onsdag 20 oktober 2010

den 18 oktober 2010

(vardande)
står jag så vänd med ryggen in i sol
upplevandes händer
ömt hölja
ryggen


med ögon vända
in i klarnad
sky


stiger jag
in i regnbågens färger
i nattens
mörka
indigo andas jag in stjärnvindar
sveper violljusmantel skuld ror
drömmandeblå andas
iris
vandrar ängsgräs böljande bugar mig nära handen rör vid smekande
solvind sköljer ryggslut
i östan andas glödande
rödmantlad stiger viljan
under morgonrodnande skyar
sveper violljuset om vardande
*
står jag så vänd med ryggen in i sol
upplevandes händer
ömt hölja
ryggen


med ögon vända
in i klarnad
sky


stiger jag
in i regnbågens färger
regnbågens färger
båge välvd
bro
halvmåne
halvcirkel


sluter jag så färgerna är färgen ytterst röd
indigo är i mitten


med ens sköljer upplevelsen genom mig
borde icke röd vara innerst
så ler mitt inre


indigo är vitt ljus
därav är indigo vita vingar runt hjärtgård
så strömmar indigo violett blå grön gul orange röd violett
då vet jag:
indigo tömmer mitt sinne
stiger in i blådröm
vandrar i ängens gröna
beskådar
beundrar
solglittran
uppfyller framåtblickens vardande in i purpurrödas andedräkts
violett a
är skiraste blå gul rosaröd vit
*


poliser – det är ej negativt med poliser – skulle ej behövas egentligen
varför säger jag så
jag säger detta ty lagens människoarmar skulle ej behövas om
eller
då inre lagar är i fungerande


poliser är egentligen väktare
väktare vid tröskel


väktare är vakande över
vakande
med


vad är då inre lagar
inre lagar är vitt ljus
vad sker då livet
liv sätts i bur
måste bära koppel
uppvisas och jämföras
varför har cirkusdirektören en piska
cowboyen sporrar och så vidare
lagens människoarmar skulle ej behövas om
eller
då inre lagar är i fungerande


poliser är egentligen väktare
väktare vid tröskel


väktare är vakande över
vakande
med


vad är då inre lagar
inre lagar är vitt ljus
håller samman
buren behövs ej
i detta
hjärtat är buren vilken alltid är öppen för inrelagars vingar


och det vackra är att dessa lagar är ett
en


ligger ej utanför
är
ditt högre
vara
allts
vara


i hösten andas stjärnhimlar klara
blinkande sägs det
är dessa världar kurtisaner
ja, kanske de blinkar till dig
eller är det ditt öga vilket kisandeblinkar
eller är det morsekoder
är det budskap
vilka signaleras
det är helt omöjligt förneka stjärnsystemens existenser
dessutom är de runda eller böjda
då en stjärna faller
gör den en vid båge
en bro
och den bågen är en cirkel


beskåda stjärnsystemen
och se hela ditt inre
då vet du vem den blinkande fyren är.


kaustiksoda är en propplösare, är ett rengöringsmedel med starkt frätande egenskaper
retar andningsvägarna, irriterar ögonen och så vidare
är ett starkt frätande rengöringsmedel


kärlek är icke kaustiksoda
kärlek är mer kautschuk
mjuksuddande


jag ser dig i ditt inreljus
det
skänker mitt inre värme
du är du
och jag behöver inte fråga mig vem du är
och du behöver inte fråga dig vem jag är
*
(friljus)
kärlek andas friljus i vända solblad
*
(har du)
har du hållit en såpbubbla i din hand
upplevt vibrerandedarrande
regnbågsskimmer
har du fyllts av viskanderopet
brist ej i min hand
så lyfter du hand
såpbubblan
lyfter
dig
med


har du upplevt ångesten vrida om
förvrida din syn
har du fyllts av viskanderopet
fly ej i min hand
du liv
så lyfter du hand


glödande i händers


handskålars
händer


härvarande är ögon släckta


susande färgers
lyfter vindil


väcker flamma


varför är låga i mina händer




jag skänker dina ögon värme

Inga kommentarer: