattnets rikedom


rikedomar


svartglänsande


flytande


oljan






då dessa korsfarare


ja, de - rövarna bland dessa


red i alla riktningar öster väster nord och syd, detta för att erövra människovärlden






de vilka bar rena hjärtan i sina handskålar


blickade in i de skarpögdas ögon


såg kärleken


samt insåg människans väg


såg föreningen i allt är allts, allts är allt


dessa vilka icke bar hjärtats rena i sina händer,


vilka reglat detta rena bak lås och tiljor, lås och reglar


försålde sina själsljus,


de såg stjärnan blixtra


fylldes av fasa och slog, högg vilt utan mening ned allt i sin väg


blodtörstiga käftar blev de


blodtörstiga käftar kan dessa benämnas


dessutom var det så att i den stund de insåg den nära förestående så kallade förlusten, nederlaget viftade de med falsk vit flagga, ropade de: jag/vi byter tro






ja, många strider har skett i religionens namn, alla religioners namn


många har med dundrande lismande falskspelsstämma utropat blasfemi samt tänt bålen.


minns; det är endast, där är endast en religion och det är allt är allts, allts är allt


kärleken är allt


det rena hjärtat är allt






karavanerna var fullt medvetna i ett atavistiskt seende


därav vandrade de blomstergirlanger


ja, blommande steg


klädnaderna var färgade i allsjöns färger


ja – allsjön


det går även att säga: i all sköns färger


all skönhets färger


alla sköna själars färger


livsfärger


dessa färger var och är ej konstlade och de förblir rena ty dessa färger är av växter av jord av stjärnor av allt givna


dessa är de färger vilka nu stiger upp och fram


dessa är icke landbundna eller sökandes landvinning


dessa är blommande steg






karavanen samt pilgrimsfolken mötte mångt och mycket på sin väg


i sina vandringar


det var icke lätta vandringar


de mötte mångt och mycket i sina vandringar, de var helt i visshet att dessa så kallade vedermödor var och är förenade med deras steg






ser du karavanen i markerna, bergen, sandstormarna, i ofta karga landskap. Ormar, skorpioner i förvridna skepnader eller skrämda liv


så kan du se allts, varje individs livsvandring och du kan uppleva skönheten i mötet med oasen


oasen – inre djups källa


lev även med bilden av dromedaren samt kamelen


deras skönhets rörelse


de är verkligen vaggande skepp






*


(jag väntar dig i rosengården)






jag väntar dig i rosengården










du riddare


av orden






din tunga


en oblat






är svärdet


ej tveeggat


tvenne blad i möte






strålande


pelarljus






strömmar i dess mitt






av renaste silver smitt


av inredjupa händers vishet






fästet är av renaste guld


lindat med cuprum










jag väntar dig i rosengården


du riddare av orden






din hand


dina steg






är utförare av orden






jag väntar dig i rosengården


du riddare av orden










kom


*


(i höstlövets bok)






i höstanom andas jag in eldar i mitt bröst


andas ut värme i


fingerblommande ljus


så är det






viskar solen


lövet ler






i markhänder ligga solgyllenskål






stjärnregn faller i






fyller hennes blommande inrebröst






livshaven


andas


i






hon sluter ömt lövet in


*



(strutsen)


tror du






strutsen sticker ned huvudet i sanden utan mening


strutsen vet det inres mening

















(min sommarblom)






jag gömmer min sommarblom under vingen






drar drömtäcke över mig



Inga kommentarer: