torsdag 7 oktober 2010

den 6 oktober 2010

jag frågade; tycker du mitt hem var vackert till en besökande
en besökande sade att mitt hem är mörkt


att det är jag


så steg orden fram i hjärtat;
då vet du varför jag är här – för att tända ljus


jag yttrade ej orden
de blev mitt ljus


orden är vår vilja tala om
detta svepande ord: om
hur omskriva om till i
orden är vår vilja tala i
där är betydelser, synonymer vilka är i ursprunget
urkällan
detta ord: ur, stiger ofta fram i dessa stunder
det gör så ty ur allt är ur
ur är begynnelsen
det sägs ej; om begynnelsen, med begynnelsen, för begynnelsen – det är: i begynnelsen skapade
detta var och är äktenskap
äkta skapande
här befinner vi oss i orden, då är det ett ordskap
ordskapande,
ordskap
ordspråk
ordskåp


se ett stort skåp framför dig
skåpet är av träslag
träs lag


vackra blad är inlagda
intarsia
in tar sia
intarsiablad


två dörrar är
dörrarna bär inte handtag
ej nyckelhål
ej beslag


dörrar väntar


du uttalar orden
låt mig
se


susande glider dörrar upp


du befinner dig i ditt hjärtrike
i allordens andning
*
molnskepp




seglade upp med spända snäcksegel


ett av dem lade till
vid min strand


med ens såg jag stjärnor


alltet snurrade in
omtumlande


han log sade;
så är det


stjärnor är seglare
stjärnor
reser oss


är stjärnseglare


så låt oss följa






lämnade jag min strand




såg stjärnor segla med molnskepp
med spända snäcksegel
i handljus


*
här viner vindarna
vindar är upptäcktsresande
upptäckandeljusa


inte går det stänga vindar ute
följ med
följer med
det är
vackert följa vinden


så många sagor stiger fram
sagor
är ofta mer (tycker ej om jämförelser men...) mer sanna än mänskliga verbaler




idag viner vindar
vinandevindar


allt
viner


lövsånger
bäres guldgyllengula vida
rödbröst är de


rödbröstade fåglar
sjunger


lyfter kläder av trädfolken
mantlar böljar
nakna stå trädfolken
nakna
utan skydd


utan
skrud


så är deras vilja
trädfolkens svarandevilja


så vad är folk
allt är folk


skruden är evig
evig är inte evighet
evig är årssångernas skrud
årskretsens
bladknoppar
bladsprickning
bladglädje
bladglöd
naken


evighet är fasthålla, hålla fast
våra ögon orkar ej se hela väven för jämnan
därför kan vi särskilja urskilja


denna dag är vindvinande
ord liv
lever
strömmar


satt och bad elden till liv, spisen ville inte brinna trots tusende pinnar


du är nog den första vilken upplever mitt hem, min boplats mörk, mörker


ser du ögat
pupillen
vänder du blicken in
i ett hål är det
mörkt
en stund tills du ser det mörker är




*
*
*


ja - du är nog den första vilken upplever mitt hem, min boplats mörk, mörker
och samtidigt att det är jag
kanske är det så – då vet jag varför jag är här – för att tända ljus


jag klär mig ofta i svart


i mötet med barn, förmår inte alltid ord höras
specifikt bland tonåringar
då behöver vi förtydliga oss
bli en pelare
ett svartvitt fotografi ty tonåringen är i det svart vita
i de människovandringar vilka är talas det alltför många ord, speciellt via medier – de talade orden är vackra
meningsorden innebördsorden
de orden är liv


jag klär mig i svart
visst vet jag att det klär mig
men, det drar samtidigt till sig en del
allt det vi möter är det vilket gör oss vackra – skapar oss vackra


om, då jag är omgiven av tusende genomskinliga fjärilsvingar
vilka dras till neonljuset
klär jag mig i svart


detta för att bli stadga i deras liv
detta för att deras vackra färger vingfärger skall framträda
*
*
*


ja – det går att tala om förintelse
att jorden skall gå under
då har människan glömt att jorden – moder jord – är en av de vackraste
allt det vi är skapades i ljus i värme i glädje
inte i människotyngd


varför skall det gå under
förintas


det har ofta sagts mig: ”är det så ni vill behandla era barn, med domedagsprofetior”


visst skall murarna rivas
det hårda
det måste ske för att hjärtat skall leva


naturligtvis stormar det
viner det; så många människor sitter och rör med slevar i stormgrytor


liv är förändring
levandegörande
befruktande


*
*
*


(i tacksamhetsljus)


mer och mer ser jag med i tacksamhetsljus det jag levt
jag är vacker i detta
visst dalar jag
faller jag


men


människan har mist modet att visa sin sårbarhet
det människan kallar för svag


hur skall barn
någonsin uppleva att livet är så mycket mer än elitsoldater


*
om, då jag är omgiven av tusende genomskinliga fjärilsvingar
vilka dras till neonljuset
klär jag mig i svart


detta för att bli stadga i deras liv
detta för att deras vackra färger vingfärger skall framträda
*
Summasumarum


det var väl i en av dagar fram dagar bakom
sköljde tåspetsar stjärnklara


ballerina dansar piruetter tåhöga
skirkjolar andas lystervolanger
violiner ljuder smäktande


det var väl i en av de dagarna
eller var det nätter


jag såg tiden avklädas
lade tiden tidsspelen i fribädd


genast


höjdes havsens vågor
falkvingar breddes ut


i himlar rullar scarabe bollar
sköljer smutsnamnad vit


snölykta skimrar i
öknens vågor




ack jag fryser om näsetippen
tar av stövlar höga
klackar klipprar
klapprar


fötter fria dansar i eldens glöd


summa sumarum


jag flätar tidens band
hänger gunga i trädvård
gungar fram och åter i pärlraders fnitterljus




jag har inte ridit en kamel
inte nu kanske då
vaggandet lever i kroppen
jag har inte mött dina varma sammetsögon
inte nu kanske då
handljusen skimrar i sanddyner




hur det än är
så är sammetsmanteln runt mina axlar
mjukvarm i nattens vindalle

Inga kommentarer: