tisdag 2 november 2010

den 2 november 2010

vi söker så ofta finna
symboler
symboler vilka skänker oss förklaringsljus
förklaringsljusen behöver vi ej söka
de förs till oss
då vi omgör vårt hjärta till en frågehamn
till den
in i den hamnen seglar svarsorden
änglar har ofta framställts i sentimentala bilder, ändå är gesten i dessa bilder så vacker. Studera hela väsendets gest och upplev hur detta änglaväsen är en hud
en vinge
ett hölje runt vandrande liv
ärkeänglar har vandrat och vandrar epokssteg
sfäriska steg
planetsteg
planeter sägs ligga ett steg ovanför stjärnor
hur det än är
så är de alltid
alltid – oändlig – evig
alltmer – allt mer – är detta inte att se delen uppgå instiga i helheten.


En fråga ställdes;
Vilket djur symboliserar Gabriel. Med ens steg den vita liljan fram.
Jag ser den vita liljan
samtidigt ser jag denna vara en vandringsstav
och jag ser kolibrin
hur den står stilla inför blomman
fäster du blicken vid vingarnas svävande
ser du hur cirklar bildas
med ens inser jag vad kolibrins kyss innebär
det andliga barnets insteg
eller i gängse språk:födelse


ärkeängeln Gabriel vandrar med vit lilja
liljestav leder steg
hjärtsteg
ärkeängeln Gabriel vandrar med vit lilja blommande
i sommarens eldhänder
eldhändan
kolibri bär han i kupad hand
i kupad hjärthand
kolibri
bor i hans bröst
flyger ut
in i vindar
rör vid vindens tystade
cirklar skapas
cirklar
spiraler
virvlande regnbågsljus


så andas vitljusets blomman
*


(jag skulle vilja berätta de oändliga dalarnas skönhet)


jag skulle vilja berätta
alla vindar vilka svept
vilka vänt om


vilka brutit min stjälk
mina blad


vare sig min stjälk eller mina blad är mina
ägodelar
ändå är dessa jag


jag skulle vilja berätta
alla vindar vilka svept
vilka vänt om


vilka brutit min stjälk
mina blad


hur dessa vindar famnades av eldande


i järngryta kokar hav


lyft din tröttade blick till himmelsmantlad
vishetsskönhet


järn, meteorjärn skänker dina ögon liv
järngryta rundmagad
öga rundmagad


vidgad
vidgade


klotrunda vidgade ekeröar


järngryta
hjärtgryta är i eldandevingar


brytvindar läggas i kokande hav
tvagas av solhänder


sol
seende ordinater läker


sköljas av månhänder


mån
sömsmån
sömnsmån
måna
om


skimrande
skimrande silver
ej ljusnad dag


hand sveper
planar gör markers plan ren


ljusstav stöter mjukt trenne djupklanger
marker delas


blickar ned i markspricka
det är
ej


spricka
spridda punkters rörelse inom cirkels kärlek andas


jag märker att jag tar steget ut
ut i intet


jag borde sjunka
men jag vet


jag stiger
upp
åt


är i origo




jag skulle vilja berätta de oändliga dalarnas skönhet
där jag satte mig ned vid det jag trodde
var ett träd


rötterna var gömda under
matta gyllenbrun


flygande


saffransröd mjuk
fälten andades blå gula vita
fåglar rörde vid luftsträngar
toner stegande
höga höjder


lutade mig till stammen
skrovlig
ändå
len


följde trädens grenar
hur de smalnade
sirliga
flätades
samman
sam
samman


slöt ögon in i vila
det sista jag minns är vindens lek


ett löv vilket föll


det sista jag minns är min egen stämma
jag skulle vilja berätta


milda ögon såg mig
frågande i
det sista jag minns är min sista suck
visst hyser mitt hjärta drömmar
mörkret är så skönt
svalkande
doft av hav av tång
tusende stjärnor
helt
nära
i mina händer andas vitlågor
mörkret lyftes av
gryningsfingrar
en våg sköljer mig ur
händer
dimma svävar mjukböljande
ur kroppen stiger jag
och
upptäcker att den var dimman
skiljeväggen
linjen


ett löv
blad föll


jag trodde det var ett träd


träd in i liv
med mig


blad är din vackra djupgröna mantel
din arm är vinge runt mig


jag lutar mig till
smeksam handvinge
rör vid


jag trodde det var ett träd
hur skall jag kunna berätta för dig
de oändliga dalarnas
skönhet


jag trodde det var ett träd
bliv hos mig sök ej berätta
du trodde jag var ett träd
så låt mig
berätta
dig
*
ja, jag ser marker, med ojämnheter och vet att dessa ojämnheter är alla tänkta tankar, alla gjorda tankar
dessa är inte vare sig vågdalar eller höjder
det är oplanerade uppgrävda högar, oplanerade är de i bemärkelsen av att de ej har en mening, det är mera att veta om en skatt och gräva överallt runtom för att undvika att den medvandrande skall se
det är bilden av att se sorkar gräva upp en trädgård
nåväl, jag är helt förvissad om att sorkarna har en avsikt och en mening i det de gör, kanske söker de luckra upp det hårda, tillstängda
så ser jag denna hand eller vinge svepa ut och jämna till eller plana ut
en plan mark är
en plan mark är renlinjad
ser denna rena linje och ser horisontens silverstrimma
ser hur denna väldiga fågel lyfter vingar
och sveper om
jorden är rund
så trägtar all rörelse till omsvep
detta omsvep är kärleksvingar
höljandeljusa
vita
de skuggar dina ögon vid behov
då är dessa vingar indigo


det är svårt beskriva det jag upplever och ser
jag ser egentligen ej färger
sepia är kanske den mest liknande beskrivningen
samtidigt bränd umbra
ty det är ett tillstånd mellan skugga och skugga
skymning och ändock ej skymning
ser markerna likt skjutdörrar glida isär
en avgrund
ett djup synes
först är det brunmörker
så ser jag det skimrande längst ned
detta är värme


inom mig frågar jag; men väster och öster då
varför frågar jag detta
jag frågar detta ty jag ser två klot vertikalt
från norr till söder
eller från syd till nord
på ett sätt vet jag att detta är lodet
är mitt ansikte speglas i dig
jag är i stjärnans ansikte
varje punkt har en mötande punkt


i varje svart skiva
även, i de mörkaste speglar finns ljus
i stilla tillitsväntan synes solen stiga
månen stiga
ljus stiga
upp ur


jag blickar in i sprickan
vet att det är ett oändligt djup
vet samtidigt att detta är ej en spricka


kliver ut
jag borde falla
men jag vet att
jag stiger
upput


hyperbel


faktum är att jag ser en tidsspricka
den spricka vilken gjorts av människans manipulerandehändan
den vilken gjorts av människans planränka
planräcken vilka lagts emellan vägrenar
väg
renar


en spricka kan ej hållas samman hur länge som helst
inte ens en evighet
en spricka kan ej hållas samman hur länge som helst av
med ojordade händer
händer vilka ej berörs av
är nära
jordedrömmen


du steg in i min famn
lyss till mitt hjärta


sprickan flyter isär
ej i varande sårlidande, pust
sprickan flyter isär i
var


detta var är
är


pusten här är inte var, den pusten säger andas
andas ljus


en spricka kan ej hållas samman hur länge som helst av
med ojordade händer
sprickan flyter isär
först kisar den
ser den genom glipa
molnglipa
alltmer säras kanterna
glider kanter isär


kanter
kanton är områden
kanon är stämsång


alltmer säras kanterna
glider kanter isär


skulle jag likna denna spricka – med vad
kanske en istapp, från himmel till jord
kanske ett ljussvärd
men vari består de så kallade båda delarna
dessa delar består av öst och väst
i begynnelsen sås ordet
i begynnelsen skördas ordet


se nord och syd:
i begynnelsen var ordet
i begynnelsen är ordet


i mitten strålar dessa samman
i origo
jag ser fyra fåglar flyga in
bli en
i hjärtat är boet
origo
oändlig rikedom i gärnings omkrets


skulle jag likna denna spricka – med vad
kanske en istapp, från himmel till jord
kanske ett ljussvärd
men vari består de så kallade båda delarna
dessa delar består av öst och väst


jag blickar ned
in i sprickan först ser jag ett mörkerdjup
en avgrund
ändå skimrande ljus
en kompass har en nord en sydpol
två rosor
vertikala
två klot
ljus och värme strömmar
dessa båda är grundpelarna
är energipelarströmmar


*
(rosenskålen)
vindar viner
böjer pannor till marker


strålandelysande blickar
upptänder


jag ropar
vindar vinande
lyft mig bär mig in i upplevandestormar


gör mig regn
regndroppar


glittrande
tindrande


skönhet


jag är en skål med vatten
var en ros i mitt vatten


allt är


tyst
*
molnviskare


är ett namn en innebörd jag älskar


de höga förtäljer mig att döden ej finns
allt är rörelse skeende
början
men
början finns inte heller


vi upplever så


tystnaden
är stor


ogenomtränglig


ändå
är
närheten




du stod
står molnviskaren nära


tala till henne
sitt under kastanjeträdet


jag vet ej var hon befinner sig
i mitt hjärta ja


men i det fysiska varat vet jag ej


tala till henne
jag andas i dina ord; hon hör dig


och


det är inte
hennes önskan eller vilja att
bryta av ett väsens vackra fjäderpenna


hon älskar molnorden
de sanna
orden
*
en man öppnade famnen för en kvinna
i ålder
höstdalars gryning
hon trodde famnen var godvingar sanna
det var den nog
gömd


en kvinna steg in i famnen
lutade huvudet till mannens bröst
huvudet var tanketomt
ty hon andades ut
sakta släppte hon oron
lät famnen
omsluta


bröstet mannen gav var tillslutet av
troligen rädsloregn


slag hade haglat över dem båda


han vek av vägen
vek det vackra arket skarpt av


kanske vek han en papperssvala
ett flygplan
han reste
med
dit det avvikta for


frysandeundrande såg hon honom vända
jag hoppas du har det bra

Inga kommentarer: