torsdag 7 oktober 2010

den 4 oktober 2010

är det så att kvinnan väljer den man vilken tillåts välja henne
så går det att ses i avseende till, av redan möte
månget sinne kanske morrar vid läsandet av dessa ord, men varför
varför morra


se detta:
i havet
i havets händer är ett skal
skalet är två händer lagda om varandra
i denna mussla är en pärla
en pärla inbäddad
skalet öppnas för mannen
kvinnan är däri
kärleken är pärlan
är en enpärla
en ettpärla


se detta:
mannen är skalet
kvinnan är det mjuka innandömet
pärlan är kärleken


skalet:
hon visar sig icke i alla omständigheter


skalet är mannen:
skalet öppnas för mannen, mannen ser höljesprincipen
gives insikt
insikt –
ser in –
in-sikt
sikt in
när visar hon sig:
i solregnen
i solen i hemstrandens händer
vägen öppnas för dem båda




bevara
värna om Juno
se solregnen falla




så ljöd orden i natten
i skrivandets stund faller det mig in att läsa om Juno och solregnen
än en gång inser jag hur visdomsfullt de goda tecknar
Juno var gift levde i äkta skapande med Jupiter
i grekisk mytologi är hon Hera och Jupiter är Zeus
Juno, ordet Juno är i romersk mytologi/religion det livgivande kvinnliga medan genius är det manliga
så naturligtvis skall kvinnans livgivande väsen bevaras och visst skall vi se solregnen
tillsammans vandrar de regnbågsvägen


så ser jag att Juno är en av fyra asteroider de trenne med Juno är Ceres, pallas och Vesta
dessa kretsar kring solen mellan mars och Jupiter, detta är en helt underbar bild och hör helt uppenbart till det ovan skrivna


(Stavstavande glitterregn)


dessa stunder är
kan endast benämna dem
ropande


ropande vindar
ropande blad
ropande
rop
ros
rot
ropar
linda mina drömmar i jordesömnan




spåren vandrar marker
marker vandrar spår
spår siar vind
siar
siande
si
sa ögon vackra svepte penslar
målar salar röda


guldvingar rör vid silvermoln
seglande sagor
sköljer hav
seglande
segel sväller
svanar
svanevingar viner


magikern lyfter hatt
stjärnregnan väter ansiktsmasker
luttras
luckras upp
drages ridåer


karavanen böljar hav
sandhav
eldar brinner
dukar smäller
böljar
kvinnor dansar
klingande steg


bjuder
bjudande rinner flödesvärme
ur fingerknoppars
skimrande lov
mantlar veckas
stjärnor stiger


hovar ljuder rytm
manar virvlar
böljar
stannar
hon sveper mantel av hans axlar
lyfter bördor av
tvagar hans ansiktsmörker till ljus
läppars fjärilvingar rör vid hans slutna
ordvingar
skriver nattens
glöd




felfritt...


vad är felfritt
kanske gör människan alldeles för mycket fel
fel och rätt


kanske har människan glömt det vilket är rätt och fel
den inre djupupplevelsen
den djupa moralen


den vilken ej lagts på
den vilken är hjärtat


så kan vi skriva rätt eller fel


är inte orden de vilka nedtecknar sina liv
är det verkligen människan vilken styr


kanske borde det ofta vara vår förundran




sitter vid havsstrand håller bambustav i hand
ljustråden rinner
inte bär jag krok
krokande
kroki
sköljer silhuetter
flöte guppar vitt och rött


havet viskar
vit är skapandetanken i hjärtats röda


jag ler helt stilla
och har jag ej vandrat vidarevägar så sitter jag väl där


ännu
än
nu


nuj
nöjd
*
*
*
ja, det är väl detta vilket benämns skriva ur flöde
med ens förs jag åter till en plats vilken skänkte mig fridslycka
en fruktträdgård – så jag minns hur jag satt under träden och inväntade åskan, blixtarna
svalan
svala
svala
silvervinge
silverskära


skriar


lyfter regn


stiger upp
vandrar nedför stigen
gräset är böljandehögt
stigen ringlar
blommor doftar
ängsljus
en liten strand öppnar händer
skymd
hemliggömma
ett båthus
med ekan knirrande knarrande
näckrosbladen
med vita näckrosor
det skygga beundrande barnet sitter helt stilla
vandrar in i allt
allt vandrar in i henne


har väl aldrig tyckt om att fiska, fånga fisk, tycker ej om fånga
fångande
fångar
tycker ej om fångst
möt mig i aftonstunden med nakna ögon
släpp alla tankar
släpp allt gjorda
möt mig i gryningsstunden med nakna ögon


bambustavar
klapprar




vi är barfotade
kroppar följer
är stavar
är
svar


sakta strömmande rör vi oss




ser flötet guppa
det vita vänds och hjärtat ler


det är inte dumt att fiska
i begrundansdjup


stiger uppför stigen
dansar vilt i
regn


åsktrumman ljuder
blixtar ljungar


jag ropar


slå ned
i mig
*


vindar viner


aftonskönhet


löv
dansar vindarne


nattens mantlar böljar
veckas
sköljer gnistregn


molnriddare
med lyfta svärd


det är icke svärd
det är stjärnstrålar
skär rena
linjer


skapande
skönhet flödar


konungar bär kronor av gyllenguldlöv


de skrider vandrar vida


vänaste giv mig din hand
moder måne
vandrar med silverne mantlar
ögon vandrar in
hon ser
ser
är


vänaste giv din hand


så blommar hösten
så porlar källan
så andas hav


allt är
är
*
hennes röst ljuder så djup
så djupstark
varje hennes vrå är
uppfylld


uppfylld av inte alltid mjuka spår
hennes sång är mjukbön
ur hjärta


hjärta stiger ur bröst
hon lyfter händer
öppna


hjärtvingar ljuder


hölj mig
varsamt


jag kupar mina händer
är skålar


så låt dina tårar falla i mina händer
så gråt i mina händer


jag skall andas på dina tårar


se dem öppnas


bli vingar av ljus


se frön
spira i gryningsstegan


vän i livet


vänner i livet


öppnar ögon


ögonvingar rör vid allt




syner virvlar
sköljer




sömmar
skriver
täljer


är


ära
i är
*
*
*


Skrev:
linda mina drömmar i jordesömnan




spåren vandrar marker
marker vandrar spår
spår siar vind


jordesömnan
sömnad
ja, det är en vacker silverne nål
det är ett vackert öga
dessa sömmar tilltrasslas ej
sys stilla
varsamt
inte i hast
inte i kast
de sömmas i stjärnljusklara stränders svaran.
*
*
Fängsla


ringarna har skavt allt djupare
sinat har
flöde


ändå förmår jag virvla vindar
ändå förmår bjällrorna ljuda


sitter här under
vid träd
rötter slingrar
drar




händer smeker trumma
rytmen mjuknarvärmer
ljusnande skyar
glider genom


ringlar
ringar


ring till ring till ring


nej
det är inte ett träd
rutorna sköljer fram
stenmurens innamäte


ihålsdropparna


jag huttrar
tänder
upptänder inreeldar
renar


kedjor lindade hårt om
skaver


skallrar
skallrande
skallra


rök bolmar stiger
ur tistelregnen konstladeklor








tyst
hjärtskrattar jag


fängsla
är andra världar


i nattvinda flyger jag
molnfjädrar
*


tender


låt mig vara ömtålig i din famn
i dina händer


håll mig
nära
mina glasvingar av
skiraste sköraste
kristall


jag skall icke blända dig
hur skulle jag


då solglittren är för starka för dina ögon vackra
skänka dig skugga endast vid din önskan


lyft mig
till dina läppar
till att släcka din törst




låt mig vara ömtålig i din famn
i dina händer


dessa
dessa mina steg
visar
visar vem jag är




ack






älskade


dina händer lämnade mig
lämnade mig ensam i människodalen


himlar är pärlamor
mjuka ögonsvepande


molnskyar


är dina armar
ömt om mig
du andas varm i min nacke


dina fingrar är rörelseregn
hudar skimrar solgulds röda
dina läppars
mjukalätta
ljuva




vind ilar väckande




dessa
dessa mina steg
visar
visar vem jag är




ack






älskade




dina händer lämnade mig
lämnade mig ensam i människodalen




arket faller
ur bok


*


Huset


det var en gång ett hus
en stuga
en boplats
huset gavs rosendemundsdörr
roseende bågar
fönstervingars skimransväna ögonglimtar
lekte i solstigan
glödde i havssmyckan
huset gavs åsar, bräder, pannor, skorsten
inrerum fyllda med bonad
inte bonade golv de blänka så illa
neeej detta är hemtrevnadsbonad
huset var i trädgårdens händer


harklar sig gör huset
javisst är det så, du står i trädgårdens händer
ler gör huset
fram
nu



då nu fram


i
är


åren rinner genom
pannor åsar
bräder
trädet
träd
in


människostormar viner hårda
hörn vrår
knakar


håller ihop
flisen


så tröttslitet är virket i mina brädrader
pärlorna har stannat klirrandet har somnat
orden tystnat aldrig kärleksorden kransen bär jag i hjärthavs salssång
kom älskade
kom älskade


för mig in i prismafägring




steg höres uppför grusgången
röd ros bär han i sin hand


leende tar hon emot
hans gåva





















Inga kommentarer: