onsdag 20 oktober 2010

den 20 oktober 2010

visst kan jag skriva konstruktiv kritik


konstruktiv
konstruera
konstruktör


visst kan jag kommentera


kommentera
kommendör
kommandora
kommandona
kom an don


men varför
varför skriva konstruktiv kritik
varför kommentera din upplevelse
jag kan ge dig det jag upplever
utan vare sig
kriticism eller konstruism eller kommentarism






och
varför skall jag ej skriva det jag upplever
*




känslovågen stiger
var icke rädd


fall ej i anklagandeton


sök motiven i
din reaktion




upplev
djupsånger


stiga
tändande
*




det vilket sker ur ren kärlek – icke ur återgäldningskärlek,
skämmer ej bort,
klemar ej bort
det ger styrka, energi, ger hjärthänder vida


egentligen sviker de ej mig
jag sviker mig
då jag ej ser hjärthänderna
då jag ej ser ”min” hjärtgärning flöda


jag sviker mitt själv
genom att jag ej hör mitt hjärtas röst i denna situation
jag sviker mig själv genom att jag tror att de sviker mig
tror mig bli sviken eller åsidosatt


jag sviker mig genom att må dåligt av att uppleva avundsjuka;
ser samtidigt att det är fullt berättigat att uppleva detta,
så skiftar bilden och jag inser;
det är inte avundsjuka, det är ju egentligen mitt rop:
se er själva


avundsjuk
vi har lärts – inmatats - att detta är fel
är det så
nej, det är ej så då avundsjukan lyfter fram förklarandeljus och ej förblindar vilket den gör då den ses ur negativt perspektiv


jag sviker mig genom att må dåligt av att uppleva avundsjuka;
ser samtidigt att det är fullt berättigat att uppleva detta,
så skiftar bilden och jag inser;
det är inte avundsjuka, det är ju egentligen mitt rop:
se er själva


sträck fram edra händer
men var medveten om den eld ni sticker in dem i


ja, solen går i moln
den gör det


minns då solens uppstigande


se hur solen öppnar händerna
och visar sina handflator


kanske ej skrivna med de tecken du först såg


dessa ordbilder är viktiga ty de virvlar runt de flesta vedertagna bedömningar eller så kallade livssanningar


de visar tankens vilsna energier då hjärtat ej tillåts levandegöra rörelsen
livsrörelsen
skrev; var medveten om den eld du sticker in dina händer i och så är det. Men minns samtidigt vad elden är, elden är inte förgörande, egentligen är den bilden av att du håller livet i dina händer, livets hav, du särar fingrar och det vilket ej är ditt hemma, individhemma rinner ut, då vet du att du ej vattnar jorden med smärtregn ty allt vatten finner vägar till det stora havets famn, det stora havets famn är alltets hjärtvingar, där andas innebördsorden
elden bär hela livet i sina hjärtvingar
elden blir förtärande då du icke är härvarande
då är elden bilden av tanken
tanken vilken frågar dig; varför håller du ej din hand om mig
din hjärthand
sticker du handen abrupt in i ett bisamhälle eller ett getingbo
blir du varse om smärta
det gör ont
mycket ont
har du en sockerbit vit i din ficka
spotta på denna håll den över svarta hålet
punkten
insticket
så svinner smärtan sin kos
och livet ler
sockervitt


vitt socker gnistrar i himmelsljus
var medveten om vari du sticker din hand;
är du det så vet du honungens läkande verkan så vet du bigiftets helandeverkan


ja så är det
stormar virvlar upp
störande
störningar
i kärleks berättarljus


är du både döv och blind utslungas det ibland
ja hur ofta stannar jag inte inför så hårda utslungade så kallade sanningar
ser hur ordens innebörd stiger fram i mångaspekter
i mötet med sådana orkanvindar vilka icke jämnar ut, utan mer mejar ned fylls jag av smärtregn
ett sådant hjärtoförstånd


döv
blind


vad är att leva döv och blind
vad säger detta


vad är anorexia
vad är bulimi


döv – jag kan inte höra din stämma, din röst
blind – jag kan inte se dina ögon, din gestalt


anorektiker samt bulimi är ju till viss del ett mynt med två sidor – (mycket enkelt skrivet)- jag svälter mig
det finns mängder av så kallade ätstörningar, ännu en är hetsätning – övervikt


jag avser inte att stanna vid själens rop, den psykiska hälsan eller den fysiska hälsan, ändå är alla dessa budbärare, rop ur hela väsendet och därmed helheten.


faktum är att jag ser dessa vara vägvisare
de förtäljer oss viktiga djup
de förtäljer oss svältens bilder, frosseriets bilder. då jag skriver så avser jag ej näring, ja avser hela människan hela livet, alltet allt, allts allt.
upplever skulden och undrar varför så unga människor vandrar med dessa ok
bär de skuld till att de valde sina insteg
inte alls, denna skuld är en skuld vi skall se inte förstå med skallen
med hjärtat skall vi se


de förtäljer oss barnets nöd
hjärtats nöd
och så hörde jag berättas; det finns cirka tusen diagnosticerade fall av blind/döva.


då stiger bilden fram
kanske är det tusen diagnosticerade fall
men det är en bild av större dignitet


(det är kärlekens väg)




så måste det vara


rör vid mitt inre
rör vid mitt allt
upplev
mig




så viskar vinden i förtäljandeljus




rör vid allt med sensibla fingrar
var sensorer




lev våra vindsångers upptäckarljus




lyft oket av mina axlar
töm ämbaren fria


upplev markernas
vibrerande


livssånger


*
det är en bild av kärlekens händer
svara till den


det är av godo att det finns störningar
störningar av alla de slag
väckarljus
väckarsignaler
urtavlor med de vackraste visare
dessa urtavlor visar inte tid
dessa tavlor visar liv
störningar retar sinnet
sinnena till vakenliv
känn för en stund
låt så
känn stiga djupare
upplev
upplev
kärlekens väg
se allts skönhet
alltets allt
i regnbågscirkeln står vi
gives
livsbejakelse


vi är skatter
ensidigt är att se skatten endast fyllas
skatten strålar strömmar vidare
allt vidare




cirkel säger du
ja, allt är cirklar
cirklande rörelse
livets spiral


så lever dessa stjärntal
nummer
siffror


det sägs att det finns en skatt mitt under regnbågen


jag säger
vi är i dess mitt


av regnbågens färger
gives vi
gives
allt
färggestalt


livsuppenbarelse


det är av godo att det finns störningar
störningar av alla de slag
väckarljus
väckarsignaler
urtavlor med de vackraste visare
dessa urtavlor visar inte tid
dessa tavlor visar liv


se dessa störningar ej vara sjukdomar sjuk dom
se stigen kupa händer runt ropen och
upplev hjärtats röst
barnets röst
den rösten är
tidlös
tidslöst
upplöst
skönhet


en vacker fågel


vad är fågeln
är vinden fågel
är fågel vinden


vad är hus
öde hus
är husen öde
är öde öde


är öde gåva eller straff


det vi gör det till


öde - ömhet drömmer enande


allt är allts
allts är allt


var är jag på väg med dessa ord
orden leder


ett hus kan vara tempel kropp djur människa
i vacker boning sitta barnet
vid moderns bröst
fadern täljer med silverblad


ensam är inte ensam
ensam är då vi sluter vår hand järnhårt runt oss själva och ej tillåter liv


det är av godo att det finns störningar
störningar av alla de slag
väckarljus
väckarsignaler
urtavlor med de vackraste visare
dessa urtavlor visar inte tid
dessa tavlor visar liv




i denna människovärlden är vi ofta ensamma
och nej - jag ser inte ett gott i att ständigt vara ensam


lyft ordet ensamma ur och skriv ensamna
så vackert detta blev; en samna
lev med den bilden vad samna är
en samna
kanske du ej ser kanske du ej kan tala kanske du ej kan höra
hur livet än är så
är du


du är musiker
lyft det instrument du är närmast


kräv inte stora gester av dig
börja med små gester och låt dessa vidgas


ja
vi kan vara ensamma
ensam i ensam


ibland är vi i den ensamheten för att andas
inrese




i ditt inre är du
aldrig ensam


se ordet harmoni:
har månen i
tillåt silvret rena skölja det vilket gör ont


vi "måste" våga vara ensamma
med oss själva för att inte vara ensam i tvåsamhet


kan vi ej vara ensamma med oss själva blir vi ensamma i tvåsamhet


då är vi i bekräftelsebojan
bekräfta ditt själv




det är av godo att det finns störningar
störningar av alla de slag
väckarljus
väckarsignaler
urtavlor med de vackraste visare
dessa urtavlor visar inte tid
dessa tavlor visar liv
tick tack
luckan öppnas
i skogen sjunger göken
tanken irrar
springer spränger
drömmens skönhet
tanken
tänker sönder


kärlek är ej tanke
det är liv


kanske "måste" ni vara ensamma
en stund
för att se


se skönheten
en stund i människolivet är icke evighet
ty den stunden kan ej hålla fast
ej fångas
den är evig
och evig är
skönhet
barnen visar oss vad evig är


ett hus kan vara tempel kropp djur människa
i vacker boning sitta barnet
vid moderns bröst
fadern täljer med silverblad


ensam är inte ensam
ensam är då vi sluter vår hand järnhårt runt oss själva och ej tillåter liv


lyfter blicken


strömmar in i himlar
himlar är
duvblå
silver


silverblad
silverne blad
skriver
vita


invid rotstams
slingrande
ådror


sitta han


trädfingrar knäpper lutans strängar
luta dig härintill
mitt hjärta
gyllenguldsgula blad
släppes
bäddar marker


ömt ljuder hans stämma
älskade


himlar är
duvblå
silver
silverblad
diadem strålar runt din panna
cirkel av ljus
flätar guldblad in




ser droppe falla


ur himlars duvblå händer


droppe viker ut blad


blomma är
i markhänder




lutar sig ömt till hans bröst




himlars
duvblå silver


mjuka


sammetshänder


smeker ögons dröm




ur trädfingrar släppes gyllenguldsgula
blad


bäddar marker i
vidguldsmantel


däri är
de
i


härvarande


i den andningen
sker läkandets skönhet


löses sargvägen upp
*




människan förstår inte allt just därför att hon söker förstå med skallen inte med hjärtat
*
(störningande)


det är av godo att det finns störningar
störningar av alla de slag


väckarljus
väckarsignaler


urtavlor med de vackraste visare
dessa urtavlor visar inte tid
dessa tavlor visar liv


tick tack
luckan öppnas
i skogen sjunger göken
tanken irrar
springer spränger
drömmens skönhet


tanken
tänker sönder




skönheten
ändå älskar tanken skönheten


varför håller du ej dina händer runt mig i kärlek


en stund i människolivet är icke evighet
ty den stunden kan ej hålla fast
ej hållas fast


ej fångas
den är evig
och evig är
skönhet


barnen visar oss vad evig är


blicken


strömmar in i himlar


himlars
duvblå
silver


silverblad
silverne blad
skriver
vita


invid rotstams
slingrande
ådror


sitta han


trädfingrar knäpper lutans strängar


luta dig härintill
mitt hjärta


gyllenguldsgula blad
släppes


bäddar marker


ömt ljuder hans stämma
älskade


himlars
duvblå


silver
silverblad


diadem strålar runt din panna


cirkel av ljus
flätar guldblad in






blomma är
i markhänder




lutar sig ömt till hans bröst




himlars
duvblå silver


mjuka


sammetshänder


smeker ögons dröm




ur trädfingrar släppes gyllenguldsgula
blad


bäddar marker i
vidguldsmantel


däri är
de
i




härvarande


andas skimmerljusens helande






löser sargvägen upp
*
(tändande)


känslovågen stiger
var icke rädd


fall ej i anklagandeton


sök motiven i
din reaktion




upplev
djupsånger


stiga
tändande


(årtag)


i alle av vindanom


vandrar
stilla


stjärnhänder


flätar hennes vackra hår


ängsgräset gnistrar silver


i sten viskas dröm


av önskanshänder kastas


i himlahav


skimrande ringar
andas
vida


hennes ansiktsljus nynnar


ro


ro barnet mitt
år tag
ej
om
*
alla dessa kvävesmeningar
hörde sånger stiga upp ur svarttjärn


slog upp gardiner
vidgavlande


tratten
ymnighetshorn höll andan
framträdde
vevade
nålen lades till svartskivsvarven
vinylen log blänkande


så lyssnade vi med
tekoppsögons ljusdansblixtar


farmor älskade farmor
doft av lavendel
tindrande vänligögon lägger patiens
matar domherrar i kökets vrå
bjuder kolabönor å gelehallon
bjuder barnen silverte
apelsinen med sockerbit i


trattgrammofonen var ett under


veva
veva
positiv


du undervisade mig i
vänlighetsflodens vackerlopp


hörde sånger stiga upp ur svarttjärn


slog upp gardiner
vidgavlande


alla dessa kvävesmeningar
levde ej i din mun




du seglade vita segel


vida




*






(det 1)


det


detet


var så vackert




såg iskylan blomma




vände ansikte upp in




vitdun seglade


snöflinga
stjärna vitgnistrande
mötte




smälte


i hudskimrande insåg jag


detet


det


var så vackert
*


(Det 2)
det


detet


var så vackert




såg iskylan du är i






vände ansikte upp in




vitdun seglade




snöflinga
strimma




stjärna vitgnistrande
mötte




smälte
i hand




droppe regnbågsljus
skimrar


lyfte droppe in i vind




det var så vackert






såg




din iskyla blomma






(merupplevan)


natten tystade
seglen


penslar vilade stilla vid barm


stjärnseglare
strödde


oro
o rodnande omnejd


o du ljuva ro


vitspetsad nattskrud
stegviskande


svepande
höljesskrud


i dagen öppnade jag svarta luckan
slöt ögonen


om glöd


eldvärmande händer


rörde vid mina läppar




viskade


orden




öppnade ögonen svepte sjalen om axlar


i flätad korg
bar jag in




ved


till merupplevan
*

Inga kommentarer: