fredag 19 november 2010

den 18 november 2010

begrundansljus kan vara mörker
vad är mörker
ett väsen att fly bort från
ett väsen att linda runt sig
en värmande sjal i indigo
in dig gå
i stunder av liv är det gott vända ansiktet inåt
detta för att ej förlora sitt inre väsen
för att ej förlora sig själv
det är ej mörkt i det inre
skimrande cinnober
zinnober
med ens


är glöd andandes
glöden andas en vind andas
en låga stiger
eld
vaknar
i skogen brinner en eld
träd
trädsal skimrar zinnober
kopparguld


hör en röst
en stämma nynna lugn
sveper sjalen
om
ansikte
andas in och ut


begrundansdjup


står inför
jag har vandrat med skog med mark med vägar
den vemodiga sången har följt mig
vingar rör ej vid min kind
vingar följer mig
befinner mig i ett landskap
har ej planterat mina steg där
träd är nakna
gräs är ännu grönt
jag längtar till det vita
gnistrande
klarluft
tyst
skönhet
en sten möter blicken
stenen bär mantel av mossa, mer en tröja
en liten späd gran ser jag
den blickar hitan om ditan
rådjur brukar mumsa dess skott
eller här mer hjortar
marken är fylld med
högar
jordhögar
små pilande jordgrävare
roar sina tassar
marken ser verkligen ut att vara en indianby
det är den ej
de vilka bor här
morrar över de däringa grävarnas framfart
jag förundras mest att marken ej sviktar mer än den gör
och det är ej av grävarnas kanaler den sviktar
mer av regn och mildväder


har varit här några veckor nu
längtar till
hemma


duvhöken brukar följa mig hemmavid
så är den även här
det skänker mig
glädje


vandrar ej promenader
ser inte mycket av omgivningarna, mest byggvaruhus
för det mesta står jag med målarpensel i hand
målar ej tavlor
nej minsann
målar paneler, bräder och plank
väggar och tak
rött och vitt
kläderna ser mest ut att vara kartor
är mycket duktig på att stänka
men vad gör det så länge jag stänker på mig själv
vad gör jag mer
lagar mat och diskar
undrar vad
gör jag
här


står inför
jag har vandrat med skog med mark med vägar
ordet sköljde in
begrundansdjup


vandrade inom eller vandrade jag utan kropp
hur det är så tog marken plötsligt slut


ser grävarnas högar
nu är de upp och nedvända om det finns dylikt
jag menar upp och nedvänt
det jag står inför är ett djup
en djup grop
skall jag
eller
ej


dagen sköljer ännu och jag ser att trappor ej finns
det sticker ut mjuka rottrådar här och var och det luktar gott
fuktig jord, ser alla dessa vackra jordfärger
och beslutar mig
för att
hoppa
egentligen är det ej för att hoppa
det är mer till
hoppa


hoppar gör jag och det är en upplevelse
det är att sugas in
sugas in och
bäras av luft
eller bli luft
landar mjukt
och rullar
ihop mig


väntar stilla
tankar flyger med lätta vingar in i befrielseljus
jag är ett med hjärtat


det växer trådar vida
eller är det trådar
hur det är
så skänks mig upplevelsen av
upplösning
befinner mig i begrundansdjup
och det är gott
ty det är
skänkes
begrundansljus


samtidigt är upplevelsen att vara
inringad
i skal


bilden släpper mig ej
måste gå igenom detta
det är ej ett sådant pålagt måste
jag vet att genom varje sådan vandring sker skeende
ja, jag vet och ändå gör det förtvivlat ont


jorden förtäljer mig
gropen förtäljer mig
i det tomma
öppnas
klang


därför öppnade jag huvudet
kraniet och släppte fåglar fria
de vänder åter med
grönskande kvistar
i en stund
av liv


ser jag gropen
hur gropen blir jordhögar
jordhögarna grävarna grävt, kanalerna
indianbyn
myrstackar
slingor
vägar


gropen vänds
upp och ned om det finns dylikt
jag menar upp och nedvänt
fötter armar ben
kropp huvud
blodpärlor slå ut
i bröstet blommar rosenring


åter till,
bilden släpper mig ej
en cirkel är det då jag bortser från gropen, djupet, hålet, avgrunden
denna cirkel är så ödslig
upplever den vara
hur skall jag beskriva detta
upplever mig vara instängd i en pupill
pupillen dras åt
upplever det vilda djurets panik då det fångas
det gör ont över bröstet
det är att muras in
i en cell utan dörr eller fönster
och kanske är dit dit vi måste föras


för att
till


upplever det vilda djurets panik då det fångas
det gör ont över bröstet
näsborrar vidgas
röda vågor sköljer ögon
blixtrande rödpilar
smakar
järn


älskade
vågar du
vågar
du


vägen


i begrundansdjup
stiger begrundansljus


vingprydda återvänder
med ros utan taggar
djupt gröna smaragdblad
djupt röda rubinblad
i mitten
solögon
silverögon
flätas samman
doftar
hela


den rosen är vi
*
ibland
ofta är
de öppnas händer sammanlänkade


vi upplever gemensambilder
smärtregnen


ibland ur våra individhjärtan
ibland helhetens


(ja, varför inte)


ja


varför skall jag ej skriva mina drömmar


om det omöjliga
det utslitna


ja varför skall jag ej
jag vet ju att det finns de vilka tycker om dem


drömmarna


skriver jag dem tillräckligt länge ansiktslösa
så gör jag ej en färdig bild
utstakad
formad


en vacker slöja blir de
skirmoln


vindviskande
pärlljus


hur du ansiktslöse
öppnar
dörren


viker undan tältduken
hur glöden gnisttänds i värmande låga


hur tipins väggar målas zinnober
ja, jag skriver zinnober
ser en vacker bild


men skriver jag cinnober
framträder en cirkel


i dina händer är ett halsband
apachetårar
turkoser


gåva av ögonljus


du lossar snaran från min hals
lossar kvävbanden


lyfter blocket från mitt bröst
du andas min egentliga vilja
den jag lärt mig
gömma


dina ögon omsluter mig
du vågar möta
stanna


du fattar min hand
vi vandrar
in i skog
av nära


vi talar om berget, det höga framför oss
det är det omöjliga vilket planterats i mitt bröst


du lyfter handen
sveper undan
inte berget


det omöjliga


vi vandrar uppför berget
stigen vilken väntat oss


vi når platån av outsäglig skönhet
vi ligger sida vid sida
du håller min hand


våra ögon vandrar stjärnmöten


du planterar kärlek
i mitt bröst


vi andas nära


vi planterar
vår tempeldans


ja


varför skall jag ej skriva mina drömmar


om det omöjliga
det utslitna


ja varför skall jag ej
jag vet ju att det finns de vilka tycker om dem


*






(månsilverfjäder fläktar nattvind)




dunlätta dalade i soldalers hand


bär hennes lätta


strimma




månsilverfjäder fläktar nattvind


drömmen ja


drömmen är
en verklighet i
regnbågshänder


enad verklighet




fingrar flätar korg
av regnbågsljus




drömmen är en verklighet i
regnbågshändan




älskade vi var är alltid skilda
så många vridmoment


bröstet mitt
är lagt i
träda


tre gånger sju i nionde andas tolv


sover invid
ett träds rötter
invid är väl ej beskrivande
trädet upplevde mitt hjärta
det hjärtat
det hjärtats upplevelser, hur det är i kramp
trädet slöt mig i sin famn, eller lindade sina rötter om mig
vet du hur vacker sången gjöts i hudtröttad
blad vecklades ut
hjärtblad
mina ögonkristaller tändes av skirfingrars ömhet
en sten stod invid
ur steg isis
klar
sträckte fram händer
bjöd jadepärlor
bjöd malakiters ådror
slöt smaragdvingar om
så vacker
är hon


såg mig
eller


sakta ställdes vändes
rötter var min krona


i en stund av vacker
ett blommande träd


smygandevackra steg rörde vid mark, hälsades
du strödde ut dig i markens händer
ditt ansikte vändes in i krona


jag strödde mina blad
mjuka
över dig


i den stunden föll trädets dräkt
du vilade i min knäfamn
ditt ansikte log
inte förvånad
du visste
stegen


vi såg drömportens vingar
hölja våra steg


i dag
står jag i människosteg
strimma av ljus söker nå mellan slutna ögonvingar
*


(kanske leder lågan stegen)




silverblad vilade mot finger
mazurbjörk
i hand


renhjordar klöv isar
klingande bjällrors sång




hjort står i hagen
stigen i solens röda guld


omfamnar
hennes
skog


hon skär skalen av
saktavarsamt


i tempelsal lyfter hon blicken
glasmosaik skimrar
detta är nu
mitt bröst


jag tänder ett ljus i mitt hjärtfönster
kanske leder lågan stegen


*


ja
vad skall jag
drömma


hur jag sträcker ut hande
n


hur handen omfattas
är ettsmycke i din hand
om hur du
lägger armen om mina axlar
i vindalle


hur handen din
strömmar porlande med rygglinje
hur hud knottras
i pärlande
stjärndroppar


hur du viskar kärleksorden nära


om hur du
snuddar vid min hud
var stund du är
nära


om hur jag är pusselbiten du alltid saknat
om hur vi sover vaknar i varandras famn




ja kanske hör du då
min dröm
kanske
räds du
icke


kanske ser du tyllgardinen andas
kanske ser du mig bak lyktas dörrar
då slöjan faller ur dina ögon




ja
vad skall vi
drömma


om hur regnen slutar falla
om hur snödun
seglar
tystas




om hur vi sitter på fällen där framför brasan
nakna inför varandra


berättar
utan
ord


fingervägars
fjärilsvingar lätta




därför att
detta är
vår gemensamvilja


ja
vad


skall jag drömma




hur våra händer omfattas
är ettsmycke i din min hand




smek mina ögon drömlösa i denna natt in i dröm




låt mig upppleva


hur våra fingrar flätar korg
av regnbågsljus




så är drömmen en verklighet i
regnbågshändan




av regnbågshänder
vaggas vår dröm


låt mig se vår rosenknopp
slå ut


skimrande
kronblad


däri är vår dröm

Inga kommentarer: