lördag 13 november 2010

den 13 november 2010

ursprungsande
ursprungliga ansikte

jordens ansikte
jordansikte
ansiktsbördig


nej, det går ej avskilja ansiktet från kroppen
ändå går det
i bild
du blickade in i ett ansikte
så underskönt
vackert
mötte vackra ögon
trenne
diadempärlor


ansiktet kan bredas ut
vara en ansiktsmantel
bredas ut
bred ut dina ansiktsvingar
i kärleks ljus

ansiktet kan ej avskiljas
i en stund
i en sekund
i en tunn strimma
kan ansiktet
avskiljas

så inser du att
ditt ansikte
är du
du
är

allt liv är beroende
positivberoende av allt liv
av helhet

ansiktet kan bredas ut
du upplever det då du vänder ansiktet in i solandning
in i regn
eld
in i
allt
det du upplever är
din upplösning
och ändå;
det enda lilla du behöver göra är att lyfta dina fingrar för att uppleva ditt ansikte
din gestalt
din kroppsgivan

ansiktet kan bredas ut, i det minimalistiska är det då en ö
en kärleksö kanske
halsen är en vacker bro
en väg
en förbindelse
en länk mellan vad
huvud och hjärta
hjärta och huvud
samt alla kroppsvägar
halsen är en bro


du vandrar över bron
du stannar mitt på bron och hör
med vad hör du
dina öron är vattenvirvlar
är snäcka
hammare och städ
trumhinna
membranandning
du lyssnar
vandrar
över hakan
och når munnen
munnen är en lagun
är en grotta
är en sjö
ett hav
pärlor skimrar vita
vithavspärlor
läppar
vingar
tänder
låt oss säga att varje tand är en fossil
ett fossilminne


du är arkeolog
med mjuka penslar
borstar du
blåser du undan
damm
borstar röres i cirklar
spiraler
mjuka
rörelser
mjukrörelser
varje tand är en fossil, mattad
ett fossilminne vilket frilagts vilket setts i framtidsperspektiv
en fossil vilken sköljts
vilken nu är en skimrande pärla
munnen kan uttala alla de ord vilka läses i ögonen
ögonen är sjöar
brunnar
tjärnar
är stjärnor
är hav
är fåglar
är regnbågsljus


är svarskällor
då linser renats


då vet du
längtan byggs ej av en ensidighet
*
(ett av alla hav)


nej, det går ej avskilja ansiktet från kroppen
ändå går det
i bild


du blickade in i ett ansikte
så underskönt
vackert


mötte vackra ögon
trenne
diadempärlor


pannas välvda båge
näsan
kinderna
höga
rosenskimrande
munnen
vingar
amorvingar
läppar


särades lätt
vita pärlor
pärlband
tindrade
i hav


munnen är ett hav


hakan
halsen


munnen är ett hav
ett ordhav
ett språkhav
en resonanslåda

jorden är bördig
den spirar ej
då inte
fingrar
rör
vid


jord kan ligga i träda
i tusenden årsringar
så rörs jord vid
allt det vilket
var i
blomstrar


i dina ögon
*
ja, dina ögon rörde vid mitt ansikte
ett ljus steg upp
svagt
flimrande


detta tillstånd
är att
uppleva glöd andas
glöd vilken icke bestämt sig för slockna eller brinna
utanbestämmandes sig för slockna eller brinna
pyreld


det är att uppleva den sista andningen innan drömövergång
i det mörka stjärnsläckta, i den mörka natthavandes, där hoppet stäckts
där händer kupas om låga av orkar ej mer, där skedde, gavs en glimt
mörkret skimrade, blåstes ut
i det mörka stjärnsläckta, i den mörka natthavandes sover dröm under hårt flätade händer


jag ville ej ändå skedde det
så sker det


jag frågar mig
är det endast i människodalen illusionen om - om - kärlek
sannmöten byggs upp


är det så
jag ser valpens tillit, hundens tillit
hur hunden, valpen kommer fram
nosar, lyfter blicken och vädrar
hur kan jag missta mig
hur kan jag alltid missta mig så kopiöst - det gör ont
ser barnets tillit
hur barnet kommer fram med uppsträckta armar
i ögonljus
blommor
allt växandes tillit
men bara då ögonljus svarar


jag hade ej svarat då jag ej skönjde detta ljus bakom stängda
jag ser hjärtats röst
i ditt inre


*
(doft av höga skogar)


kvinnan satt där på altanen
bakom henne
stod


ruin av
en brädhög

spikar
stack ut
naglar


i gungstol satt hon


blickade vida


var är
du


i träd ljöd
klangspel
vindspel


hon reste sig ur stol
bar lätt klädnad


doft av höga skogar


de kom förbi


såg stolen
gunga




doft av höga skogar
*


(i det stäckta)


i det mörka
stjärnsläckta


i den mörka natthavandes


där hoppet
stäckts


där händer kupas om låga
av orkar ej
mer


där
skedde


gavs en glimt


mörkret
skimrade


blåstes
ut




i det mörka
stjärnsläckta


i den mörka natthavandes


sover dröm
under


hårt flätade
händer


*
(mossmantel din var mjuk )


lägger kroppen
du vackra sten


i din hand




så ofta
besökte jag dig
bara jag vet
din plats


du vet all min smärta


du torkade mina tårar
med spindelvävsduk


regnbågspärlor
föll
friljus


i bäckaström


mossmantel din var mjuk


ålderträd
susade


nyponros skir drömde
höstglöd




stenlämningar synes i din närhet
du vet jag vet




dessa är ej lämningar




hon i den gamla roten
bekräftar




lägger mig du vackra sten
i din
hand


i skogsstjärnring
är vi


lägger händer i kors över bröst
ty det rämnar




ser rosenvingar
solupplösas


stjärnljus
silas mellan
nakna


grenfingrar


*
(stormvridna)


i den dalgång


stegen
förts


synes ej steg upp


ylande höres
är det
jag


eller
du




stilla är det enda


stilla i stormvridna utrop


*
(när mig stjärnljus)




kära älskade nära




ler


i edra ögon


det är icke lögn


gråter när ni ej ser mig i ensamvrå




viskar
när mig stjärnljus
*
dina ögon rörde vid mitt ansikte
ett ljus steg upp


din rösts återvändande
förstärkte


tog udden av
icke våga


hur kan jag missta mig
hur kan jag alltid missta mig så kopiöst - det gör ont


jag hade ej svarat då jag ej skönjde detta ljus bakom stängda
jag ser hjärtats röst
i ditt inre


tog udden av
icke våga


jag vågade
dig


såg ditt bortvända
ansikte
*
det sägs


får du en ärvd gåva
gräv ned den i jorden


så renas denna


kanske är det gott att så symboliskt göra
det är en vacker gest


Moder Vackra
Moder Jord hela det givna


*
vid strand av
står en
kvinna


blickar in i skimrande klippor
svarta kanske
färgrika
i hennes
tjärn


hon stiller
ser vattens porlanderingar
vitskum
vitanemoner
i hennes
själ


dånande
då nande
dån ande
höres
vatten
forsa


kaskadvindar
jonglerar vattenbollar


vid stranden av
står en
kvinna


åldrad
uppgiven




kastar sig ut
dånande
forsar
omsluter


hon är vattenfall


kaskadvindar
jonglerar vattenbolar


hör pärlandeskratt




faller in i sjöhänder


han ser hjärtblad
en lotus




i krona skimrar
tindrar
pärlljus




lotus seglar
in till strand




han rycker upp stängel
kastar den
bort


kvinna sjunker in i jord
'*
(ser du)


hon står med sten i händer


lyfter stenknopp
i stjärnkrets


ser du


viskar hon


sten viker ut kronblad


i mitten andas låga


ser du

viskar hon till
den okände


till dig

Inga kommentarer: