torsdag 7 oktober 2010

den 7 oktober 2010

hur prissätter du en tavla


pris
prisad vare färgregnen
själens strömmar
prisad vare skapelsens skönhet
prisad vare kärlekens ros
prisad vare det goda
prisad vare det onda
prisad vare
lyfter det onda ur


det sker, det ges slag i livet
varför sker så
kan ett barn vända sitt ansikte bort
kan
kan


du frågar
varför
varför


då människan ej vill svara
släpp frågan


du får intet svar


fråga vidare
sluta ej fråga
svaren är
runt


våga taga emot svaren även då dessa inte är de förväntade
visst kan barnet vända ansiktet bort, men barnet lämnas ej


så ofta önskar människan att det skall gå bra att intet ont eller fel skall hända
hon snubblar
faller


görs illa
ibland stiger hon till och med in i drömvidare


är det en olycka
är det den enskildes, individens väg
det är så många sammansatta ord vilka stiger fram – just nu förfasa, förskräckas, förskräckelse


ser ordet förfasa och det blir med ens så tydligt: för fasa görs en bild
för skräck görs en bild
för skräckelse
lever vi så med orden uppenbarar de innehållen
innehållet
inne håll
håller inne


naturligtvis vänder ej barnet ansiktet bort
men barnet är ett ostängt kärl
barnet upplever vuxenlivets förväntningar


för väntningar
för väntan
vänta på
väntapåpåsar är vackra
men här skyndas det på


barnet är ett öppet kärl och svara till den vuxnes händer
det är inte enkelt då du lyfter slöjan, väven är skiktmåleri
det går att förfasa sig att uppfyllas av fasa
men varför blir det en fasa
finns svaren
barnet svara till, genom att barnet är ett öppet kärl
barnet är medvetet – omedvetet – i gudomens famn
barnet har inte tvekan i detta
det är en självklarhet
en själv klarhet
en klarhet i själv


tvivla ej
var gång människan viker av från sitt själv,
för att vara till lags,
för att ändra på sig själv
för att passa in, sker omtumlande saker.
ofta rasar hela livet samman,
orkanvindarnas styrka är oerhörda
o er hörda
de ropar hör ditt inre
vindar kan upplevas vina
rakt igenom
igenom
de lägger sina vingar runt barnet
inte om ty de ifrågasätter ej, frågar ej: om du är, om du gör, om, om


ser jag ur mitt livsperspektiv ser jag att var gång jag sökt vara till lags,
då sker saker med förskräckelse
naturligtvis blir det skräck för att jag inte vågar veta mitt själv
tro är ett vackert ord då det bär djupinnebörd


ja, vad är bra
vad är dåligt
vad är dåligt vad är bra


en sak vet jag
barnet upphör
ej att vara


alltmer ser jag detta;
en kvinna skrev i dag: om de närmastes förestående resa: jag hoppas det går bra
med ens ser jag detta: vad är bra
vi ser resans färdväg och en lycklig hemkomst
men kanske hemkomsten är annorstädes
det är svåra, många steg innan vi når den totala tillförsikten


det är detta med att hålla kvar; hålla kvar i en evighet


scaraben och falken
scaraben vältrar dynga… men den dyngan blir liv
egentligen lotusen
falken bryter dödskrafternas käftar
de käftar vilka gjorts av människan till förfasande
till rädsla - dödsångest
på ett sätt är detta att lyftas upp från hopplöshet
in i hopp
detta kan endast ske i tillit
i förtröstansljus


du måste fråga dig vad ljus är
vad är förtröstansljus
är det att helt enkelt sätta sig ned och åse spektaklet
ja, det är det till viss del – det är att inte följa med malströmmarna
ljus går att vetenskapligt förklaras
men varför inte leva med ljuset
uppleva ljuset
uppleva de stunder du ser rakt in i ljuset
samt de stunder du har behov av att skugga ögonen
allt är faser
fasettslipningar
förtröstansljus är insikten av ljusets alla skiftningar


du måste eller mer försök väcka ditt hopp
för sökande väcka hopp
sök för att väcka hopp


det är mer eller mindre att bli hoppet
bilden av att kasta sig ut
kanske skall vara hopp ut
hopp in
hoppandning
i hoppande
hopp ande
ande hopp
jag lever starkt med rädsla och sårbarhet i dessa stunder, bär orden med mig för att se innebörden, därav tjatar jag
den enda vi skall känna rädsla inför är oss själva
detta för att möta rädslan
rädslan blir starkare då vi inte vågar visa vår sårbarhet
egentligen är rädslan just denna sårbarhet


tveka icke till tvivel
tvivlet tänder ljuset vaggar inte in dig i falsk trygghet
tveka inte på dig själv till dig själv


tro kan tyckas vara ett sovtillstånd, lyfter du tron upp ur vaggan
blir tro en tron
du har då genom hela ditt vara silat intrycken
du har varit ett slags filter
detta filter är ditt tvivel
retas är väckande
tvivel är retning – en känsla stämmer ej
upplevelsen stämmer, detta är väldigt kategorisk skrivet


minns att smärta icke är för att skada dig
den smärta vilken gavs visar dig


tvivla
är icke
tveka


tvivlet väcker


tvekan håller dig tillbaka, stänger


med transparanta ögon följer jag spelen




tvekans rivtistlar greppar om
sluter ditt skal


så släpp din tvekan
tvekan till liv


hur prissätter du en tavla


livet är en av de vackraste tavlorna och visst är det så att själen målar i skikt
själen innehar de vackraste penslar
de är egentligen
blir inte kantstötta
de är vackra och
målar i andens ljus


hur prissätter du en tavla
vilket pris sätter du
du föräljer en del av ditt liv
ett livssteg


är det ett livssteg
eller är det drömsekvenser
drömsekvenser vilka nu var


hur kan du prissätta ett var – inte ett varigt sår –


konst är en konstart


existerande konstarter
arter är släkten i familjeljus


släkte är en stjärnformation inom familjen
familjen är vidmantlad


i den mänskliga vandringen av idag strömmar information
huvuden blir överfyllda
informationsbollar


i datorns värld
formateras mycket
formateras
krypteras
dela upp ordet information
in forma tion
formation – nation


ett formaterat liv
en formaterad livsföring


i den mänskliga världen finns platser av alla de slag
många är arbetsplatser, men vad är arbete
finns det egentligen specifika arbetsplatser
eller utför människan ständigt ett arbete
är arbete positivt eller en negation
är arbetet för pengar eller
vem är chef och vem är personal
finns det verkligen personal
är personal
an ställda
ställda an
detta är viktiga saker
skeenden att genomskåda
personal
per sona


värna om din sonal din soltråd
din son
zon
ditt hjärta


oron
ger oss så ofta ansiktsmoln


hoten har inte upphört och de finns
de görs och ges för att vi skall uppleva rädsla


ibland stiger hoten fram klart
men de är där
lyssnar vi till dem och tillåter dem kedja oss
då har de vilka utfärdat hoten
lyckats


ser ordet prestera
och ser präst


besynnerligt
men sant


skapelsen är skönhet


en cirkel är rund


tåren är rund
eller en droppe


komprimerad kärlek


prestera... kanske är präst
då prästen blev ett yrke infann sig prestationen, lönen
pengatransaktionen steg in


klättra stege...
vi klättrar på stegar


det behövs
träning


men först måste vi nå första pinnen
själva


inte genom att någon lyfter oss


det går välan inte att springa rusa uppför en stege
det är fönster i stegen
blickandefönster


jag vet
det är svårt att ta sig upp


ser du stegen
klätterstegen




det tar dagar


hopp
vilja


för barnet att ta sig upp till första pinnen


ibland händer det att en vuxen lyfter
i stunden underlättar detta handhavande, denna handgivelse – handiver
men: då blir det fler steg


ser du fyrkanterna mellan varje pinne


fönster
stannar vi där


i fönstren


blickar vi ut eller in


så når vi nästa pinne
när vi är redo




vem kan rusa uppför och
är det bra




lev med den bilden


stark
alltmer vet jag att det ordet ä
inte bra


vi måste våga visa vår sårbarhet


alltför få gör det inte


därför upplever du ett slags nederlag
då du dalar




jag dalar


de gånger jag dalat har varit då jag sökt vara vanlig


sökt leva så kallat vanligt


det blir flykt för acceptans


jag är gammal nu


jag menar inte att vi skall vräka ur oss smärtan - den så kallade negationen - då ger vi den näring - vi skall våga vara hjärtan - levande - med själens alla färger - de är med oss - kan vi se detta är min upplevelse att vi vågar tala liv, kärlek, då klättrar vi


vi "lär" oss klättra på stegar
akrobater kan rusa..men de har endast och allena tränat till den konsten..det numret
vi har barnen med oss runt oss
vi är barn


kan vi ej i kärlek le med oss själva då vi trillar
hur skall vi då visa barn hur vi reser oss i ljus


ljus vetskap av
att detta är jag




du är ett as hörs ofta utropas i vrede
as är ej en negation
as...ande - svävar
ande...svarar




köttsligt andefull
ja ... det måste vara det högsta...
köttet eftersträvar ande
anden eftersträvar kött
han blåste sin ande däri


de vackra - de goda säger mig
hur skulle vi kunna uppleva jordens skönhet utan kropp
så är vi i kroppen i alla kroppar
så är alla kroppar i oss
död är inte
födelse är inte


allt är skeende
är liv


ser vi så kroppen sakta förmultna eller bli aska
upptas denna av
moder jord
renas


ja cirkeln är
så vacker


det fanns vandringar
finns vandringar
där de frågade liven
jag hungrar giv mig näring
djuret
växten bejakade bönen
gav sitt liv
...jaga var inte ... bejakelsen var


vad är fel
är det inte det vi lärt oss
att se rätt och fel
hur kan liv vara rätt och fel
vi gives bilder vilka redan är i oss
i allts allt




jag vet
det är svårt att ta sig upp


ser du stegen
klätterstegen




det tar dagar
hopp
vilja för barnet att ta sig upp till första pinnen


ibland händer det att en vuxen lyfter...då blir det fler steg


ser du fyrkanterna mellan varje pinne
fönster
stannar vi där
i fönstren
blickar vi ut eller in
så når vi nästa pinne...


vem kan rusa uppför och är det bra


lev med den bilden


stark
alltmer vet jag att det ordet är inte bra
vi måste våga visa vår sårbarhet


alltför få gör det inte


därför upplever du ett slags nederlag då du dalar


jag dalar


de gånger jag dalat har varit då jag sökt vara vanlig


sökt leva så kallat vanligt


det blir flykt för acceptans


jag är gammal nu


jag menar inte att vi skall vräka ur oss smärtan - den så kallade negationen - då ger vi den näring - vi skall våga vara hjärtan - levande - med själens alla färger - de är med oss - kan vi se detta är min upplevelse att vi vågar tala liv, kärlek, då klättrar vi
vi "lär" oss klättra på stegar...akrobater kan rusa..men de har endast och allena tränat till den konsten..det numret


jag vet att ibland är det skönt
att krypa in i vanten
men ser du den stickade vanten
den är en sil


ljus silas. varsamt för att dina vackra ögon ej skall brista


smärtan.
vi kan berätta och släppa
ser ett barn lära sig gå




efterdyningar
ser du havet
människan ser vågen andas fram och åter
det är en vacker bild: ser vi framom
det vilket de gamla folken gjorde
kan vi se bakom/då
så är vi i havet
allt vandrar runt
inte ett ekorrhjul
ser du regnbågen, den är rund ovan och under
i mitten står vi


ser du havet
havet rör sig runt
i en vacker cirkel
allt rör sig i cirklar vi är i mitten
och allt är i oss


cirkel av ljus
är om dig
andas
stilla
med




Ser hur tiden alltmer ej är för mig


Hör ropen nära
I fjärran


Vinden viskar
Allt


Allt har en mening


förirra dig ej
förivra dig ej




i stunder av liv blir våra sinnen skärpta
vi tror de blir


det fanns vandringar
levandehantverk var stegen
är stegen


stenar slipade knivar
knivblad
silverblad
silverfjäderblad


knivsliparen
visste
stenen
visste
bladet
givet av bergsfolken


djupa visa
djupavisande
med vassa genomskådande ögon
med vackra åderhänder
lyfta de
bergsådror
endast till de
vilka förmådde
se


se det människan tror
är är


i stunder av liv skärps våra sinnen


sinnen är ej känsla
är uppleva
men
känsla känns mer
lekfullt
ansvarsbefriande
känslan är vacker då den är
då den sjunker djupare
är upplevelse
är hjärtsånger


i dagen stampar stegen
i skymningen skärps stegen
är i


i nattstilla skimrar levandeljus skuggor mjukas väggar upphör
rökelse ringlar girlanger
fridsstilla
en stund av
skimmer
ljus
ljuspartiklar silas genom träd
dammkorn säger människan och viftar bort


vindarna viner
skönhet


luften andas höstklarhet
yttrevärme stiger in i jordebröst
människa minns
yttre ljus
yttre värme
är i
ditt bröst


växter
ovan stiger under
händer kupas
värnar
vårdar


i ömhet höljer jag din dröm
modern vaggar barnen
moder jord
du vackra
strålande
pärla


hon lyfter blicken
deras ögon möts


moder jord
fader sol
moder måne


triangel i cirkel
barnet
är i mitten


i mitten av regnbågscirkel


det sägs att en skatt är där regnbågen slutar
den slutar ej
det finns ej början ej heller slut
regnbågscirkel du vackra
allt är du
i mitten är barnet
barnet
är skatten
skatten är barnet
är hjärtat


du frågar vem jag är
jag är


det går ej att skriva är ty är är
är är evig
evig
är barnet
barnet är i allt
jag svara till orden vilka strömmar stiger genom mig
söker nedteckna dem befriad från huvudtankar
kraniumtankar
lyfter hjärtvingar om
så stiga bilder klara
ja det sker i dessa människovandringar
kraniumtanken
vilken så länge tvingats av människans oförstånd att söka hålla reda på
henne
gives äntligen ett bo
en boplats
så verkar de samman
i skönhet
skapande
i kärlek
av kärlek


jag målar
var gång jag söker lyfta penseln sker saker runt mig vilka hindrar
men då är det väl så


visst bär jag drömmar att bilderna skall finna vägar


jag vistas sällan ute i vimlet
har blivit alltmer skygg
ej för att jag behöver dölja
det är mer så att jag upplever så mycket
den mänskliga världen är stundtals så svår att vara i


jag vet att det finns och verkar en hjärtkod
men... den har omkodats
koderna är svåra att utröna
*
en ända med förskräckelse
förskräckelse - samtidigt vet jag att


allt vi möter är för vår hjärtgärnings
stärkande
ändå är läkningsprocesserna svåra


det har blivit så att
träden markerna är mig nära
med dem
är jag
fri


i ängen stå rådjur
eller hjortar


betande lugnstilla
ett ljud virvlar upp


de sprätter upp hela kroppen
ögonen strömmar in i allt


kroppen viner genom ängen


hjortar stå vid
tjärn
skygga
blickar de
in


så nalkas
gryningssånger


vem
är


(då jag skriver kyss)


vad ser du då du skriver ordet kyss:
det är upplevelsen av nära


jag ser två ansikten bli en cirkel
ser två ansikten bli yin och yang
anima och animus
den bilden leder vidare
det är det nära mötet


händer


kupas i hjärthöjd


förs
samman


i den kupade handskålen


den gemensamma växer livets träd


knoppande
blommande


fruktgivande


befruktande
*
Kindsmek


smek min kind i morgonvinden


med dina dunlätta
bolster mjuka


lägg dina armar om mig
vagga orosmolnen
låt tårregnen fylla våra händer
nedstiga i morgonbad
åkalla dimhöljens lätta
förverkliga
nattens dag


bjuder dig okände
akazians honung ur mina läppars
morgonsvepande skirslöjas handljus


stäm med harposträngars nyckel
spräck hindrens kval därav är du jag och jag du


(de vita regnen föll)
lyfte ansiktsmoln i månskiva skimrande
stjärnor lades runt mitt hjärta


jag drömde inatt
i livets sjö breddes jag ut
ett näckrosblad
flöt in


jag drömde inatt
satt jag på knä
i näckrosblads
handljus


grönskimrande
i livets
sjö


en vit påfågel bredde ut fjädrarna


är vita
utan prål


jag drömde inatt
lades vingpennor runt mig


de vita regnen föll


jag drömde inatt
vackra ögon bredde ut solfjädersvingar
hennes vackra ansikte så löftesrikt nakenvackert
hon rodnade i kärlek skimrade hennes kinder
ögonen


ögonen var vita
de vita regnen föll


jag drömde inatt
trodde att hon var en geisha upptäckte
hon var jag


sänkte alla mina värn


silverne nål tog du mjukt mellan fingrar
med indigoblå skrev du ditt namn
min hud log




du okände
lade varma armar runt




jag skämdes ej
gömde ej min nakenhet




jag trodde det var vingar
vi var i vit lotus
i kronas skimrande
ljusa




de vita regnen föll


jag drömde inatt
skönhet






de vita regnen föll
*
Göken


stjärnstrimma
stjärnstrimma


din stråke rör vid strängar


han ber grässtrå mellan tumbågar
fingrar kupas bakom


varsamt lägger han
läppar till






gök av lera ropar östan




in

Inga kommentarer: