lördag 23 oktober 2010

den 23 oktober 2010

tamburmajoren går i spetsen
stolt rakryggad


bakom marscherar
trumpeter
trummor
cymbaler


ja


visst


liknar detta


tempelsalarna


men
se


se alla dessa instrument


dessa är där


dånande
skrällande


vad du så benämner det med
benämner ljusupplevelsen med
eller utförandet
eller uppförandet


tamburmajoren vänder sig ej om
och slår ett instrument på fingrarna
om instrumentet kommer ur takten
eller tappar fattningen


instrumenten är av den enkla anledningen att
de hör till


instrumenten är likartade med elementen
är elementarer


ibland brusande
stormande
flammande
stegrande
skenande


tillstånden blir inte bättre av att slås på fingrarna
de ber om handräckning
handomfamning


dessa instrument ser helt klart och tydligt tamburmajoren


de vet och upplever stavens rörelser
de vet
ty deras hjärtan är öppnade


de tänker med hjärtat
lever med hjärtat


deras övertygelse är ej tro
det är vetande


negationer kan övermanna
det är så
låt dem göra så
låt dem göra det för en stund
men stanna ej i dem


negationerna är låt oss säga dekaler
påsydda dekaler eller märken




övermannar de dig, upprepa då:
allt är väl,
jag förstår ej allt
jag vet
allt är välgörandebefriande


*


så är livet skiktmåleri
då vi inser detta
ser vi
alla färgers verklighet


vet vi skiktmåleriet
vet vi detta;
färger har behov


de ber om torketid
be tänk tid
vad är betänketid
det är hjärtats bön
hur kan det vara detta - det kan så ty hjärtat är ej tid, hjärtat förtäljer den upplösta tiden.
till viss del kan detta gestaltas med
(timglasvägen)


handen omsluter timglaset
det brister
går i bitar


handen blöder ej
handen är kupad
är hjärtvinges
svar


sanden är i





slungas sanden högt


tusende gnistrande vita


i glasblad


seglar


glasbladen var en gång sand


de brann hjärtsol
brann i alleldarnas vandringar
så lindades de om det vita
kiselsanden
kornen


kisel är ljus


ljus
förenad med värme
är kärlek


människan
lindade glas
om kiselkornen


sade
detta är tid


de vände glaset efter behag
tidsanden log
icke grymt
icke elakt


i kärlek


ty tidsanden visste sandens väg
glasets väg


inväntade handen


i kärlek


den handen är människans bejakelseljus
det ljuset krossar allt gjorda
icke i straffdom


i kärlek


i
kärlek


i
kärlek
blommar sanden


ja
varför upplever du vördnadsvärme
djupfylld värme
var gång du ser himlar brinna
var gång du ser haven glöda


vad är folken
folken är allt liv
elementen


haven är
en stor del av livet
människan har
många hav inom sig


haven runt henne förtäljer henne
liv


i
*
ofta ser hon ej detta




de förbehållslösa mötena är icke tolkande
vi är i olika åldrar
kanske är du noll på ett plan
på ett annat plan är du miljoner
vi är
mångdimensionella


och


visst är det så
vi har positiva samt negativa mönster
dessa lever i atomen


(i dig)


du vackra snöstjärna
kristallren
gnistrande
ögon




du såg
hoppades




vad målar deras händer i sanden
mönster
mönster


vad målar vindarna med mjuka fingrar
smekande


vågor
havets vågor i sanden


de


vindfolken


ser dig stå
vändandes timglasets blödande sand


stannar invid
rör vid dina ögon


dunlätta
flyga
de


se


urtavlan
lösas


i skönstrålande
vyer


glasmidja öppnas




i dig


du vackra snöstjärna
kristallren
gnistrande
ögon




du såg
hoppades
*
visst är det så
vi har positiva samt negativa mönster
dessa lever i atomen
är
vi


delar av oss
den negativa polen är välkomnad, är en positiv station i sig, ty genom dessas möten sker energiväckande. du håller ett ägg i handen, smöret i pannan bubblar, visst är det vackert, smöret har hela ängen inom sig, gräs, blom, ko, djur ängder i sig. nåväl nu bubblar det, med en lätt knackning brister skalet
med en lätt knackning frågar du pannan; får jag komma in. ägget rinner in i cirkeln, en rinnande formlös massa. sakta stelnar ägget, vit omfamnar gul. ja, du kan välja huruvida du skall ha ägget vändstekt, men vad du än väljer så har ägget nu en form. du intager ägget och får diverse näringsämnen, ägget passerar genom din kropps kanaler och är åter löst ur form… så sker åter rörelsen ända till du åter står med ägget och knackar på pannan
och visst kan vi ha för hög eller för låg värme men det hör inte hit


stekpannan är en cirkel
eller en rund form
en fördjupning
dalen är en fördjupning
nedgångsdalen
den består kanske av sumpmarker
träsk
lera
gyttja
kvicksand
sjunkmaterial helt enkelt
och det kan vara ett av det svåraste att befinna sig dä’r
upplevelsen är ofta att väggarna runt om rasar över
men kan du andas lugnt
så ser du dalen
du ser att det vilket benämns negativt är lagt där
men det kan väl lika gärna vara det positiva, det positiva kan ju vara poppande majskorn. men även om det är det negativa är det inte så tokigt att vara där nere
kan du stå ut med detta så sker förunderliga ting.
exakt det vilket sker med smärta, med fel med negationer över huvud taget;
de
sträcker händer till och säger;
förlös
mig
befria mig
hur skall jag kunna detta;
se mig för den jag är
tag min hand
låt oss vandra
åter har en negation blivit en hjälpare.


så de har behov av varandra
detta för att atomen skall må bra
urkällan
urlivet
urtavlan
skapelsen
universum
cirkeln
alltet
och visst finns det mönster
positiva eller negativa
det sägs att de negativa skall brytas
är de då negativa
eller är de delar av liv


nej, det är inte så tydligt längre min upplevelse att mönster skall brytas
vad sker då vi bryter av en kvist
det är alltmer min upplevelse att vi skall se kvistens växande
kvistens förhållningssätt
acceptansen av årsloppens
verkan
av elementens verkan
av allts
gemensamverkan




det är ju så att skulle du ta din kropp med alla organ i händerna och knåda denna
då skulle den bli en massa, en kletig degmassa
så knådar du den
och breder ut den
nåväl kavlar den
så är den moder jords hud
nej – vi skall inte baka bullar idag


detta är verkligen en vacker målning
en jordmålning
i skikt


jag frågar dig


vilket


vilket är ditt största fängelse


du kan lägga händerna över ditt liv
neka hjärtats sång


du kan verkligen
hålla hårt
om


i förnekelse


men varför


se ditt vackra barn
i rosengården i hjärtgården


barnet ber dig
öppna dörrarna


jag fryser


över bröstkammaren har du revbensbågar


knäpp så upp dem


en efter en


de vackraste klanger skall du höra





är det
var höljeshänder i livet


var


Purpurfall


Hjärtat ett av de vackraste vattenfallen
*


(Sjööga )


andas stilla
rosende kristaller
rodnar


dimma stiger ur sjööga


då jag vänder mig är det detta jag saknar mest




vatten och dimma


vinden vilken
rör vid
kinden


elden
brinner i mig
trädfolken är runt mig


stjärnor
regnar


in




(det enda)


det enda min bön var


möte
djup
möte


ljus vävas samman med värme


hur jag än söker
se


se


måste
jag ha


förtroende till


detta är


mitt högre inres vilja


i samrådan


med


är


*
(så var det)


vilken var pilen vilken genomborrade mitt bröstvärn
en gifttagg sipprande


jag måste nog
be henne


skogsfolken
frifolken




dra taggen ur


det jag såg var en fågel
vilken med lätt fjäder


skrev himmelsblom


dunlätt kupade
hand
runt mitt bröst


kysste ögonen
blinda




det jag såg var en fågel
vilken med lätt fjäder




skrev


så var det


en
pil


*


(jag har hört det tysta gråta)


hört




snön


sjunga






havens vemod




stelnad
yta


ur djupen
stiga


rosenvingar
blad
skrivna
oskrivna


gnisterljus
skimrar
vita


blixtrande




jag har klätt mig


naknad


står jag härvarande


min stam är skimrande vit


mina fötter rinner


min krona gnistrar pärlljus


vänder mitt ansikte till


jag upplever snö


vattna


mitt brustna


blickar in i skogarnas friljus


viskar


strö rosenblad på min vita bädd


jag har hört snö


sjunga


tysta


isen
ylar


med brusten stämma









Inga kommentarer: